Menü

Izomláz? Köszönöm, nem.

Biztosan többen is vagyunk a hajráegészségesek között, akik rendszeresen (vagy kvázi-rendszeresen) mozgunk. Leginkább futunk. Mert az adja magát a legjobban. Bárhol és bármikor. Van egy apróság, amit lehet, hogy sokan ismernek, de én nem tudtam. Viszont nagyon sokat segített!

Miután rávettem magam, hogy rendszeresen fussak, - mondjuk hetente kétszer, - nagyon jól éreztem magam tőle. Persze fájtak az izmaim utána, de hát ilyen az izomláz. Idővel azonban igen kellemetlenné vált az, hogy minden futás után tartósan ezt érzem, és valamiért nem szokok hozzá. Akkor jött az ötlet, hogy nyújtsak. Nagyszerű - gondoltam -, amint hazaérek, a kertben tudok is nyújtani és fetrengeni kicsit. Amellett, hogy jól esett, az izomláz bizony ettől sem lett enyhébb a futásaimat követő napokban.

Jóval később aztán valaki azt javasolta erre, hogy nyújtás után azért csak mozgassam át magam még egy kicsit. Vagyis kocogjak, fussak még egy kicsit! Nem hittem a fülemnek, de mivel az illető sportember volt, hát kipróbáltam. Láss csodát: azóta izomláz és mindenféle, a futást tartósan kísérő fáradtság és izomgyengeség nélkül működik a rendszeres mozgás. Az első ilyen felemelő felismerést követően volt még egy élményem. A futás követő napon (!), ahogyan a buszmegállóba siettem, úgy éreztem, mintha a lábaim csak úgy maguktól vinnének. Nagyszerű volt, úgyhogy azóta valamivel jobban meg tudom tartani a rendszert a korábban oly nehézkes és nyűgös futásban.

Az izomláz oka egyébként az, hogy az izomrostokban oxigén jelenlétében végső soron "mozgási" energiává (és hővé), valamint szén-dioxiddá és vízzé bomló szőlőcukor (glükóz) alacsony vér-izom oxigénszint mellett tejsavvá bomlik. Ez sejtszinten csökkenti a pH-t, ami - nos hát - fáj. (Az alacsony véroxigén szint természetesen csupán helyileg lép fel a comb- és egyéb lábizmokban, mert ezek az izmok tartós futáskor több oxigént használnak fel, mint amennyit a véráram képes idehozni. Az átmozgatás pedig azért működik, mert alaposan "átszellőzteti" vérrel a kinyújtott - így kissé fellazult - izomrostokat. Így azok futást követően rendben el tudják "égetni" a bennük pangó tejsavat, a nagy mennyiségben érkező oxigén jelenlétében.

Talán vagytok egy páran, akiknek ez az átmozgatás-dolog nem volt új. Talán visszaemlékeztetek arra, hogyan kezdtétek az aktív életet. Remélem, azért csalhattam egy-két kegyes mosolyt az arcotokra. Viszont azt is remélem, hogy a mozogni vágyóknak adhattam egy szikrányi lendületet ahhoz, hogy kipróbálják így. Hajrá (egészség)!

Egészségesen, szabadon- A flexible dieting

Lehetséges, hogy az egészség és a forma fenntartható akkor is ha néha lecsúszik egy finomlisztes péksütemény, vagy nyáron egy fagyi? Bizony, így van! A flexible dieting, vagyis a rugalmas diétázás módszere pontosan erről szól.

Filléres trükkök a tartós fogyáshoz!

Köztudott, hogy a nyári alak télen készül. Ezért bizonyára már többen dolgoznak alakjuk formálásán, vagy legalábbis gondolkoznak, hogyan kezdjenek bele. Az étrend és a mozgás mellett azonban vannak apróbb trükkök, melyeket bevethetünk a vágyott forma eléréséhez vezető - és egyáltalán nem egyszerű - úton.

A böjt régen és ma, avagy a tisztítókúrák eredete

Nagyböjt, kisböjt, léböjt, böjtök mindenütt. De vajon mit is takarnak ezek a kifejezések? Mit jelentett a böjt régen, és mennyiben változott ez manapság?

Torkoskodás okosan

A „Torkos Csütörtök” hagyományosan hamvazó szerdát követő napon megtört böjt napja, idén február 15-re esik. Mivel a Magyar Turizmus Zrt. által újraélesztett ünnepnek már nincs központi szervezése, ezért a Valentin-nap miatt néhány étterem egy héttel előbb tartja a hagyományos féláras torkos csütörtöki akcióját.

Kis lépés az emberiségnek, de nagy lépés az életmódnak!

A legnagyobb hiba az „egyből mindent” jelleg jellemzi a fogyni vágyókat, holott néhány apró szokás beiktatásával máris hatalmas eredményeket érhetünk el.