Menü

Izomláz? Köszönöm, nem.

Biztosan többen is vagyunk a hajráegészségesek között, akik rendszeresen (vagy kvázi-rendszeresen) mozgunk. Leginkább futunk. Mert az adja magát a legjobban. Bárhol és bármikor. Van egy apróság, amit lehet, hogy sokan ismernek, de én nem tudtam. Viszont nagyon sokat segített!

Miután rávettem magam, hogy rendszeresen fussak, - mondjuk hetente kétszer, - nagyon jól éreztem magam tőle. Persze fájtak az izmaim utána, de hát ilyen az izomláz. Idővel azonban igen kellemetlenné vált az, hogy minden futás után tartósan ezt érzem, és valamiért nem szokok hozzá. Akkor jött az ötlet, hogy nyújtsak. Nagyszerű - gondoltam -, amint hazaérek, a kertben tudok is nyújtani és fetrengeni kicsit. Amellett, hogy jól esett, az izomláz bizony ettől sem lett enyhébb a futásaimat követő napokban.

Jóval később aztán valaki azt javasolta erre, hogy nyújtás után azért csak mozgassam át magam még egy kicsit. Vagyis kocogjak, fussak még egy kicsit! Nem hittem a fülemnek, de mivel az illető sportember volt, hát kipróbáltam. Láss csodát: azóta izomláz és mindenféle, a futást tartósan kísérő fáradtság és izomgyengeség nélkül működik a rendszeres mozgás. Az első ilyen felemelő felismerést követően volt még egy élményem. A futás követő napon (!), ahogyan a buszmegállóba siettem, úgy éreztem, mintha a lábaim csak úgy maguktól vinnének. Nagyszerű volt, úgyhogy azóta valamivel jobban meg tudom tartani a rendszert a korábban oly nehézkes és nyűgös futásban.

Az izomláz oka egyébként az, hogy az izomrostokban oxigén jelenlétében végső soron "mozgási" energiává (és hővé), valamint szén-dioxiddá és vízzé bomló szőlőcukor (glükóz) alacsony vér-izom oxigénszint mellett tejsavvá bomlik. Ez sejtszinten csökkenti a pH-t, ami - nos hát - fáj. (Az alacsony véroxigén szint természetesen csupán helyileg lép fel a comb- és egyéb lábizmokban, mert ezek az izmok tartós futáskor több oxigént használnak fel, mint amennyit a véráram képes idehozni. Az átmozgatás pedig azért működik, mert alaposan "átszellőzteti" vérrel a kinyújtott - így kissé fellazult - izomrostokat. Így azok futást követően rendben el tudják "égetni" a bennük pangó tejsavat, a nagy mennyiségben érkező oxigén jelenlétében.

Talán vagytok egy páran, akiknek ez az átmozgatás-dolog nem volt új. Talán visszaemlékeztetek arra, hogyan kezdtétek az aktív életet. Remélem, azért csalhattam egy-két kegyes mosolyt az arcotokra. Viszont azt is remélem, hogy a mozogni vágyóknak adhattam egy szikrányi lendületet ahhoz, hogy kipróbálják így. Hajrá (egészség)!

Mit sportoljak? – III. A futás

Mostanában a futás reneszánszát éli, de még mindig vannak, akik nehezen szánják rá magukat. Pedig, az egyik legrugalmasabban űzhető testmozgás.

Grillszezon-nemcsak húsimádóknak!

Bár a kerti grillezés, tárcsán sütés összekapcsolódik nálunk a gondosan bepácolt húsokkal, szalonnasütéssel, ám nem feltétlen kell kizárólag húsos fogásokban gondolkodni, a vegetáriánusoknak is jutnak finom falatok egy kerti partin. Tűzzünk néhány vegetáriánus ételt a nyársra!

Tíz gyors tipp, amellyel máris életmódot váltottál

Nagyon gyakran a pénz és az idő a legelső két kifogás, ha életmódváltásról beszélünk. Engedd meg, hogy megpróbáljalak meggyőzni az ellenkezőjéről, ígérem mindössze tíz változtatás és máris rengeteget tettél az egészségesebb élethez vezető úton, sem drága nem lesz, sem időigényes. Ne lapozz tovább, olvasd el a tíz tanácsom.

Ezt csináld és meghízol!

Számtalan olyan rutinból elkövetett cselekvésünk van, melyeket talán észre sem veszünk, mégis rögzülnek, és rossz szokásainkká válnak, ezzel egyre több problémát okozva. Kis odafigyeléssel mindez megelőzhető.

Mit sportoljak? – II. Jóga

Bár a jóga egyesek szerint csak pihenés, nem sport, mégis megdolgoztat annyi izomcsoportot, mint egy aerobik edzés. A testi egészség mellett, pedig a lelki egészségre is rendkívül jó hatással van.