Menü

Étrendünk változtatása az ősi kínai bölcsességek szerint

Itt vannak a hosszú nyári napok - a tradicionális kínai orvoslás szerint a nyár az év leginkább yang-nak tekinthető időszaka. A napsütés arra ösztönöz minket, hogy időnket a szabadban töltsük, hogy érezzük a meleget a bőrünkön, feltöltődjünk D-vitaminnal. Ilyenkor a legalkalmasabb az időjárás a szabadtéri sportokhoz, a könnyű ételekhez, a kevesebb alváshoz és az ebéd utáni sziesztához.

Ebben az időszakban ajánlott stimuláló gyógynövényeket és ételeket fogyasztani, amelyek növelik az energiaáramlást, és segítik a normális, egészséges izzadás mértékét fenntartani.

A kínai orvoslás szerinti yang forró, de közben szárít is. Olyan, mint a terjedő tűz, ezért fordulhat elő, hogy a nyár az az időszak, amikor a dolgok rohamos sebességgel változnak. Persze attól függően, hogy hol élünk, mást és mást jelent nekünk a nyár, ehhez kapcsoltan változhatnak az étkezési szokásaink is. Hiszen van, ahol a nyár forró és száraz, míg máshol forró, de nyirkos, megint más területeken pedig hűvös.

Semleges ételek

Az északon élő emberek számára, ahol a hőmérséklet nem emelkedik túl sokat a nap folyamán, az embereknek ajánlott inkább a kínai orvoslás szerint semlegesnek minősített ételeket fogyasztaniuk, ilyenek például a következők: jamsz vagy jamszgyökér, édesburgonya, gomba, oliva, barna rizs, mandula, óceáni halak.

Hidratáló ételek

Forró, száraz környezetben a hűsítő és hidratáló ételek kapnak fontos szerepet, például érdemes ilyenkor rizslevest fogyasztani mungbabbal. Előnyös, ha uborkát, spenótot, halat, dinnyeféléket és földiepret fogyasztunk.

De vannak más hidratáló zöldségek is: jégsaláta, zeller, retek, paprika, karfiol, sárgarépa. Próbáljuk ki a körtét és a csillaggyümölcsöt is!

Fontos, hogy sok vizet és menta- vagy krizantém teát vegyünk magunkhoz. (De legalább ízleljük meg!)

Hűsítő ételek

A forró és nedves környezet igényli ezeket az ételeket. Jó, ha képesek feléleszteni a letargikusan működő emésztőrendszert, és segítenek az izzadás leküzdésében. Ezen időjárási viszonyok között előnyös, ha nem fogyasztunk tejtermékeket, mivel ezek lassítják az emésztőrendszer működését. Ez vonatkozik a hideg italokra vagy ételekre is és sok nyers termékre egyaránt.

Készíthetünk szójalevest tofuval, chilivel. Együnk zöldségeket, például spenótot, mustárt, kaliforniai paprikát. Gyümölcsök közül a kókusz, a licsi, a piros alma és a paradicsom lehetnek előnyösek.

Édes ételek

Az északi féltekén a nappalok hosszúak, a hőmérséklet rendszerint nem emelkedik olyan eszement gyorsasággal, éjszaka viszont elég hűvös is lehet. Ilyenkor érdemes édes ételeket magunkhoz venni.

Természetesen itt nem a cukor ízű édességekre kell asszociálnunk, hanem például a következőkre: édesburgonya, uborka, cukorrépa, édes kukorica, főtt gabonák.

Ezeket a termékeket kevésbé kell megfőznünk, és kisebb adagokat érdemes belőlük fogyasztani húslevessel vagy szezonális gyümölcsökkel.

Melegítő ételek

Az inkább délen elterülő országokban a késő nyár szeptemberben köszönt be. Ebben az időszakban következik be a váltás a yang-ból a hűvösebb yin-be. Ilyenkor érdemes az étrendünket kiegészíteni egy kis gyömbérrel, mustárral, fahéjjal.

Ebben az időszakban előnyös gyakrabban nyújtani az izmainkat – így hát szánjuk rá az időt egy gondolkodó sétára vagy kocogásra a reggeli friss levegőn!

Attól függően, hogy hol élünk, kell meghatároznunk, hogyan tápláljuk a testünket. A nyár egy rendkívül izgalmas időszak, lehetőséget ad rá, hogy több időt töltsünk a szabadban, helyesen étkezzünk, és tudatosan mozogjunk.

Forrás: https://www.mindbodygreen.com/0-24976/how-to-adapt-your-diet-to-warmer-weather-according-to-ancient-wisdom.html

Ez zsír!

A zsír a barátunk. Hallani gyakran. Mondjuk én azért ezt így soha nem jelenteném ki, de tény, hogy bizonyos zsírsavak nagyon jótékony hatásúak számunkra, míg más zsírok igencsak kerülendők! Most akkor, hogy is van ez?

Grillszezon-nemcsak húsimádóknak!

Bár a kerti grillezés, tárcsán sütés összekapcsolódik nálunk a gondosan bepácolt húsokkal, szalonnasütéssel, ám nem feltétlen kell kizárólag húsos fogásokban gondolkodni, a vegetáriánusoknak is jutnak finom falatok egy kerti partin. Tűzzünk néhány vegetáriánus ételt a nyársra!

Rostban gazdag ételek

A növényi rostok a szervezet számára nem hasznosítható anyagok közé tartoznak, fogyasztásuk mégis elengedhetetlen azok számára, akik egészségesen szeretnének étkezni. Mutatok pár ötletet, ha nem tudod, hogyan fedezd a napi rostbeviteledet.

Mindennapi, egészséges kenyerünk

Sok rémhírt hallani, hogy színezik a teljes kiőrlésű kenyeret, kakaóval. Ha az ember nem olvassa el az összetevők listáját a kenyér csomagolásán, akkor könnyen lehet, hogy egy színezett fehér lisztes kenyeret emel le a polcról. Az egészség pedig, amúgy is drága…vagy talán mégsem az?

Egészséges édességek

Sokan azt hiszik, az egészséges táplálkozás egyet jelent azzal, hogy kizárjuk a finom ételeket, különösen az édességeket. De ennek nem kell így történnie. Ha pár dolgot megváltoztatunk az étkezési szokásainkkal kapcsolatban, akkor továbbra is fogyaszthatjuk a kedvenc édességeinket.