Menü

Sportágválasztó: mit, mikor, hogyan válasszunk gyermekünknek?

  • Dátum: 2017.08.06., 22:35

A sport személyiségfejlesztő hatása szinte mindenki számára közismert. De miben nyilvánul ez meg a gyermekek esetében? Hány éves kortól kell kezdeni komolyabban is foglalkozni a sporttal? Dr. Lénárt Ágota sportpszichológust kérdeztük.

– A sport rendkívül fontos a gyermekek személyiségfejlődése szempontjából: növeli az önbizalmat, erősíti a szociális helytállást, javítja a csapatmunkát és kapcsolatokat, barátságokat teremt. A sportoló gyerekek egyrészt hamarabb találkoznak a sikerrel és a kudarccal, mint nem sportoló társaik. – állítja a pszichológus. – Míg a siker megerősíti a sportfejlődési folyamatot, a kudarcok feldolgozása nem könnyű, de meg kell értetni a gyermekkel, hogy a kudarc – ha megfelelően van kezelve, – segít a magasabb fejlődési szintre való eljutásban. A sportoló gyermek tehát ebből a szempontból több traumának lehet kitéve, mint a nem sportoló, ám ez teszi őt szívósabbá, kitartóbbá és sikerorientálttá. Az ún. korán záródó sportágakat, mint az úszás, torna, műkorcsolya, már igen korán, akár 3-4-5 éves korban el lehet kezdeni. 12 éves korig azonban egy gyermeknek egészen más a motivációja, mint a felnőtt sportolóknak. Ő még új mozgásokat szeretne megtanulni, szeretne versengeni, de nem versenyezni, jó barátságokat kötni. Ettől természetesen még ő is bevonható a versenysportba, de fontos, hogy az edző szem előtt tartsa a fejlődéslélektani szempontokat, a gyermek érezze jól magát az edzéseken, ugyanakkor a szintjének megfelelően terhelhető is legyen. 13-14 éves korban viszont már előtérbe kerül a komolyabb versengés, a teljesítés, és ez már elég motiváció a gyermek számára, hogy további edzéseket is felvállaljon az iskola mellett.

Ha viszont nem a korán záródó sportágakról beszélünk, hogyan tudjuk a legmegfelelőbb sportot megtalálni a gyermekünk számára?

– Erre már különböző programok vannak, a Testnevelési Egyetemen – csakúgy, mint több más városi egyetemen – működő terhelésélettani labor például kiváló segítséget tud nyújtani. Itt megállapítják a testalkati típusokat, megnézik, hogy genetikailag mire alkalmas a gyermek, megvan-e a lehetősége arra, hogy a szíve, tüdeje, keringési rendszere ki tudjon szolgálni egy sportot. 8-9 éves korban már érdemes elvégeztetni ezt a vizsgálatot, ami után egy megfelelő sportágválasztással vagy egy megfelelő sportágra való átirányítással nagyon sokat lehet javítani a gyermek sportolási helyzetén. Nincs ugyanis annál rosszabb, mint amikor 15-16 éves korban 10 év sportolás után kiderül, hogy a sportoló nem igazán alkalmas arra a sportágra.

Az úszás az egyik legegészségesebb sportág. Mi a tapasztalata, miért viszi manapság olyan sok szülő már egészen kis korban úszni a gyermekét?

– Az úszás alapvető sport. Legtöbb esetben egyrészt azért viszik a szülők a gyerekeket, mert azt gondolják, hogy úszás nélkül nem lehet meglenni, az úszni tudás olykor még életmentő is lehet. Másrészt sokan egészségügyi szempontok miatt, sőt gyakran orvosi rendelvényre kezdenek el úszni. Nem egy olimpiai bajnokunk is így kezdte. A víz és az úszás jótékony hatásait hosszasan lehet sorolni: kardiovaszkuláris betegségeket előz meg, immunerősítő, de még szellemi felfrissülést is eredményez.

A víz egy nagyon speciális és élettani szempontból nagyon jótékony hatású közeg. Tehermentesítő volta igen jó lehetőséget biztosít a test megmozgatására minden komolyabb megerőltetés nélkül. A víz ugyanakkor mégsem egy könnyű közeg, hiszen a földhöz, szilárd talajhoz szokott szervezet egy teljesen másfajta mozgást kénytelen végezni a vízben, ami növeli a koordinációs képességet, így a testtudatosság fejlődése szempontjából is nagyon fontos tényezővé válik. Éppen ezért is nagyon fontos minden olyan kezdeményezés, amely a gyermekkori úszást vagy bármilyen gyermeksportot támogat.

A P&G elkötelezett a gyermekek egészséges fejlődése iránt, és fontosnak tartja a gyermeksport támogatását azokban a régiókban is, ahol erre kifejezetten szükség van. A vállalat ezért idén a TESCO Magyarországgal együttműködve a Magyar Úszó Szövetséget támogatja, hogy a Jövő Bajnokai programján keresztül még több fiatal sportoló tehetség sikereihez járulhassanak hozzá.

A P&G termékek (Pampers, Always, Ariel, Gillette, head&shoulders, Jar, Lenor, Oral-b, Old Spice) Tesco áruházakban történő vásárlásával augusztus 15-ig most bárki csatlakozhat a programhoz.

Így futok én

Mindig foglalkoztatott egy futóverseny gondolata, mígnem egy gyenge pillanatomban „hirtelen felindulásból” jelentkeztem egy őszi félmaratonra. Ott már sejtettem, hogy nem vagyok teljesen normális, de valahol mégis annyira vártam ezt az eseményt! Realista élménybeszámoló az első versenyemről. Ahogy én futok, és ahogy a férjem...

Sportos anyukák - sportos gyerekek

Számomra az egészséghez hozzátartozik a napi mozgás, testedzés, rendszeres sport, akkor is, ha történetesen épp kisgyermekes, várandós, újdonsült, elfoglalt vagy akármilyen anyukák vagyunk.

Intenzív testmozgás után csökken az étvágy?

Sokan egy kimerítő gyakorlatsor után nem vagyunk éhesek. Örülünk ilyenkor, hiszen adtunk is le a kalóriákból, és nem is kívánja a szervezetünk az azonnali pótlásukat. Érdekes azonban, hogy számos embernél viszont kimondottan éhségrohamok jelentkeznek az egyes edzések után. Akkor hogy is működik ez?

A túl izmos lányok legendája

Sok nőt az tart vissza az edzőteremtől, hogy nem akarnak túl izmosak lenni. Azt hiszik, az olyan egyszerű, csak mert Rubint Réka és még néhány edző kidolgozott izomzattal rendelkezik. Pedig ettől nem kellene tartani…

Valóban a reggeli edzés a leghatékonyabb?

Néhány fitness guru azt javasolja, hogy az edzés legyen reggel az első dolgunk, mert akkor kevesebb konfliktusba keveredünk a nap folyamán, és így a sport is az életünk szervesebb részét fogja képezni. De azok számára is van jó hírünk, akik nem a koránkelés elkötelezett hívei.