Menü

Az ekcémáról röviden

Az ekcéma (eczema) egy autoimmun betegség, amely bárkinél kialakulhat. A tudomány mai állása szerint nem gyógyítható, de kezelhető. Hagyományosan előbb nem-szteroid gyulladáscsökkentőkkel kezelik, aztán ha azok nem használnak, akkor szteroidos készítményekkel. Emellett az ekcéma néhány praktikával egészen jól karban tartható.

Ekcéma kialakulásakor immunsejtjeink olyan fehérjéinkkel találkoznak, amelyeket valamiért "ellenségesnek" ismernek fel. Ekkor az érintett bőrfelület gyulladásos tüneteit látjuk. A felület lehet hólyagos vagy száraz, de mindenképp viszket. Ilyenkor tömegével érkeznek immunsejtek az ekcémás, ún. "reaktív" területre.

Az ekcéma sokszor a kézen alakul ki, általában a nem megfelelő bőrfiziológia következtében. Ilyen az oldószerek bőrre kerülése, a kézbőr kiszáradása, túlzott lehűlése, kisebesedése, a mikrosérülésekbe kerülő szennyező anyagok, stb. Azt már korábban is tudták, hogy az ekcéma (és a pikkelysömör, vagyis psoriasis) karbantartására valamiért jó a napfény. Sok vizsgálódás után kiderült, hogy miből fakad e jótékony hatás. A konkrét válasszal magyar kutatók álltak elő, melyet kísérletesen is bizonyítottak: a napfény egy része (bizonyos hullámhosszú sugártartománya) eljut a sekély bőrrétegekbe, ahol a problémát okozó, gyulladáskeltő immunsejteket egyszerűen megsüti. Növelhető az ilyen kezelés hatékonysága azzal, ha a gyógyulni vágyó olajjal bekeni az érintett bőrfelületet napozáshoz, ez ugyanis megkönnyíti a napsugarak bejutását a bőrbe.

Mint sok minden más is, az ekcéma is ún. pszichoszomatikus betegség, vagyis aktivitása függ a lelkiállapottól. Reaktiválódását nagymértékben előmozdítja a lelki stressz, érzelmi instabilitás és a fizikai túlhajszoltság.

Akinek tehát ekcémája van, az napoztassa azt! Mindenki ügyeljen továbbá arra (megelőzés gyanánt is), hogy kézbőre mindig gondosan hidratált legyen. Ősztől tavaszig hordjon kesztyűt, mert az ekcéma reaktiválódásának (és aktiválódásának) kedvez a hideg és az ezzel járó bőrszárazság. És végül, de leginkább elsősorban találjon módot arra, hogy megfelelően levezesse a feszültséget!

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Nátha kezelése gyorsan

Tél van, és a változékony időjárás ellenére többnyire hideget tapasztalhatunk a napi sétáink során. Amivel semmi gond nincs, egészen addig, míg meg nem jelenik az ismerős vörös folt az arcunkon, amit az orr folyás okoz, és el nem kezd rázni a hideg a fűtött szobában is. A téli náthán mindenki szeretne minél hamarabb túlesni. Mutatunk pár örök érvényű tippet.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.

A nevetés egészségre gyakorolt hatásai

Manapság szokták mondani, hogy a nevetés fél egészség! Felemelő érzésként hat ránk és olyankor boldogság járja át szívünket. Nemcsak embereket köt össze, kapcsolatokat teremt, hanem az egészségünkre is pozitív hatást gyakorol.

A magnézium hiány árulkodó jelei

A magnéziumhiányt gyakran félrediagnosztizálják, mert nem mutatkozik meg a vérképben, mivel a szervezet magnézium tartalékainak csupán 1%-a tárolódik a vérben.