Menü

A kézenfekvő töltött szőlőlevél

Mindennapjainkat igen kézenfekvő módon dobják fel a rakott és töltött ételek. Mindnyájan kapásból fel tudunk sorolni néhány hagyományosat, és pár olyat is, amelyek leginkább egyedi receptjeink alapján készülnek. Íme egy kis körítés egy balkáni és közel-keleti különlegességről.

A töltött szőlőlevél feltehetően a manapság felénk gyakrabban készített töltött káposzta őse. Régi magyar neve töltike vagy tőtike, de a Dél-Alföldön használatos szárma szó is eredetileg ezt a fogást jelölte - ahogyan teszi ezt még ma a Balkánon. Bizonyára számtalan módon elkészíthető, vannak például húsos-rizses fajták, és vannak, amelyek hús nélkül készülnek. Így a dolmadákia - röviden dolma - kiváló növényi fogás lehet vegán vendégeinknek.

A húsos dolma tölteléke a fasírthoz hasonló. Hazáiban általában birkahúsból készítik. A tölteléket érdemes azonban kenyér helyett rizzsel gyúrni, amely készülhet tojással vagy anélkül. A rizst célszerű félkészre (roppanósra, al dente) főzni. A húshoz (vagy csak rizshez) kerüljön hagyma és citromlé is, mindkettő ízlés szerint. Érdemes friss citrom levét használni, esetleg egy kicsit a héjából is belereszelni (ez esetben fontos, hogy gombaölő szerrel nem kezelt citromot használjuk). A göngyölt szőlőlevél legkiválóbb fűszerei a fokhagyma, a petrezselyem és mentalevél.

A töltikékhez leginkább tenyérnyi méretű, lehetőleg zsenge szőlőleveleket szedjünk. Vágjuk le a levélnyeleket! A leveleket öblítés után forrázzuk le, azaz 5-10 percre tegyük azokat lobogó forró vízbe. Miután kivettük és kihűltek, tölthetők. A töltés egyszerű: fordítsuk a töltendő levet a fonákjával felfelé úgy, hogy a csúcsa távolabb essen tőlünk. Helyezzünk rá a közepére egy kisebb evőkanálnyi (nem túl nagy) töltelékadagot! Hajtsuk be a levél két szélét, majd göngyöljük fel a levélcsúcs felé! Ehhez lásd az alábbi videót:

Az elkészült rudacskákat helyezzük egy olívaolajjal vékonyan kikent tepsire, szorosan egymás mellé. Ha már mind kész, öntsük fel a tepsit húsleves levével (vagy vízzel) úgy, hogy ellepje a rudacskákat. Fedjük le, majd sütőben főzzük készre! Tálaláshoz merjünk le a léből a könnyebb hozzáférhetőségért. Kínáljunk mellé tejfölt, esetleg mentásan!

Számomra a dolma talán a legkönnyebb, legfrissítőbb nyári, ősz eleji melegétel. Csak ajánlani tudom.

Tízórais doboz: van élet a szendvicsen túl!

Sokszor okoz fejtörést, hogy mit csomagoljunk iskolás gyermekünk tízórais dobozába. Nézzünk körül, mi mindent tehetünk egy picike uzsonnás dobozba, ami egészséges, finom és garantáltan megeszi a gyerekünk!

Tudnivalók a telített és a telítetlen zsírokról

Az ember által felhasznált zsírok alkotóelemei a hosszú szénláncú zsírsavak és a glicerin. A köztük lévő különbségek alapja a szénlánc alakja és hossza, valamint a szénatomokhoz köthető hidrogénatomok száma. Az egészségtudatos táplálkozásnál fontos tudni mennyit vigyünk be ezekből a szervezetünkbe.

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Mesterséges édesítőszer: se nem jó, se nem rossz

A cukorhelyettesítők semmilyen egészségügyi előnnyel nem rendelkeznek, viszont kárt sem okoznak – derült ki egy nemrég megjelent tudományos összefoglalóból.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.