Menü

Problémás a bőröd? Figyelj rá, hogy mit eszel!

A bőr szervezetünk legnagyobb szerve, védelmet biztosít számunkra, hiszen az első védvonala testünknek a kórokozókkal szemben. Véd hő-, mechanikai-, kémiai és mikrobiológiai hatásoktól egyaránt. A táplálék minősége befolyásolhatja a kültakaró állapotát és betegségeit.

Akné

Az egyik leggyakoribb bőrprobléma, amely leginkább serdülőkorban jelentkezik. A pattanások megszaporodását bizonyos ételek és italok fokozzák. Ilyenek például: az olajos magvak, csokoládé, kakaó, túl fűszeres, csípős ételek, forró kávé és tea. Hiszen az aknék kialakulásához vezetnek a telített zsírsavakban gazdag ételek fogyasztása, ezek a zsírok felgyorsítják a szabadgyökök képződését, így gyulladásos folyamatokat indukálnak.

Szigorú diétát nem érdemes folytatni, csak tartózkodjunk ezen ételek túlzott fogyasztásától.

Dermatitis herpetiformis

A dermatitis a bőr gyulladásos reakcióját jelenti valamilyen allergénre. A bőrtünetek leggyakrabban a könyök és a térd felett, a hát középvonalában jelentkeznek. Kerülendőek ebben az esetben a glutén tartalmú élelmiszerek, akár egész életen át. A gluténmentes diéta hatására a beteg akár néhány hónap alatt tünetmentessé válhat.

Psoriasis (pikkelysömör)

Leggyakrabban előforduló krónikus, de nem fertőtő bőrbetegség, ami a körmöket és a nyálkahártyákat is érintheti. Kiújulásra hajlamos, tünetmentes és heves tünetekkel járó szakaszok váltogatják egymást. Jellemző tünete a bőrfelülete elszarusodó foltok megjelenése, izolált pakkok nagyobb területekké olvadhatnak össze.

Kutatások szerint az omega-3-ban gazdag élelmiszerek, mint például a repceolaj fogyasztása csökkenti a gyulladásos folyamatokat. Az eikozapentaénsav - amely tengeri halakban található meg - csökkenti a pikkelyképződést és viszketést. Vizsgálatok szerint a psoriasisos betegek 25%-a gluténérzékeny, így a gluténmentes diéta csökkenti vagy tünetmentessé teszi a betegeket. Az alkoholfogyasztást kerülni kell, mert fokozza a tüneteket.

Táplálkozási hiányállapotok

Vitaminhiány jelentkezhet a nem kiegyensúlyozott táplálkozás hatására. Egyes szigorú vagy egyoldalú diéták esetén, időskori alultápláltság során a vitaminellátottság nem megfelelő, amely a kültakarónkon is elváltozásokat okozhat. Jelentkezhet szarusodási zavar, ajakpír, berepedezés, a haj és a köröm töredezettsége.

A legjellemzőbb tünetek:

- B2-vitamin (riboflavin) hiányakor: ajakszárazság, ajakgyulladás, vörös nyelv
- B3-vitamin (niacin): arc, nyak, alkar és könyök bőrfelületén vörösesbarna elváltozás, hámvastagodás alakul ki.
- B6-vitamin (piridoxin): dermatitis (a bőr gyulladása), glossitis (a nyelv gyulladása), cheilosis (a szájzug szárazsága)
- C-vitamin (aszkorbinsav) hiánya bőr- és nyálkahártya vérzékenységet, vöröses-lilás foltok megjelenését okozza a bőrön (purpura).

Mikroelemek hiánya

- vas: sápadt bőrt, korai őszülést, festékhiányos foltok megjelenését és hajhullást idézhet elő.
- cink: elhúzódóvá teszi a sebgyógyulást, fokozza a bőrfertőzések kialakulását
- szelén: csökkenti a sebgyógyulási hajlamot.

Természetesen a megjelenő bőrelváltozással először keressük fel a bőrgyógyászunkat és az egyes diéták csak kiegészíthetik vagy felgyorsíthatják a gyógyulás folyamatát a gyógyszeres kezelés mellett.

Óriási biznisz az egészségügyi adatok kereskedelme

Egyre terjednek az egészségügyben a vezeték nélküli eszközök - pacemakerek, beültethető inzulinpumpák. Épp ezért éri egyre több támadás ezen szerkezeteket: ma már tíz kibertámadásból négynek ez a szféra a célpontja, az innen ellopott információk ugyanis értékesebbek a feketepiacon, mint pénzügyi adataink. A biztonság itt élet-halál kérdése lehet.

Helytelen szokások, amelyeket egészségesnek hiszünk

Mindannyiunknak vannak olyan szokásai, amikről tudjuk vagy sejtjük, hogy egészségtelenek, mégis szinte nap, mint nap megtesszük őket. Vajon tudunk ezeken változtatni? S miért olyan nehéz új pozitív szokásokat kialakítani, vagy a károsakat elhagyni?

Miért eszünk többet, mint amire szükségünk van?

A túlsúly oka nem csak az, hogy hizlaló ételeket fogyasztunk, hanem az is, hogy jóval többet eszünk, mint amire szükségünk lenne. Ezen a téren a változást nem a gyomrunknál, hanem fejben kell elkezdeni.

Hogyan vásároljuk és tároljuk az élelmiszereinket?

A minőségi élelmiszerek kiválasztása a vásárlásnál kezdődik, de oda kell figyelni a megvásárolt termékek megfelelő tárolásra, a hűtő tisztán tartására. Az alapvető élelmiszer-biztonsági szabályok betartásával elkerülhetőek az élelmiszerek okozta megbetegedések.

Dolce Vita testközelből – egészség olasz módra

Hogyan is élik valójában „édes életüket” az olaszok? S miért foglalnak el ma is magas helyet a hosszú élettartam toplistáján Európában? Cikkírónk, aki maga is ott él hónapok óta, testközelből ismeri a válaszokat.