Menü

10 érv, hogy miért figyelj a megfelelő alvásra!

A jó minőségű és megfelelő mennyiségű alvás ugyanolyan fontos az egészséghez, mint a rendszeres mozgás és az egészséges táplálkozás. A nyugati életmód, a kialakult társadalmi rend nem teljesen veszi figyelembe a természetes alvásritmust. A legtöbb ember ma kevesebbet alszik, mint korábban, és teszi mindezt rosszabb minőségben. Lássuk, miért is fontos, hogy jól aludjunk!

1. A rossz alvás elhízáshoz vezethet

Az Obesity Research Journal-ban és más szakmai lapokban közölt tanulmányok igazolták, hogy a keveset alvók átlagsúlya szignifikánsan magasabb, mint a megfelelő alváshosszal rendelkező embereké. Egy átfogó tanulmány szerint a rövid alvásidővel rendelkező felnőttek 89%-kal, a gyerekek 55%-kal nagyobb eséllyel lesznek túlsúlyosak. Erről méltatlanul kevés szó esik, pedig a szerzők az elhízás egyik fő rizikófaktoraként jelölik meg a rövid alvásidőt.

2. A jó alvók kevésbé éhesek

Vizsgálatok kimutatták, hogy az étvágy kontrollálásáért felelős hormonszabályozás alvásmegvonás esetén felborul. Megnő a ghrelin (étvágyfokozó hormon), és csökken a leptin (étvágyat csökkenrtő, elnymó hormon) szintje.

3. A megfelelő alvás fokozza a koncentrációképességet és a produktivitást

Ezt mindannyian ismerjük, de most már tudományosan is vizsgálták, számszerűsítették. Egyes tanulmányokban az alvásmegvonás okozta agyi funkcióváltozásokat az alkoholfogyasztáshoz hasonló mértékűnek ítélték. Alkohol fogyasztás után a koncentrációképesség és reakcióidő csökkenés miatt tilos a gépjárművezetés, vagy a magasban történő munkavégzés. Pontosan ezek a funkciók sérülnek alvásmegvonáskor is. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás viszont jobb problémamegoldóképességgel és memóriával társult felnőtteknél és gyerekeknél egyaránt.

4. A jó alvás maximalizálja a sportteljesítményt

Egy kosárlabdázókon folytatott vizsgálat kimutatta, hogy a hosszabb alvásidejű sportolók szignifikánsan gyorsabbak, pontosabbak, rövidebb reakcióidejűek voltak, mint az alacsonyabb óraszámot alvással töltő társaik. Hasonló eredménnyel zárult egy többezer időskorú nő bevonásával készült vizsgálat is. A kevesebbet alvók nem sétáltak annyit, a fogásuk kevésbé volt erős, magabiztos, így minden ezekhez kapcsolódó tevékenységben, pl. főzés vagy akár az unokákra vigyázás stb. alulmaradtak a jól alvókhoz képest.

5. A keveset alvóknál nagyobb eséllyel alakul ki szívbetegség, és stroke

Több vizsgálat eredményeinek összegzéseként a tudósok megállapították, hogy akik rendszeresen kevesebbet alszanak 7-8 óránál, azoknál jóval magasabb a krónikus betegségek, köztük a szívbetegségek, valamint a stroke előfordulása is.

6. Az alvás kihat a cukoranyagcserére, hozzájárulhat a 2. tipusú diabetes kialakulásához

Egy egészsséges, fiatal férfiakon végzet vizsgálat során azt találták, hogy a 4 órásra csökkentett alvásidő 6 nap után cukorbetegséget megelőző tüneteket okozott. Az állapotot egy hetes 6 óra feletti alvás megszüntette. Más tanulmányok is alátámasztották a vizsgálat eredményeit, így összességében kijelenthető, hogy aki rendszeresen kevesebbet alszik 6 óránál, az pusztán ezzel a szokásával már növeli a az esélyét a cukorbetegség kialakulásának.

7. Az alváshiány kapcsolatban áll a depresszióval

A pszichiátriai betegségek, mint amilyen a depresszió is, szorosan kapcsolódnak az alvászavarokhoz. Ez olyannyira igaz, hogy a depresszió diagnózisához szükséges ún. kritériumtünetek egyike is az alvászavar kialakulása. Ez lehet az elalvás zavara, vagy az átalvásé is, mikor ugyan elalszik az ember, de többször felébred éjszaka, s nem, vagy csak nehezen tud visszaaludni. Azt, hogy az alvászavar okozza a depressziót és nem fordítva, arra alapozzák, hogy a sleep apnoe-s (légzéskimaradásos/ horkoló) emberek körében is magasabb a depresszió előfordulása. Mi több, még az öngyilkosság esélye is magasabb az alvászavarral rendelkezők körében.

8. A megfelelő alvás támogatja az immunrendszert

Már egy kevés alváshiány is mérhetően rontja az immunstátuszt. Egy vizsgálatban felső légúti kórokozókkal fertőztek meg 7 óránál kevesebbet, és 8 óránál többet alvókat. Az alváshiányban tartottak közül háromszor annyian betegedtek meg, mint a sokat alvóknál.

9. Az alváshiány rontja a bőr minőségét, elősegíti a ráncosodást

Alváshiány esetében a kortizolszint megemelkedik (stresszhormon). A magas kortizolszint mellett a szervezet elkezdi lebontani a kollagénfehérjéket, ez pedig halvány bőrszínhez, finom vonalak megjelenéséhez, ráncosodáshoz vezet.

10. Az alvásszegénység fokozza a szervezetben a gyulladásokat

Krónikus gyulladások, például különböző bélgyulladások, ízületi gyulladások, autoimmun eredetű gyulladások aktiválódását, tünetek fellobbanását okozhatja az alváshiány. Egészségesekben is megnő a gyulladásra utaló mérhető mutatók értéke.

Összességében tehát elmondható, hogy az egészséges életmód csak a megfelelő minőségű és mennyiségű alvással lehet teljes. Szükséges az optimális testalkat, bőrminőség fenntartásához csakúgy, mint a megfelelő energiaszinthez, s jó hangulathoz.

Vigyázz a hajadra fésülködés közben is!

Vannak, akiknek a fésülködés kész szertartás, másoknak pár másodperc az egész. Viszont a fésű mindenkinél a hajápolás legfontosabb kelléke, hiszen több százezerszer szántjuk vele a hajunkat életünk során. Így egyáltalán nem mindegy, hogy milyen fésűt vagy hajkefét és hogyan használunk.

Mi is az a fitoterápia, ki az a fitoterapeuta?

A természetgyógyászati ágakat bemutató sorozatunk elérkezett ahhoz a szakághoz, aminek a szakterülete elsőként eszünkbe jut, ha azt halljuk, hogy természetgyógyász. Igen, eltaláltad: ő az, aki gyógynövényekkel foglalkozik. Teát kever, és bedörzsölőket, illóolajokat ajánl.

Az adventi koszorú

Az advent egyik legjellemzőbb tárgya az adventi koszorú. Hogyan jutottunk a kocsikerékre rögzített gyertyáktól a pohárban tartott gyertyákig? Tekintsük át, miként alakult a várakozás főszereplőjének története, és eredetileg mi mit szimbolizál az adventi koszorún!

Élhetnek boldogan a pikkelysömörben érintettek?

Egy most készült globális boldogságfelmérés szerint a magányosság és az orvosokba vetett bizalom erősen összefügg a pikkelysömörösök boldogságérzetével. A kutatás alapján a psoriasissal élők a latin-amerikai országokban a legboldogabbak.

Kávé - inni, vagy nem inni, az itt a kérdés!

A kávéfogyasztás egészségességéről szóló viták bizonyos időközönként újra és újra fellángolnak. Tartották már az impotencia és az elmebaj okának éppúgy, mint mennyből kapott gyógyszernek. Lássuk, mi szól mellette és mi ellene!