Menü

Tudatos súlytartás az ünnepek alatt

Karácsonyi időszak, mértéktelen evés és ivás, majd nem tetsző szám a mérlegen, szűk nadrágok, fogadalom, fogyókúra és tele edzőtermek... Röviden így lehetne jellemezni az év végi és újévi életmód-menetrendet. Muszáj ennek így lennie? Mi lenne, ha időben gondolkodnánk már az ünnepek előtt, és tudatosan készülve elkerülnénk ezt az őrületet?

Most, november végén éppen tökéletes az időpont arra, hogy okosan felkészüljünk, és idén ne legyünk részesei a kollektív adventi elhízásnak. Íme néhány tipp és ötlet, amit megfogadva tarthatod a súlyodat az év leginkább súlyveszélyeztető időszakában!

1. Mindjárt kezdődik az Advent - ilyenkor a lelkes anyukák és apukák akár minden nap édességekkel, nassolnivalókkal kényeztetik a gyerekeket és más családtagjaikat az adventi naptár segítségével. Kétségtelen, hogy nagyon kedves ötlet majdnem egy hónapon át valami kis apróságot adni és kapni, de kötelező ennek hízlaló dolognak lennie? Idén csokik és cukrok helyett készüljünk apró aranyos tárgyakkal! Lehetnek ezek díszek, írószerek, vagy zokni, a lehetőségek tárháza végtelen, és ha megnézzük az édességek árát, hamar kiderül, hogy ilyen összegből valami maradandót is vásárolhatunk.

2. Ugyanez igaz a Mikulás-ajándékokra is. A boltokban döbbenetes mennyiségű egészségtelen csokitélapó fogy, holott ezeket nagyon kevesen szeretik, valójában még a gyerekek közül is. Számoljuk ki, hogy mennyiért vennék édességeket a "Miki-csomagba", és ilyen értéken keressünk inkább valamilyen kézzelfoghatót! A gyerekeknek kisebb játékot, bögrét, a nagyobbaknak sálat, pénztárcát vagy más hasonló dolgot, aminek örülhetnek.

3. Tervezzük meg időben a karácsonyi menüt, és alakítsuk át egészségesre! Ez nem is annyira bonyolult feladat, a legtöbb családi kedvencünkről nem kell lemondanunk, elég, ha egészségesebb hozzávalókból készítjük el. Manapság már akár mézeskalácsot vagy más süteményeket is készíthetünk jobb alapanyagokból. Annak pedig lehet, hogy a család is örülni fog, ha a karácsonyi vacsora mellé valamilyen finom salátát is felszolgálunk.

4. A legtöbb karácsonyi pluszkalória és pluszkiló forrása nem más, mint az ELVÁRÁSOK. A szülők elvárják, hogy egy bizonyos recept alapján készüljön az ebéd? A nagyi elvárja, hogy ne csak egy szelet bejglit együnk, hanem legalább egy rudat? Biztos, hogy éppen a szeretet ünnepén ez kell legyen a családi béke és öröm kulcsa...? Érvényesítsük a saját érdekeinket, és szóljunk nekik előre, hogy idén másképpen lesz! Ha előre felkészülnek, akkor nem fogja őket akkora csalódás érni, amennyiben nem pusztítunk el két doboz süteményt a vendégségben. Éljünk az asszertív kommunikáció eszközeivel, és kedvesen, szeretetteljesen közöljük az érveinket!

5. Az emberek többségének fejében összemosódik a két ünnep közötti időszak, és ilyenkor is a mértéktelen evési üzemmódban marad a kapcsolójuk. Vajon miért? Tényleg ettől érezzük jobban magunkat? Bátran szóljunk rá magunkra, hogy ehetünk "normálisan" is. Nem veszi el senki :) S nem leszünk ettől kevesebbek, maximum súlyban, ami a legtöbbek számára egyáltalán nem baj. Ha kell, írjuk be a naptárba a figyelmeztető, de pozitív mondatot: Ma is csak normális mennyiségű ételt fogyasztok!

6. Nyilvánvalóan a másik kritikus pont a szilveszter. Legyen szó bálokról, házibulikról vagy fizetett rendezvényekről, általában roskadozik az asztal a sok-sok ennivalótól. Természetesen ínycsiklandozó a kínálat, de itt is emlékeztessük magunkat: nem valószínű, hogy a boldogságunk kulcsát jelenti, ha mindegyik ételt megkóstoljuk, és jól megtömjük a bendőnket. Próbáljuk emlékeztetni magunkat, hogy normális mennyiségű étel elegendő ilyenkor is! Ha ezen múlik, inkább ne drága vacsorára fizessünk be, hanem szervezzünk valamilyen aktív programot. S még mielőtt azzal általnánk magunkat, hogy a tánccal minden kalóriát elégetünk, számoljunk ennek utána! Óránként jó esetben 200 kcal-t tudunk elégetni a táncolással, de ugyanennyit pillanatok alatt meg lehet enni...

7. Nagyon fontos, hogy figyeljünk oda a folyadékkal bevitt kalóriafogyasztásra! Az alkoholos italokban, gyümölcslevekben, cukros üdítőkben döbbenetesen sok a kalória, így már akkor is sokat teszünk önmagunkért, ha ezek helyett vizet vagy cukormentes teát választunk. Az ünnepek további kedvelt italai a tejszínhabos kávé, valamint forrócsoki, de azzal azért érdemes tisztában lenni, hogy ezek kalóriatartalma felérhet egy kiadós ebédével is.

8. A legtöbben pont a karácsonyi időszakban nem sportolnak, nem mozognak semmit. Vajon miért? Hiszen sokaknak ilyenkor több ideje is lenne rá. A pihenés pedig telhet aktívan is! Akik rendszeresen mozognak, ilyenkor se hagyják abba az edzést, a többiek pedig próbáljanak testmozgató programpontokat beiktatni. Tartalmas lehet a fallabdázás vagy a szobabiciklizés is, a lényeg, hogy ne csak a fotelben lustuljunk.

A sütit vagy a brokkolit? Ez itt a kérdés

Minden diétázóval előfordul, hogy olykor elcsábul, nem tartja 100% az étrendjét, melléeszik. Emberek vagyunk, nem gépek és néha bizony hibázunk. Ahelyett, hogy sokkot kapva számolgatnánk mennyi kalóriával vétkeztünk, inkább gondoljuk végig, hogyan tervezhetjük újra a heti menüt.

Energiaital a gyerekek kezébe nem való?

A tinik nagy része gyakran iszik energiaitalt, és sajnos a termékek marketingkampánya is egyre jobban a fogyasztásukra buzdít. Azzal pedig, hogy milyen következményei lehetnek ennek hosszú távon csak kevesen foglalkoznak.

Szíverősítő ételeket a mindennapokba!

A szív- és érrendszeri megbetegedések már-már népbetegségnek számítanak Magyarországon, bármelyik társadalmi rétegről is legyen szó. Pedig az étkezés odafigyelésével, és néhány finomsággal könnyen csökkenthetjük a kockázatát.

Rokonok távol egymástól – hogyan kezelhetjük?

Szinte minden családban van egy rokon, aki a többitől távol él. Országon belül vagy országon kívül, Budapesten vagy Angliában, mindenképpen nehéz távol lenni. Nehéz összeegyeztetni az ünnepeket, a találkozókat, a családi nyaralásokat, mert mindig bele kell kalkulálni az utazást. És még így is előfordul, hogy belefáradunk a folyamatos tervezésbe és utazásba. Hogyan könnyíthetnénk a terheinken?

A jelen ajándékainak kicsomagolása

A mai rohanó társadalmunkban sokan panaszkodnak, hogy nem tudják megélni a pillanatot tömérdek befolyásoló tényező miatt. A fókuszálatlan, szelektív figyelmünk, múlton való rágódásunk és félelmeink kihatással vannak az itt és mostra. Szeretnék tippeket adni, amelyek hasznosak lehetnek, hogy jobban fókuszáljunk a jelenünkre.