Menü

Na, fogadjunk!

Újévkor szokás fogadalmat tenni, az óév lezárásával valami új, valami jobb köszönt be, és ehhez a gondolathoz próbálunk tevőlegesen is hozzájárulni. Tegyünk, ne tegyünk fogadalmakat? Van értelme?

Nem tudom, ki hogy van vele, de az biztos, hogy nekem bármilyen életmódbeli változtatáshoz szükség volt egy fordulópontra. A fordulópontot viszont sosem egy dátum (újév, születésnap, bármi) jelentette. Egyszerűen csak a gondolat, ami régóta motoszkált a fejemben, valahogy átcsapott tettbe. S mintha az agyam átkapcsolt volna, onnantól a korábbi szokásaim meg se tudtak érinteni. Ilyenkor nincs alkudozás, míg ha csak valami külső hatásra gondoltam úgy, hogy ideje változtatni, akkor ideig-óráig csináltam, követtem, de mindig ott volt a gondolataimban a pizza is.

Sokan szeretik szonban valamilyen dátumhoz kötni a változtatást, egy amolyan trigger eseményként funkcionál ez náluk. Ilyen trigger esemény általában minden életmódbeli változtatást megelőz, még ha nem is tudatosul. Lehet, hogy épp csak nagyon lihegtél, mire felértél az emeletre, vagy frusztrált, hogy babalátogatóban nem gyújthatsz rá, nem úgy állt a ruha rajtad, stb. Van, amikor tudatosulnak ezek a dolgok, és jön a „na, most van elegem ebből” érzése, de sokszor nem is tudjuk, mi okozza ezt az „átkattanást”.

Kihasználhatjuk a naptári dátumokat is ilyen váltásokhoz. Ezek akkor lehetnek sikeresek, ha már régóta szerettünk volna változtatni. Lehetséges, hogy pont ez az alkalom lesz a mi trigger eseményünk. Ha valamin változtatni akarunk, az olyan legyen, aminek sikeres betartása esetén örömteli eseményt nyugtázhatunk. Hiszen ha elvégzése túl megterhelő, az nem válik szokássá. Kis lépéseket tegyünk, ilyeneket tűzzünk ki magunk elé! A "strandszezonra lefogyok 20 kilót" nem a legjobb fogadalom például. Ha pontosan tudod, hogy hogyan kell ezt csinálni (és miért ne tudnád, ennyit bóklászva oldalainkon :))

Elhatározhatod, hogy több zöldséget fogsz enni, hogy heti kétszer halat eszel, hogy magad fogod sütni a kenyeredet, heti kétszer elmész edzőterembe, tehát olyan dolgokat teszel, amik aztán a végcélodhoz vezetnek. Persze mérlegre is kell állni, hogy lásd, miként haladsz, de ha nem megy le az első héten 2-3 kiló, nem dőlhetsz a kardodba és adhatod fel, hisz nem azt fogadtad meg, hogy leadsz X kilót. A kitartó és következetes munkának pedig mindig megvan az eredménye! Bármilyen más fogadalomra is átültethetőek ezek az elvek.

Fontos, hogy már az apró lépések betartása is örömet okozzon, mert így fogod hosszan követni. Például ha csak kicsit is jobb a közérzeted, ki fogsz tartani. Ne vállalj túl sokat! Ha megszakadsz a fogadalom teljesítésében, nem fogsz hosszan kitartani mellette. Ha úgy tudod csak beiktatni a sportot, hogy napi 4 órát alszol és mész dolgozni, az nem lesz hosszan tartható. Utálni fogod, és ezért abbahagyod. Inkább menj csak heti kétszer, de az maradjon meg egész évre, minthogy most ezerrel beleveted magad, de 3-4 hét múlva megunod és kéred vissza a régi életed, mert az jobb volt!

De csak azért, mert szokás, ne fogadj meg semmit. Hidd el, mindennek eljön az ideje! Ha épp februárban állsz majd készen a változtatásra, akkor majd kezded akkor. Pont mire a legtöbben feladják, te akkor leszel a legmotiváltab, hát nem cool? Nem lebeszélni akarlak, te tudod, hogy az évek során hogy sikerült betartanod az ilyen elhatározásaidat. Az apró célok mentén haladva igenis sikeres lehet az újévi fogadalom is. Főleg, ha azt te is elhiszed és nem az unalomig sulykolt, "az újévi fogadalom úgyse betartott soha" gondolatot dédelgeted magadban. Igen, te meg tudod, meg fogod csinálni, és milyen szuper, hogy napra pontosan tudni fogod, hogy mikor váltottál!

Jómagam nem fogadok meg semmit, mert nekem a külső meghatározók nem működnek. Ha a fejemben változik valami, akkor nem kell elseje, de mégcsak hétfő se, egyszerűen holnaptól figyelek. De van, akinek jól működnek a fordulónapokhoz kötött váltások is, szóval, ha úgy érzed, mindenképp próbálj meg a fentebb írt alapelvek dolgozni a célod eléréséért!

A kiégés ismertető jelei

A burnout nemcsak a munkamániások iszonyatos betegsége, mindenkit fenyeget, aki a magánélete és munkája között nem találja meg a harmóniát. A kiégés gyógyítása nehezebb, mint a megelőzése.

Az önbizalomhiány szembetűnő jelei

Ebben a cikkben megmutatom neked az önbizalomhiány egyértelmű jeleit. Ha úgy érzed, hogy ezek közül egy vagy több is igaz rád, akkor érdemes fejlődnöd benne. Már csak azért is, mert a magabiztosság hiánya az élet minden területére kihatással van.

A tudatos vásárlás nem pénztárca kérdése

Sok rákkeltő anyagot, „szemét” kaját, adalékanyagot, műételeket és temérdek édességet veszünk, hozzádobunk mindig egy újabb műanyag szatyrot, néhány csokit, kekszet és plusz két nápolyit a fizetésre várva. Nem megvesszük, amit kell, hanem vásárolgatunk. Ha van is cetlink, kétszer annyi termék kerül a kosárba. Miért?

A változókor testre és lélekre gyakorolt hatásai

A menopauza kezdete átlagosan az 50. év körüli időszakra tehető. Sokaknál viszont előbb is jelentkezhetnek a tünetek. Ez az állapot akár 10-15 évig is eltarthat, amit nem minden nő visel jól sem testileg, sem pedig lelkileg!

10 dolog, ami jobbá teszi az életedet

Átvergődni az életen egy művészeti forma, és amit legtöbbször kreálni próbálunk, nem publikus. De számos módja van annak, hogy javítsunk a léten. Lentebb néhány segítő tippet olvashattok.