Menü

Januári mérlegelés és a következő lépések

"Ma mérlegre álltam. Kiakadtunk, ő is, én is." Ismerős...? Pedig körülötted mindenki háromszor annyi bejglit evett, és a töltött káposztából is többet-többször ettek kenyérrel (!), miközben te hihetetlen nagy hősnek érezted magad? Úgy gondoltad, ennek az lesz az eredménye, hogy a legtöbb emberrel ellentétben te nem fogsz hízni, s most mégis +3 kg-ot mutat az a kis szemét mérleg?

Akkor első körben lássuk, miért is mutatkozik a súlytöbblet! Egyrészt ha jól gondolom, te is voltál vendégségben. Hiába nem ettél annyit, mint a körülötted lévők, ez valószínűleg még mindig több volt, mint az eddigi kimért „csirke-rizs-brokkoli” étkezéseid. Észre sem veszed, mert az átlag más konyhatechnológiával dolgozik. Az ételkészítéshez nem épp csak kikenik az edényt, hanem bőségesen tesznek az étel alá zsiradékot, nem figyelnek a szénhidrátbevitelre, inkább a megfelelő íz és állag elérése a fő szempont, így óhatatlanul több kalóriát viszel be, mint a hétköznapokon, még akkor is, ha mondjuk egy szelet halat ettél salátával. Apropó saláta! Ugye tudod, hogy hagyományos elkészítés esetén mindhez kerül cukor is?

Úgy tűnhet, hogy keveset ettél, mert mások körülötted jóval többet falatoztak, és különben is 2 db töltött káposzta némi aprókáposztával szinte semmi, hús zöldség és rizs, amit ugye egyébként is eszel. Na, de mekkorák ezek a töltelékek, és vajon milyen bennük a hús-rizs arány, mennyire sovány húsból készült? Ezekről mit sem tudsz, ránézésre be tudod lőni, hogy ez mennyi lehet, de a saját alapanyagaiddal és arányaiddal számolsz, holott valószínűleg ott nem úgy készültek a dolgok, mint nálad. Észre sem veszed, de máris +300 kcal a beviteled a saccolthoz képest egy étkezésnél. Amit ráadásul valószínűleg később fogyasztasz el, mint máskor (pl. Szenteste vacsora, Szilveszter éjjel-hajnal). No és a szokásos edzést be tudtad iktatni? Vagy esélyed se volt rá, hogy kicsikarj magadnak egy órácskát (vagy legalább felet)? Hát ez az: kevesebb mozgás, óhatatlanul nagyobb mennyiségű, rossz időpontban fogyasztott étkezések és hipp-hopp, ott is az a plusz pár kiló. A kevesebb víz és a több alkohol vagy magasabb kalóriatartalmú ital még rásegít a folyamatra.

Sokan koncentrálnak arra, hogy sütit ne egyenek, de a megfelelő folyadékfogyasztásról megfeledkeznek. Ha cukros üdítőket, koktélokat nem is iszunk, az a kis welcome drink, pezsgős koccintás éjfélkor (!) épp elég plusz, főleg, ha a szokásos 2-3 liter vized is hiányzik. Ehhez hozzájárul, hogy valószínűleg a szokásosnál több sót is vettél magadhoz a hagyományos magyar konyha fogásait csipegetve. A só pedig vizet köt meg. Ezt teszi egyébként a szénhidrát is. Valószínűleg a szokásos mennyiségeidhez képest mindkettőből többet ettél, még, ha nem is „zabáltál”. Ezért bízhatsz benne, hogy felszedett kilókból 1-2 kg csak víz, amit pár napos normál étkezéssel le is tudsz adni. De nem fogok hazudni, ha a két ünnep közt a maradék-eltüntetés időszakában nem álltál vissza, akkor egy hétig folyamatosan „rosszul” ettél, ami sajnos arra hajlamosaknál akár 3-4 hétig is megmaradó súlytöbbletet jelent. Egy-egy csalónap belefér, de ha már rendszer lesz belőle, az nem. Mi is a "rendszeres"? Két egymást követő, vagy annál is több nap. Ahogy a fogyásnál is egy nap alatt nem fogysz le, úgy hízni se hízol egy nap alatt, a tartósan magassabb/alacsonyabb energiabevitelnek kitett szervezet viszont már súlytöbblettel/ súlycsökkenéssel reagál.

Remélem, azért nem vagy olyan mazochista, hogy 1-jén, vagy 2.-án mérd meg magad. Január első két napjában a vízmegkötésen túl a bélrendszer telítettségével is számolnod kell, a vizen felüli plusz súly nem mind zsír, hanem a hasadban még esetleg emésztődő vagy emésztett táplálék, bélsár.

Ha mégis ilyesformán sokkolod magad, akkor ne ijedj meg! Tudod, a víz, és telített belek is benne vannak abban a számban, amit a mérleg mutat. Ne kezdj őrült fogyókúrába, de még csak kompenzáló napot se iktass be (gyümölcsnap/ kefír-joghurt nap formájában), hanem a szokásos kimért, szép étkezéseidhez térj vissza. A kompenzáló nap nem kompenzál egy hetet, nem reset-eli a rendszert, viszont egy éhezéses állapottal borítékolja, hogy másnap ismét többet egyél. A test követeli magának, amiből hiánya van. Ha csokira, kenyérre vágysz fogyás alatt, akkor pl. valószínűleg a szénhidrátbeviteledet állítottad túl alacsonyra, és ezért „kéri” a pótlást. Mogyorót, mandulát nassolnál? Valószínűleg a zsírbeviteled alacsony, s így tovább.

Tehát a megoldást a minél előbb normál étkezésre, bioritmusra, mozgási szokásokra való visszaállás, nem pedig az 1-3 napos sanyargatás vagy 1 hetes narancs/ ilyen-olyan minusz 5 kilót ígérő csodadiéta követése jelenti. Január első heteiben kétszer annyian vannak az edzőtermekben, mint általában. Az újévi „vezeklés” és a fogadalom iránti kezdeti lelkesedés időszaka ez. Jó, ha elkezdesz edzeni, és egészségesen, kalóriaszegényebben étkezni, de ne agyatlanul, mindent eldobva, heti hétszerre tervezd és minimális kalóriabevitelre, mert akkor könnyen feladhatod. Tudom, hogy ez most nem érdekel, mert csak az jár a fejedben, hogy ezt a plusz 2 kilót rögtön leadd, ahhoz meg a legjobb az intenzív edzésmunka és étrend. Még csak ezt sem mondhatjuk, hogy sajnos. Ezért, ha már így jártál, 2018-ban legyél te az okos diétázó, és ne rontsd el már induláskor ilyesmivel! Tudod, nem attól leszel elhízott, amit Karácsony és Szilveszter közt eszel, hanem attól, amit Szilveszter és Karácsony közt, úgyhogy csináld az év 95%-ban jól és egészséges, s így csinos leszel. Ha pedig már új év és összegzés, azt is átgondolhatod, hogy helyes-e, hogy ennyit foglalkozol a súlyoddal!

Újévi fogadalmam: futni fogok!

Az újév beköszöntével számtalan ember dönt úgy, hogy az újesztendőben egészségesebben fog élni és elkezd sportolni. A legnépszerűbb jelzőt e terén a futás vívta ki magának. Igen gyakori választás! Nézzünk meg pár praktikát, hogy mire kell odafigyelni a kezdetekben.

Önismereti kaland külföldön, avagy mi is az Európai Önkéntes Szolgálat?

Előzőleg a külföldre kivándorolt vagy onnan már éppen hazatért magyarokról szóló dokumentumfilm-sorozatról írtam. Ennek kapcsán és folytatásként most saját tapasztalataimat osztom meg, hiszen 10 hónap kinn tartózkodás után hazatértem. Ismerd meg, hogy mi az EVS!

Az otthon illata-légfrissítés egészségesen, avagy a térparfüm titka

Bár életünk 90%-át zárt terekben töltjük, annak levegőjére nem fordítunk kellő figyelmet. Szellőztetés utáni szintetikus légfrissítő spray-k helyett használjunk egészséges, természetes illatosítókat az aktuális időszaknak megfelelően. Lássuk, hogyan készíthetsz olcsó és egészségtudatos, házi légfrissítőket!

10. 000 lépés naponta az egészség kulcsa?

Azt gondolhatjuk, hogy 10.000 lépést mi is mindennap megteszünk. De vajon ez valójában így van? Honnan ered ez a szám? Ha megteszünk 10.000 lépést garantáltan egészségesek leszünk, vagy fogyni fogunk? Talán mégis van olyan módszer, ami nagy anyagi- , és energiaráfordítás nélkül is egészségesebb életet eredményez? Most kiderül...

Az egészségfejlesztő – életmód tanácsadásról

Mindenkivel megeshet, hogy úgy érzi, megrekedt az életben és nem tudja, merre is induljon tovább. Ilyenkor érdemes egészségfejlesztő – életmód tanácsadó szakemberhez fordulni. De mit is csinálunk pontosan?