Menü

Télen is fontos a sport

A testmozgás nem csak mentálisan fejti ki jótékony hatását. Igaz, valóban oldja a stresszt, a szorongást, javítja a hangulatot és egyfajta elégedettséget és boldogságérzetet ad a felszabaduló szerotonin miatt.

Mindezek mellett azonban fizikai állapotunkat és befolyásolja. Fokozza például a bőr vérkeringését, aminek köszönhetően több tápanyag jut el a sejtekhez, fokozódik sejtszinten az anyagcsere, ennek következtében pedig megszabadulunk a felesleges anyagoktól.

Általánosságban elmondható, hogy jótékony hatással van a keringési rendszerre. A szívfrekvencia, vagyis pulzusszám rendszeres mozgás hatására csökken. Egy edzett személy pulzusa testmozgás hatására lassabban emelkedik, mint egy edzetlené. A szív mérete is megnövekszik egy sportolónál, hiszen a nagyobb fizikai terhelés következtében több vért kell pumpálnia a testbe. Összességében igaz, hogy a mozgás érrendszerre kifejtett pozitív hatása révén a rendszeresen sportolóknál csökken a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata.

Azonban nem csak a keringésünknek tesz jót a sport. A tüdőkapacitás és a légzés is javul rendszeres mozgás hatására, fokozódik az anyagcsere és az emésztés, jótékony hatással van a szexuális teljesítményre és felmérések szerint csökkenti az emlőrák kialakulásának veszélyét.

Ez mind nagyon meggyőző érv a mozgás mellett, télen azonban mégis hajlamosak vagyunk elhanyagolni. Pedig nem csak az előbb felsorolt hatásai miatt lenne érdemes télen is rávenni magunkat. Sokat segíthetünk például a szervezetünknek kivédeni a tipikus téli megfázásokat, influenzákat azzal, ha sportolunk, mivel a testmozgás az immunrendszert is erősíti.

Téli sport alatt nem kell rögtön a síelésre gondolni, bőven megteszi valami jóval egyszerűbb is. Ha például valaki nem szeretne kimenni a hidegbe, rengeteg otthon is végezhető tornagyakorlat létezik. Még csak felszerelés sem kell hozzá, csak egy kis elhatározás.

Ha valakinek a nyár hangulata hiányzik, érdemes lehet kipróbálni egy úszóbérletet egy fedett uszodában. Akinek egy kis motivációra és mások bíztatására van szüksége, annak talán testhezállóbb egy csoportos edzés a konditeremben.

Természetesen életkornak és fizikai állapotnak megfelelő mozgásformát válasszunk, hiszen nem az a cél, hogy túlerőltessük magunk és ártsunk a szervezetünknek. Rengeteg lehetőség közül választhatunk, akár már az is sokat számít, ha csak heti 3-4 alkalommal sétálunk egy fél órát.

Hogyan ne legyél éhes

Nem kell éhezni. Nem kell koplalós fogyókúrákkal gyötörni magunkat. Nem kell éhesnek lenni, nem kell egyoldalúan étkezni. Aki koplal, az az egészségével játszik. Vajon mely trükkökkel kerülhető el a nassolás?

Így viselkedj edzőteremben!

Kaptál edzéstervet, vettél edzőruházatot, van időd, kialakítottál egyfajta napirendet, esetleg társaságod is lett, - pár barátod vagy barátnőd, aki elkísér-, minden adott egy kiadós edzéshez, figyelsz a megfelelő étrendre, minden megvan! Vagy mégsem?

A fájdalom a barátunk?

Izomláz esetén a „láz” megnevezés az izomzat gyulladását jelenti, s általában edzés másnapján jelentkeznek. Az izomláz nem más, mint a testedzés hatására bekövetkező mikroszkopikus sérülés. Mi a teendőnk vele?

A foci a konyhában kezdődik?

A mai sztárfocisták étrendje szigorú elvekre épül. A sporttáplálkozás fejlődött, a klubok már nemcsak dietetikusokat, hanem “teljesítményséfeket” alkalmaznak, akiknek az a feladatuk, hogy győztes formát és magas teljesítményt segítő fogásokat készítsenek a csapatoknak, s egyre nagyobb figyelmet kapnak a mérkőzések utáni gyulladáscsökkentő ételek is.

Búcsúzz el a jojó-effektustól!

Manapság sokan kezdenek bele pár napos, hetes sanyargató diétába a siker reményében. Viszont mint mindennek, ennek is böjtje van. A gyors, rövid idő alatt elért testsúlycsökkenés nem egészséges a szervezet számára. A lényeg a hosszútávon fenntartható életmód, amiből a jojó-effektust ki kell iktatnunk!