Menü

A böjt régen és ma, avagy a tisztítókúrák eredete

A nagyböjt a húsvétot megelőző 40 napra vonatkozó, hamvazószerdával (2018-ban február 15.-én) kezdődő időszak, mely elsősorban spirituális jelentőséggel bírt. A hívek húsvétra, Jézus Krisztus feltámadásának ünnepére való felkészülése a hitben való elmélyülés, a kiengesztelődés és a lemondás révén. A böjt a mértékletesség erényének bizonyítéka. A 40 napos böjt többször megjelenik a Bibliában is, így Jézus böjtjére is emlékezve vált pontosan 40 napossá a nagyböjt. Maga a böjt tágabb értelemben mindennemű érzéki élvezetről történő lemondás, szorosabb értelemben pedig az önfenntartási ösztönök megfékezése az étkezésben.

A testi vágyak feletti győzelem a lélek emelését és bűnbánat kifejezését hivatott elérni. A böjt spirituális tartalma értelmet adott a nélkülözésnek. A közös gyökere a tél végi böjtöknek valószínűleg az volt, hogy az északi földtekén ebben az időszakban merülnek ki az élelmiszerkészletek. Sokkal könnyebb elviselni a nélkülözést, ha az kap valamilyen magasabb értelmet. Nem mindegy, hogy valaki kényszerűségből éhezik, vagy önszántából. Vígan nem eszik húst a vegetáriánus, míg az, akinek csupán nem telik rá, szenved miatta.

Az eredeti, szigorúan vett nagyböjt szerint csak napi egyszer, napnyugta után eszik a böjtölő. A többség ilyenkor nem eszik húst, tojást és tejtermékeket sem fogyaszt. A modern katolikus egyház a böjti előírásokon nagyon sokat enyhített: ma a hívőknek csak hamvazó szerdán és nagypénteken kell szigorú böjtöt tartaniuk, de ez is csak annyit jelent, hogy naponta csak háromszor szabad enni, abból egyszer jóllakni, a többi nagyböjti péntekhez hasonlóan húst nem fogyasztani. A szabály csak az egészséges 18 és 60 év közöttiekre vonatkozik. Az egyszerű hústilalom 14 esztendős kortól kötelező.

A böjt mára kezdi elveszíteni spirituális tartalmát. A megvonásos kúrák egyre divatosabbak, és elsősorban a testi megtisztulást célozzák meg. Ezért gyakrabban használják a tisztítókúra, vagy méregtelenítő-kúra megnevezéseket ezekre a megszorításos időszakokra. Némelyek nevükben megtartották a böjt szót, így ismertek a különböző léböjt-kúrák, melyeket gyakorta különböző termékek támogatnak. Van olyan, ahol minden napra megadott zöldség/ gyümölcslevet kell elfogyasztani, amit készen, (akár mind egy csomagban) lehet megvenni. Más esetben egy pálma- és juharszirup kombinációjából álló folyadékot kell a kúra során társítani az elfogyasztott víz és gyógyteák mellé, ami elvileg gyorsítja a méregtelenítést. Gyakorlatban viszont csupán a cukor és a plusz vitamin ,és ásványi anyag tartalma miatt kevésbé kialakuló éhség és gyengeségérzet miatt könnyebben kivitelezhetővé teszi a kúrát. Többet reklámoznak az „otthon, munka mellett is elvégezhető” jól csengő állítással, de ne feledjük, hogy a tisztítókúrák nem csak testi megtisztulást kell, hogy hozzanak, hanem gondolkodásbeli, szellemi tisztulást, felfrissülést is.

A test-lélek-szellem egysége folytán a negatív érzelmekkel teli embernek hiába makulátlan a bélrendszere, nem lesz teljesen megkönnyebbült és mosolygós. Az állandó stressz, a médiából ömlő negatív információ, mind-mind mérgezi elménket. Nem véletlen, hogy böjt-táborokat is rendeznek, és ezeket nem egy budapesti luxushotelben, hanem elvonulva, természet közeli helyen tartják. Többről szól ez, mint csupán meghatározott sorrendben elfogyasztott levek sorozata, bár kezdetnek az sem rossz. A legtöbb ilyen kúra egy hetesre van kalibrálva. Ezt egy egészséges szervezet még relatív könnyen átvészeli. A kúra után valóban könnyebbnek érzi magát az ember. ( Nem csoda, hisz szilárd táplálék hiányában a kezdeti hashajtás után belek teljesen üresek maradnak, és az üres bélrendszeren túl, a normál étkezéshez képest bevitt energiahiány is súlycsökkenéshez vezet.)

Tévedés azonban ezekre fogyókúraként tekinteni. Ennek a „mellékhatásnak” kiemelését a 21. század kifejezetten sovány szépségideálja indokolja csupán. Persze, ennek az ideálnak a hajszolása miatt a többségnek ez a súlyvesztés a motivációja. Felmérések szerint az amerikai és európai emberek 98%-a, függetlenül attól, hogy melyik fejlett országban él, az átlagos energiaszükségletnél jóval többet visz be. Ha így közelítjük meg a kérdést, és azt mondjuk, hogy a szokásosnál és az igényeknél jóval magasabb energia bevitelt egy ideig felfüggesztjük, odafigyelve a megfelelő vitaminok, ásványi anyagok bevitelére, az átmenetileg kedvező lehet. Ezek nem fogyókúrák, a megfelelő, valóban zsírból történő fogyáshoz tartós életmódbeli változtatások szükségesek, melynek egy-egy ilyen kúra maximum bevezetője lehet.Ha nem ugródeszkának tekintjük, hanem egyiket a másik után végezzük felbuzdulva a 3-5 kilós heti súlyvesztésen, kizsigereljük a testünket. Fél évnél gyakrabban ismétlésük nem javasolt.

Van, akinek már egy is anyagcserezavart okoz, ezért vannak a böjt-táborokban kifejezetten böjtre szakosodott emberek. A szakember állapítja meg, hogy egészségi állapotunk alapján egyáltalán belevághatunk-e egy többnapos megvonásos kúrába. A böjt- orvos segíthet kiválasztani a megfelelő böjtfajtát. Ezenkívül folyamatosan támogatja a résztvevőket, szükség esetén a közösség menetrendjétől eltérő módosításokat is ajánlhat. Ezek miatt a nem olcsó tábori formák miatt gondolják sokan, hogy a böjt/ tisztító, méregtelenítő-kúra valamiféle újkori úri hóbort. Bár jellege alapvetően valóban megváltozott, azért vegyük észre, hogy a nagy világvallások mindegyikében szerepel valamiféle böjt. A tavaszi időszak kezdetén, különösen hasznos ez, hiszen télen egészségtelenebbül táplálkozunk és nagyobb mennyiségű táplálékot is fogyasztunk. A túlzásba vitt zsír-, szénhidrát- és fehérjefogyasztás pluszmunkát ró az emésztőenzimeket termelő szerveinkre, a májra, ésa felszívódást biztosító bélrendszerre egyaránt, ezért a nagyon jól felépített méregtelenítő rendszerünket, májunkat, vesénket ilyenkor nem baj, ha kicsit segítjük.

Összességében tehát azt mondhatjuk, ha úgy érezzük nem jó az emésztésünk, vagy tudjuk, hogy még mindig nem álltunk át az egészséges étkezésre, akkor az egyszerű, nem sanyargató nagyböjti előírásokat nyugodtan megpróbálhatjuk betartani. Elszántabbak, kihívást keresők keressenek fel böjt-orvost, aki mérlegeli az esetleges panaszokat, és egészségi állapotunknak megfelelően ajánl majd módszert. Ez nem csak egy klasszikus értelemben vett böjt lehet, hanem akár olyan béltisztító eljárás is, mint a colon-hidroterápia.

Aki önállóan belevág, annak sok sikert! Nem olyan nehéz ám péntekenként húsmentesen étkezni! Főleg, ha más állati fehérjét fogyaszthatunk.

Két ízletes étel zsenge zöldbabból

Ha van a kertedben zöldbab, vagy nincs, de szereted, akkor ideje, hogy pár új receptet is kipróbálj. Szerencsére rengeteg módon fel lehet használni, így a kreativitásodat most a konyhában is kiélheted.Recept tippek következnek...

...meg a kakaósat, a fahéjasat, a lekvárosat....

Édesen és sósan is fogyasztjuk. Számtalan verziója létezik. Elkészítése országonként más és más. A legkedveltebb töltelékek a kakaó, fahéj, túró, mák, különböző pudingok. Sós változata közül ismert: a hortobágyi húsos palacsinta, de gombával, és más zöldségekkel megtöltve is elkészíthető. Gyerekkorodban melyik volt a kedvenced?

Négy ok, amiért a nyáron sem hagyhatod abba az edzést

Konditerembe jársz? Esetleg aerobikozol? Úszol? Valami egyéb sportot űzöl? Néhány sportegyesület a nyári szünidő alatt szünetelteti az edzéseket is, de ez nem azt jelenti, hogy nem kell időt fordítanod magadtól is a mozgásra. Íme, négy érv, hogy miért éri meg edzened a nyár folyamán.

Ez zsír!

A zsír a barátunk. Hallani gyakran. Mondjuk én azért ezt így soha nem jelenteném ki, de tény, hogy bizonyos zsírsavak nagyon jótékony hatásúak számunkra, míg más zsírok igencsak kerülendők! Most akkor, hogy is van ez?

Mit sportoljak? – III. A futás

Mostanában a futás reneszánszát éli, de még mindig vannak, akik nehezen szánják rá magukat. Pedig, az egyik legrugalmasabban űzhető testmozgás.