Menü

5 étel, amit kerülj ízületi gyulladás esetén!

Az ízületi fájdalmakat legnagyobb százalékban az ízületi gyulladás okozza. Ez a nem csak időseket érintő állapot. Érinthet egy, vagy több ízületet; kis és nagyízületeket egyaránt. Közös mindegyiknél, hogy a testben gyulladás van, amit gyulladáscsökkentőkkel (non-steroid és steroid is!) szoktak kezelni. Kevésbé elterjedt, hogy (nem mellékesen) a gyulladást kiváltó anyagok bevitelét csökkentsük.

Ezek hétköznapi élelmiszerek, amik nem csak a gyulladás beindításáért és fenntartásáért, de később olyan anyagcsere-betegségekért, mint a cukorbetegség, elhízás is felelősek lehetnek. Lássuk tehát, miket érdemes kerülnünk, ízületi gyulladás esetén.

Cukor

Már megint az a fránya cukor! Annyit beszéltünk már arról, hogy mennyire nincs jó hatással az anyagcserénkre, és erre kiderül, hogy még az ízületekhez is köze van? Logikusnak tűnik, hogy a cukortól nő a súlyunk, ez jobban terheli az ízületeket, ezért érdemes kerülnünk a cukrot. Ez így is van, de ezen a közvetett hatáson kívül az American Journal of Clinical Nutritionban / amerikai táplálkozás-tudományi szaklap/ megjelent cikk szerint: a finomított cukor a citokinnek nevezett gyulladásos hírvivőanyag felszabadulását okozza. Ezek a hírvivő molekulák –elsősorban- immunsejtek aktiválásáért felelősek, így az autoimmun eredetű ízületi gyulladások esetén különösen rossz hatásúak. Gyorsan belobbantják a gyulladást a nem kifejezetten autoimmun esetekben is. Ezért ajánlott a hozzáadott cukor minden formáját kerülnie az ízületi gyulladásban szenvedőknek. Figyeljünk oda, mert az egészségesnek titulált, olykor fogyáshoz is ajánlott élelmiszerekben is gyakran van cukor (pl.: gyümölcsjoghurtok, müzli szeletek, kekszek, zabkása porok, vagy késztermékek). Az összetevők listájának gondos elolvasására, muszáj időt szánni! A hozzáadott cukor sokszor nem cukorként van feltüntetve. Kerülendő cukor, szinte minden óz végződésű összetevő( úgy mint glükóz, fruktóz, dextróz, maltóz, …stb.). A cukor álnevei közé tartozik az összes szirup végződésű összetevő is (pl.: rizsszirup,juharszirup, kukoricaszirup). Utóbbi egyébként a legcselesebb álnéven is fut. A HFCS a magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup rövidítése. Tiszta szerencse, hogy kötelező feltüntetni, így mindenki tisztában lehet vele, hogy cukortartalmú a HFCS összetevőjű termék, nem diétás.

A telített zsírsavak

Ezen zsírsavak zsírszöveti gyulladást okozó hatását már több tanulmány igazolta. Ez pedig nem csak a szívbetegségek indikátora, de az ízületi gyulladást is súlyosbítja. A telített zsírsavak a húsokban, és egyéb állati eredetű és magas zsírtartalmú élelmiszerekben (sajtokban és más zsírosabb tejtermékekben) találhatóak meg leginkább. Az élelmiszerek címkéjén (az összes zsírtartalmon részelemeként) a telített zsírsavtartalom feltüntetése is kötelező. Ez azért kevésbé igényel hosszas tanulmányozást. Elég egyértelműen feltüntetett összetevő. Olvasgatás nélkül is tudhatjuk, hogy egy kolbászféle telített zsírsavakban nyilván gazdag. Nagyon leegyszerűsítve: állati eredet= telített zsírsav túlsúly. Ezek mennyiségét is igyekezzünk csökkenteni!

Transz-zsírok

A transz-zsírok bevitele kifejezetten káros a szervezetre nézve. Azon kívül, hogy a transz-zsírok jelentősen növelik a szív- és érrendszeri betegségek (például szívinfarktus, agyvérzés) kockázatát, gyulladáskeltő hatásúak. Az OÉTI 2014-ben rendeletben szabályozta a forgalomba hozható élelmiszerek transz-zsírsav tartalmát. Azóta maximum 2g lehet 100grammnyi termékben. Ízületi gyulladás esetén, még ezek kerülése is ajánlott. „Kerüljük a „hidrogénezett növényi olaj” feliratot tartalmazó élelmiszereket. 2014-ben müzli szeletet és bolognai alapport hívtak például vissza a magas transz-zsírsav tartalma miatt. Ugye nem is gondolnánk, hogy ezekben zsír, vagy zsiradék van. (Elárulom, hogy a bolognai alapporban legtöbbször az 1-es számú kerülendő alapanyag, cukor is szokott lenni. )”

Mindig olvassunk, figyeljünk! Ne csak akkor, ha már betegség miatt kell kerülnünk ezeket, hanem egészségünk érdekében, még egészségesen figyeljünk ezekre.

Az omega-6 zsírsavak

Az omega-6 zsírsavak esszenciális zsírsavak, melyekre a megfelelő növekedéshez és fejlődéshez elengedhetetlenek. Az omega-3 zsírsavakkal kombinálva, a helyes arányuk fontos az egészséghez. Az omega-6 túlsúly azonban gyulladásos kémiai anyagok felszabadulását okozza, ezért ízületi gyulladásban is különösen ajánlott a bevitelük csökkentése. Omega-6 zsírsavak találhatóak a növényi olajok nagy részében, például napraforgó olajban, mogyoróolajban, szójaolajban.

Finomított szénhidrátok

Fogyasztásuk nemcsak túlsúlyhoz, hanem a gyulladást stimuláló „AGE” (= advanced glycation end) anyagok termelődését fokozzák. A finomított szénhidrátok közé elsősorban a búza finomliszt és a belőle készülő termékek (kenyér, zsemle, pékáruk, tészta) tartoznak. De ide tartozik minden porított, feldolgozott, magas szénhidrát-tartalmú készítmény is. Például egy burgonyapüré por is.

5 egyszerű tipp az egészséges irodai táplálkozáshoz

Biztosan szembesültél már azzal a problémával, hogy a pörgős mindennapok során nemhogy egészségesen táplálkozni, de általában pár egészségtelen falatot bekapni sincs idő. Íme, pár egyszerű, életmódváltóknak kötelező tipp, amivel nem csak időt spórolhatsz, de az egészségedért is tehetsz, ha irodai étkezésről van szó!

Egyszerű pástétomok, krémek - dobjuk fel a vacsorát!

Gyakran komoly fejtörést jelent egy háziasszony számára a hétköznap esti főzőcske, hiszen ilyenkor az egész család számára laktató, gyors és egyszerű ételekre van szükségünk. Ebben is segítünk!

Tények és tévhitek a cukorról

A legtöbben ördögtől valónak tartják a cukrot, főleg, ha diétáról van szó. Nézzünk meg pár tévhitet, amit gyakran hallhatunk.Vajon van mögöttük igazság? Kiderül a cikkből!

Alma és az egészség viszonya

Igaznak bizonyul az a mondásunk, miszerint:„Minden nap egy alma, az orvost távol tartja!”. Hiszen, számos jótékony hatása van a szervezetünkre. Őseink gyógyszerként használták, több nép mitológiájában is megjelenik, illetve a Bibliában is kulcsszerepet kapott. De, most nézzük meg, mit is kell tudnunk erről a gyümölcsről.

Bevált népi gyógymódok

A régi "öregeket" ha ledöntötte lábáról a betegség vagy megfájdult valamijük, a természet gyógyító szereit hívták segítségül. Teák, kenőcsök, gyógyfüvek felhasználásával remek főzeteket és krémeket készítettek. Nagyszüleink nem véletlenül használták ezeket.