Menü

Retek körkép

A retek élelmiszernövény, amely a káposztafélék családjába tartozik. Az egyik legkedveltebb primőr a hónapos retek, azonban több fajta is elérhető hazánkban, így gyakorlatilag egész évben fogyaszthatjuk ezt a csodálatos, enyhén csípős zöldséget. Személy szerint onnan tudom, hogy igazán tavasz van, hogy megjelenik a hónapos retek, és az újhagyma a piacokon és a boltokban.

A retek az Ókor óta ismert és kedvelt növény. Mustárolaj-glikozidjai antibakteriális és gombaölő hatással rendelkeznek. A retek gyógyhatású növény. Vizelethajtó, emésztést segítő, béltisztító, immunerősítő, májvédő és vérnyomáscsökkentő. Magas a C-vitamin tartalma, emellett cink, kálium, foszfor, magnézium és vas található benne, illetve B1, B2, B3, B5-vitaminforrás is. Az életmódváltásba is tökéletesen passzol, hiszen 100 gramm retek mindössze 16 kalóriát tartalmaz.

Elkészíthető levesnek, főzeléknek, különböző raguknak (különösen wokban, más zöldségekkel készült ázsiai fűszerezésű fajtái kitűnőek),a salátáink kedvelt alapanyaga, de ehető akár tortaként is . Erre remek példa a hongkongi daikonból készült retektorta. Ez talán annyira nem is meglepő, ha arra gondolunk, hogy cukkiniből, vagy céklából, esetleg savanyú káposztából is kiváló süteményeket lehet készíteni. Remek zöldség, ha szendvicset készítünk, de ételeket dekorálni is lehet vele.

Ne dobjuk ki a hónapos retek vagy sörretek leveleit sem! Hiszen ezek is fogyaszthatóak. Pesto, krémleves és smoothie receptet is találhatunk az interneten.

Tavasszal a hónapos retek a legnépszerűbb fajta. Ezt Marco Polo hozta el Európába Kínából. Az első melegágyi növények egyike, gyakran fóliasátrakban, vagy melegházakban nevelik. Tenyészideje maximum két hónap. Élénk piros-sötét rózsaszínű, kis gömb alakú növény, zöld levelekkel. Leggyakrabban nyersen esszük. Élénk színe miatt felhasználható ételek dekorációjaként is.

Gyermekeink számára is kedves, óra formájú salátát készíthetünk. Ehhez a salátához egy nagyobb tányérra jégsalátából darabokat szaggatunk, ezt egyenletesen eloszlatjuk a tányéron, a tányér szélét körbe rakjuk, szeletekre vágott uborka és paradicsom darabokkal. Tegyünk egy paradicsom szeletet a tányér közepére is. Majd az uborka és paradicsom mellé, belülre szintén kör alakban tegyünk szeletelt tojást, 12 szelet fog kelleni. Retekből pedig vágjunk kis csíkokat. A piros retek hasábokból készülnek az óralap számai. A retek csíkokból, római számokat tudunk kirakni a tojásokra. Végül pedig akár répából, vagy újhagyma szárából a középső paradicsomot középpontként használva, helyezzük fel az óramutatókat is. Ezzel el is készült a különleges saláta, akár születésnapi zsúrra is megfelel, ha egészséges rágcsálnivalót adnánk a kicsiknek.

Már tavasszal megjelenik, de nyáron is kapható a jégcsap retek. Ez is Kelet -ázsiai retekfajta. Fehér színű és a formájában a répához hasonlító zöldség, de azért a répánál nagyobb és vastagabb. Hazánkban is elterjed. Ez a fajta ragukba nagyon finom, vagy megsütve. A retektorta alapanyaga.

Ősszel a fehér héjú és kör alakú, alma méretű sörretek könnyen elérhető. Németországban közkedvelt sörkorcsolya. Remek szendvicsekbe, vagy nyersen magában fogyasztva. Próbáljuk ki, zöldség chipsnek elkészítve.

Télen jelenik meg a fekete retek. Gyógyhatások szempontjából a retkek jolly jokere. Emésztésjavító, epekőhajtó, epekőképződés megelőző és féreghajtó. Az összes közül a legcsípősebb fajta. Talán sokan ismerik azt a népi gyógymódot, amelyet immunerősítésre használnak. A félbevágott fekete retekbe lyukat fúrnak, ebbe a kráterbe pedig mézet tesznek. Majd ha összeért a két hozzávaló, akkor elfogyasztják.

Egyszerű salátát is készíthetünk belőle. Egy nagyobb fej fekete retket mossunk meg és reszeljük le. Két közepes fej hagymát vágjunk félbe majd, vágjuk őket vékony szeletekre. A szeletelt hagymát sózzuk le, 10 perc elteltével mossuk át folyóvízben és adjuk a retekhez. Sózzuk, borsozzuk ízlés szerint és fogyasszuk tökmagolajjal. Az egyik legkedvesebb, két hozzávalós salátám.

Próbáljunk ki retekből készült fogásokat, a testünk is hálás lesz érte! Egészségünkre!

Tízórais doboz: van élet a szendvicsen túl!

Sokszor okoz fejtörést, hogy mit csomagoljunk iskolás gyermekünk tízórais dobozába. Nézzünk körül, mi mindent tehetünk egy picike uzsonnás dobozba, ami egészséges, finom és garantáltan megeszi a gyerekünk!

Tudnivalók a telített és a telítetlen zsírokról

Az ember által felhasznált zsírok alkotóelemei a hosszú szénláncú zsírsavak és a glicerin. A köztük lévő különbségek alapja a szénlánc alakja és hossza, valamint a szénatomokhoz köthető hidrogénatomok száma. Az egészségtudatos táplálkozásnál fontos tudni mennyit vigyünk be ezekből a szervezetünkbe.

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Mesterséges édesítőszer: se nem jó, se nem rossz

A cukorhelyettesítők semmilyen egészségügyi előnnyel nem rendelkeznek, viszont kárt sem okoznak – derült ki egy nemrég megjelent tudományos összefoglalóból.

Memóriajavító táplálékaink nyomában

Ha csak vizsgákra készülsz, vagy csupán hosszan meg szeretnéd őrizni szellemi fittségedet, érdemes a táplálkozásodra is odafigyelned. A következőkben különböző tippeket, praktikákat olvashatsz, amelyek segítségével fejlesztheted memóriádat.