Menü

Tények és tévhitek a cukorról

Először is, a cukor szénhidrát. A szervezet három alapvető energiaforrása: a fehérje, a zsírok és a szénhidrát. Mind a háromra szüksége van a szervezetnek, az egészséges és kiegyensúlyozott működéshez, azonban mindegyikre más arányban. Általában a napi energiabevitel körülbelül felét kell, hogy kitegyék a szénhidrátok, a maradék 50% pedig úgy oszlik el, hogy 15-20% fehérje és 30% zsír. Természetesen ez az arány változhat, attól függően, hogy valaki mennyit sportol, van-e valamilyen anyagcsere betegsége stb.

Ezt persze nem úgy kell értelmezni, hogy a szénhidrátot cukorból kell bevinni. A legfontosabb alapelve szinte minden diétának és egészséges étrendnek: a mértékletesség. A cukor sem egészségtelen bizonyos mennyiségben, sőt, a szervezetnek szüksége van rá. De nézzük is azokat az általános tévhiteket, amik a cukrot övezik.

1. A barnacukor jobb a fehércukornál

Gyakori tévhit, amivel rendszeresen találkozunk, nem csak a diétás receptekben, de egy egyszerű kávézóban is, amikor megkérdezik, milyen cukorral kérjük a kávét. A barnacukor nem más, mint fehércukor és melasz keveréke. A melasz adja a barna színt, de szerkezetileg és kémiailag pontosan ugyan az a cukor, mint a fehércukor.

2. A zöldségekben nincs cukor

Bizony a zöldségekben is van cukor, igaz, nem jelentős mennyiségben. De, gondoljunk csak a céklára vagy a pirított hagymára. Édes, igaz? Ez a cukortartalom miatt van.

3. A sok cukortól cukorbetegek leszünk

Gyakran mondják a szülők a gyerekeknek, hogy ha túl sok cukrot esznek, még a végén cukorbetegek lesznek. Nem a cukor okoz cukorbetegséget, hanem az elhízás. A gyakoribb, 2-es típusú cukorbetegség kialakulása, az esetek döntő többségében, a túlsúllyal áll összefüggésben. Túlsúlyos pedig mint tudjuk, nem csak a cukortól lehet az ember, sőt! Jöjjön is a következő tévhit.

4. A cukor hizlal

Csak annyira, mint bármelyik szénhidrát, ha nem megfelelő mennyiségben fogyasztjuk. Mint már említettem, a mértékletesség a kulcs. Ha valamit a kelleténél nagyobb mennyiségben fogyasztunk, ezzel pedig több energiát viszünk be, mint amennyit felhasználunk, akkor az súly gyarapodáshoz fog vezetni, mert a szervezet elraktározza a felesleges energiát, legyen az szénhidrát, fehérje vagy zsír. Az anyagcsere lebontó útjainak, ugyanis bármi legyen a kiindulási anyaga, a végső cél megegyezik: energia. Energiát nyerünk minden táplálékból, csak más lebontó folyamatok révén.

Az a bűvös nasidoboz…

Egy zöld műanyagdoboz. Vagy kék. Szögletes, vagy kör alakú. Nem túl kicsi. Tele nasikkal. Finom és üres kalóriák. Érzelmi evés. Stressz evés. Talán többen is szenvedünk néha ettől.. Mit lehet tenni ez ellen?

Nem kerül ennyibe, hogy lefogyj!

A diéták és fogyókúrák útvesztőjében gyakran választjuk a kényelmesnek tűnő, gyors megoldásokat, még akkor is, ha rengeteg pénzünkbe kerül. Biztosan nincs más megoldás?

Zabkása, arcradír, hajpakolás

A zab nagyon népszerű, olcsó és egészséges élelmiszerünk. Magas rost és gazdag E- illetve B-vitamintartalma mellett számos gyulladáscsökkentő anyagot is tartalmaz, a bőrnek is valóságos csodaszer, ne csak együk, külsőleg is szépüljünk tőle!

…és nem lesz unalmas a cukkini!

A cukkini rendkívül népszerű zöldségünk, kalóriatartalma elenyésző, szénhidrát benne alig, zsír szinte nulla, diétázóknak valóságos főnyeremény. Miért ne használnánk, akár édes, akár sós ételekhez?

Vitaminok hatása szervezetünkre

Vitaminokat naponta viszünk be a szervezetünkbe, akár az étrendünkön keresztül, akár vitamin-készítmények formájában. Ám így is előfordulhat, hogy némelyikből hiányt szenvedünk. Hogy melyiknek milyen hatása van, és hogyan pótolhatjuk, az ebből a cikkből kiderül.