Menü

Tények és tévhitek a cukorról

Először is, a cukor szénhidrát. A szervezet három alapvető energiaforrása: a fehérje, a zsírok és a szénhidrát. Mind a háromra szüksége van a szervezetnek, az egészséges és kiegyensúlyozott működéshez, azonban mindegyikre más arányban. Általában a napi energiabevitel körülbelül felét kell, hogy kitegyék a szénhidrátok, a maradék 50% pedig úgy oszlik el, hogy 15-20% fehérje és 30% zsír. Természetesen ez az arány változhat, attól függően, hogy valaki mennyit sportol, van-e valamilyen anyagcsere betegsége stb.

Ezt persze nem úgy kell értelmezni, hogy a szénhidrátot cukorból kell bevinni. A legfontosabb alapelve szinte minden diétának és egészséges étrendnek: a mértékletesség. A cukor sem egészségtelen bizonyos mennyiségben, sőt, a szervezetnek szüksége van rá. De nézzük is azokat az általános tévhiteket, amik a cukrot övezik.

1. A barnacukor jobb a fehércukornál

Gyakori tévhit, amivel rendszeresen találkozunk, nem csak a diétás receptekben, de egy egyszerű kávézóban is, amikor megkérdezik, milyen cukorral kérjük a kávét. A barnacukor nem más, mint fehércukor és melasz keveréke. A melasz adja a barna színt, de szerkezetileg és kémiailag pontosan ugyan az a cukor, mint a fehércukor.

2. A zöldségekben nincs cukor

Bizony a zöldségekben is van cukor, igaz, nem jelentős mennyiségben. De, gondoljunk csak a céklára vagy a pirított hagymára. Édes, igaz? Ez a cukortartalom miatt van.

3. A sok cukortól cukorbetegek leszünk

Gyakran mondják a szülők a gyerekeknek, hogy ha túl sok cukrot esznek, még a végén cukorbetegek lesznek. Nem a cukor okoz cukorbetegséget, hanem az elhízás. A gyakoribb, 2-es típusú cukorbetegség kialakulása, az esetek döntő többségében, a túlsúllyal áll összefüggésben. Túlsúlyos pedig mint tudjuk, nem csak a cukortól lehet az ember, sőt! Jöjjön is a következő tévhit.

4. A cukor hizlal

Csak annyira, mint bármelyik szénhidrát, ha nem megfelelő mennyiségben fogyasztjuk. Mint már említettem, a mértékletesség a kulcs. Ha valamit a kelleténél nagyobb mennyiségben fogyasztunk, ezzel pedig több energiát viszünk be, mint amennyit felhasználunk, akkor az súly gyarapodáshoz fog vezetni, mert a szervezet elraktározza a felesleges energiát, legyen az szénhidrát, fehérje vagy zsír. Az anyagcsere lebontó útjainak, ugyanis bármi legyen a kiindulási anyaga, a végső cél megegyezik: energia. Energiát nyerünk minden táplálékból, csak más lebontó folyamatok révén.

Kerékpározás, mint sport? Miért ne?

Ha sportról van szó, sokan ellenállóak lesznek. Nem minden mozgásforma izgalmas és szórakoztató, és a legtöbb nem is könnyű. De minden sportnak van haszna, ami miatt érdemes kipróbálni. Ez a kerékpározással is így van.

Öt dolog, amiért érdemes epret fogyasztani a szezonban

Az eper már gyerekkorunkban mesebeli finomságként van számon tartva. Tortákban, süteményekben, gyümölcssalátákban gyakran találkozunk vele, de sokan az édessége vagy romlandósága miatt nem fogyasztják. Pedig több haszna van, mint gondolnánk.

Pillangó hadművelet 2.0-3. Számok és mozgás

A mai bejegyzésben arról lesz szó, hogy milyen számszerű célokat tűztem ki magamnak az életmódváltásom során. Illetve, hogy hogyan állok neki a mozgásnak a régi rossz iskolai emlékek után…

Életmódváltás buktatókkal - semmi baj, megyünk tovább

Akinek nem ismeretlen fogalom a diéta, életmódváltás, akinek voltak már kitűzött célok az életében, aki elindult már valaha is az önmegvalósítás útján, az pontosan tudja, hogy ez a göröngyös út tele van buktatókkal, és bizony meg is botlunk időnként. Azt gondolod, ezért lelkiismeret furdalást kell érezned? Elmondom neked, hogy egyáltalán nem!

A GMO-ról dióhéjban

Ki ne hallott volna már a GMO-ról, főleg annak „káros” hatásairól. De vajon ebből mi igaz és mi nem?