Menü

Mit sportoljak? – I. Röplabda

Talán kevesen vannak az olvasók között, akik jobban tisztában vannak a röplabda-eredményekkel, mint a focival vagy a kézilabdával. A tévében nem ez a legnézettebb sport, de ez nem jelenti azt, hogy nincs legalább annyira izgalmas, mint a futballmeccsek. Persze az az igazi, ha az ember űzi, és nem nézi a sportot. Hogy miért érdemes a röplabdát választani, annak számos oka van.

Egyrészt a viszonylag egyszerű szabályai miatt. Ha valaki először próbálja, akkor is könnyű elsajátítani a szabályokat, a pontszámítást, így előbb élvezetessé válhat a játék. Ráadásul, ha csapategyenlőtlenség van, valaki kiállhat döntőbírónak, amely pozíciót cserélgethetik is. Így nem kell senkinek sem unatkozni, mindenki figyelme le van kötve.

Kihívások azért bőven akadnak ebben a sportban. Amilyen egyszerű megjegyezni a szabályokat, olyan bonyolult elsajátítani a technikákat. Fontos, hogy az ember ne üsse túl messze a labdát, teremben ne üsse túl magasra, törekedjen arra, hogy senki ne sérüljön meg. Ehhez nagyon fontos a kéztartás, a figyelem, a lábmozgás. Így ez a sport nemcsak egyféle izomcsoportot dolgoztat meg. Amellett, hogy a kéz folyamatosan dolgozik, a lábakra, a hát- és vállizmokra is szükség van, nem beszélve arról, hogy az állóképességet mennyivel javítja a röplabdázás. A figyelemre gyakorolt hatása sem elhanyagolható.

Talán a legnagyobb előnye, hogy nem igényel nagy felszerelést, és baráti körben szinte bármikor űzhető. Ha van egy megfelelő helyszínünk (akár a barátunk hátsó kertje, ahol egy régi hálót kifeszítünk két fa közé), és van kellő számú emberünk, akkor már csak egy labda kell. Akár, egész délutánra elegendő elfoglaltságot szolgáltat.

Aki pedig szeret a sportokban jobban elmélyülni, az találhat a lakóhelye környékén kezdő, haladó, sőt, akár profi csapatokat is, ahol a tudását még tovább fejlesztheti. Ha az ember örömét leli benne, akkor mindegy, hogy profi csapatban, vagy a barátaival a kertben; tét nélkül, vagy szigorúan a győzelemre koncentrálva: mindenhogy rendkívül izgalmas és hasznos sport.

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Tény, sportra mindenkinek szüksége van. Ám van az a pont, amikor az edzés fanatizmusba csap át, ami károkat okozhat, a túledzettség, másnéven exorexia. A külső környezeti behatások is hozzájárulnak, hogy az amúgy is instabil nő, férfi intenzívebb edzésekbe kezdjen.

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A plusz súly pszichológiai háttere

Az elhízás hátterében álló pszichológiai okok sokrétűek. Általában elmondható azonban, hogy a gyermekkori táplálkozási szokásoknak meghatározó szerepük van abban, hogyan viszonyul a személy az étkezéshez. Ha mindkét szülő túlsúlyos, a gyermek esélye arra, hogy szintén súlyfelesleggel küzködjön75% körül mozog.

A legideálisabb napszak edzéshez

A reggeli edzések felgyorsítják az anyagcserét, ráadásul elkerülhetjük, hogy a napközben váratlanul becsúszó teendők felborítsák az edzéstervünket, ráadásul a nyugodt alvás is sokkal esélyesebb, ha nem este állunk neki a pulzusszám növelésének. Ám ha valaki nem egy korán kelő típus és csak nyűg számára, hogy már hajnalban csörög az ébresztőóra, azzal csak árt a szervezetének.

Pihenés nélkül nincs fejlődés – tíz szakértői tanács a tökéletes regenerációhoz

Baji Balázs, Cseh László, Jakabos Zsuzsanna, Gyurta Gergely, Kenderesi Tamás, Szatmári András, Barka Emese és még hosszasan sorolhatnánk azon olimpikonok és élsportolók neveit, akik már a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet támogatásával úgy étkeznek, hogy mindig kihozzák magukból a maximumot. A profi vagy amatőr sportolók számára emellett kiemelt fontosságú a megfelelő regeneráció is. Az Intézet szakértői ezért most tíz olyan fontos tudnivalót állítottak össze, amelyek figyelembevételével megfelelő ütemű és minőségű lehet a regeneráció. Ezek támogatják a hatékonyabb edzésmunkát, valamint a jobb versenyeredményeket.