Menü

Tudtál erről? Megnézed? Érdekel? – Alattomos ételek

Mielőtt beleharapsz a kedvenc ételedbe, vagy töltesz egy pohárral a finom üdítődből, netán ketchupot locsolsz a bolognai tésztádra, érdemes egy mozdulattal megfordítani kedvelt finomságod dobozát, hogy a csomagoláson lévő adatokra rápillants egy kicsit. Mennyi is ebben a cukor?

Amikor bolti zacskós öntetet locsolsz a salátádra, s ízesített vizet iszol mellé, valójában hatalmas pofont adsz a diétádnak. Sajnos, az emberek nagy része nem tudja, hogy mennyi cukrot tartalmaz a megszokott, kedvenc étele, egy kezdő életmódváltó azt is elhiszi, hogy a fitt müzli diétás, vagy a salátaöntet cukormentes, pedig nem így van. Az édesítőszeres édességek tele vannak finomított búzaliszttel, egy diétás csokoládénak pedig sokszor a zsírtartalma elképesztően nagy, tehát, barátok között sem mondható alakbarát terméknek.

Az élelmiszerek sajnos jelentős része tartalmaz cukrot, gyakran megdöbbentően sokat. A csomagoláson a gyártónak fel kell tüntetnie az összetevőket, s így a cukortartalmat is. Nézd meg! Szánj rá időt!

Elsőnek magamat tesztelem, egy müzliszelet van a táskámban, megnézhetjük, mi van benne, mutatom: 105 kalória, 15 gramm szénhidrát, ebből 0,7 gramm cukor. Kókuszos, cukormentes müzliszelet. Teljesen jó adatok és finom is! Már nagyjából tudom, hogy amit a boltok polcairól leveszek, abban van-e cukor, és ha igen, akkor mennyi, s azonnal el tudom dönteni, hogy szükségem van-e rá. Ami „nem megy át a rostán”, az marad az üzletben.

Az energiaitalokban 19-37 gramm cukor is előfordulhat, egy üveg 300 ml-es üdítőben 50-60 gramm cukor is lehet, egy csomag kekszben 40 gramm, míg másfél liter ízesített vízben 40 gramm, egy egészségesnek reklámozott40-50 grammos, tejes „gyerekdesszertben”pedig 15,7 gramm cukor van, de fél liter üdítő elfogyasztásával is legalább 20 gramm cukorhoz jutunk. Egy túró rudinak a harmada cukor, egy 125 grammos joghurtban is található 15-16 gramm, ezek elfogyasztása előtt egy pár percre elgondolkoznék. Az normális, hogy egy 490 grammos ketchupban 83,3 gramm cukor legyen?

Azt nagyjából eddig is tudtuk, hogy nem kevés cukrot tartalmaznak ezek az élelmiszerek, viszont így összegyűjtve és leírva elég félelmetesnek tűnnek ezek a számok, pláne, ha valaki rendszeresen és akár naponta többször is fogyasztja ezeket. A világhálón olvastam a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség nemrég közzétett önkéntes vállalását, miszerint az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020 végére 50 százalékkal lesz kisebb a 2010-es értéknél. Csak támogatni tudom a javaslatot. Ideje volt!

Az a bűvös nasidoboz…

Egy zöld műanyagdoboz. Vagy kék. Szögletes, vagy kör alakú. Nem túl kicsi. Tele nasikkal. Finom és üres kalóriák. Érzelmi evés. Stressz evés. Talán többen is szenvedünk néha ettől.. Mit lehet tenni ez ellen?

Zabkása, arcradír, hajpakolás

A zab nagyon népszerű, olcsó és egészséges élelmiszerünk. Magas rost és gazdag E- illetve B-vitamintartalma mellett számos gyulladáscsökkentő anyagot is tartalmaz, a bőrnek is valóságos csodaszer, ne csak együk, külsőleg is szépüljünk tőle!

…és nem lesz unalmas a cukkini!

A cukkini rendkívül népszerű zöldségünk, kalóriatartalma elenyésző, szénhidrát benne alig, zsír szinte nulla, diétázóknak valóságos főnyeremény. Miért ne használnánk, akár édes, akár sós ételekhez?

Vitaminok hatása szervezetünkre

Vitaminokat naponta viszünk be a szervezetünkbe, akár az étrendünkön keresztül, akár vitamin-készítmények formájában. Ám így is előfordulhat, hogy némelyikből hiányt szenvedünk. Hogy melyiknek milyen hatása van, és hogyan pótolhatjuk, az ebből a cikkből kiderül.

Furcsa ételek, melyeket szeretünk

Az emberek ízlése az ételek terén eléggé különböző. De néhányan vannak, akik a különösen szokatlan ízek párosítását kedvelik. És rá kell jönnünk, hogy néha nem is alaptalanul. Mutatunk néhány különös párosítást, amelyet sokan szeretnek.