Menü

Tudtál erről? Megnézed? Érdekel? – Alattomos ételek

Mielőtt beleharapsz a kedvenc ételedbe, vagy töltesz egy pohárral a finom üdítődből, netán ketchupot locsolsz a bolognai tésztádra, érdemes egy mozdulattal megfordítani kedvelt finomságod dobozát, hogy a csomagoláson lévő adatokra rápillants egy kicsit. Mennyi is ebben a cukor?

Amikor bolti zacskós öntetet locsolsz a salátádra, s ízesített vizet iszol mellé, valójában hatalmas pofont adsz a diétádnak. Sajnos, az emberek nagy része nem tudja, hogy mennyi cukrot tartalmaz a megszokott, kedvenc étele, egy kezdő életmódváltó azt is elhiszi, hogy a fitt müzli diétás, vagy a salátaöntet cukormentes, pedig nem így van. Az édesítőszeres édességek tele vannak finomított búzaliszttel, egy diétás csokoládénak pedig sokszor a zsírtartalma elképesztően nagy, tehát, barátok között sem mondható alakbarát terméknek.

Az élelmiszerek sajnos jelentős része tartalmaz cukrot, gyakran megdöbbentően sokat. A csomagoláson a gyártónak fel kell tüntetnie az összetevőket, s így a cukortartalmat is. Nézd meg! Szánj rá időt!

Elsőnek magamat tesztelem, egy müzliszelet van a táskámban, megnézhetjük, mi van benne, mutatom: 105 kalória, 15 gramm szénhidrát, ebből 0,7 gramm cukor. Kókuszos, cukormentes müzliszelet. Teljesen jó adatok és finom is! Már nagyjából tudom, hogy amit a boltok polcairól leveszek, abban van-e cukor, és ha igen, akkor mennyi, s azonnal el tudom dönteni, hogy szükségem van-e rá. Ami „nem megy át a rostán”, az marad az üzletben.

Az energiaitalokban 19-37 gramm cukor is előfordulhat, egy üveg 300 ml-es üdítőben 50-60 gramm cukor is lehet, egy csomag kekszben 40 gramm, míg másfél liter ízesített vízben 40 gramm, egy egészségesnek reklámozott40-50 grammos, tejes „gyerekdesszertben”pedig 15,7 gramm cukor van, de fél liter üdítő elfogyasztásával is legalább 20 gramm cukorhoz jutunk. Egy túró rudinak a harmada cukor, egy 125 grammos joghurtban is található 15-16 gramm, ezek elfogyasztása előtt egy pár percre elgondolkoznék. Az normális, hogy egy 490 grammos ketchupban 83,3 gramm cukor legyen?

Azt nagyjából eddig is tudtuk, hogy nem kevés cukrot tartalmaznak ezek az élelmiszerek, viszont így összegyűjtve és leírva elég félelmetesnek tűnnek ezek a számok, pláne, ha valaki rendszeresen és akár naponta többször is fogyasztja ezeket. A világhálón olvastam a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség nemrég közzétett önkéntes vállalását, miszerint az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020 végére 50 százalékkal lesz kisebb a 2010-es értéknél. Csak támogatni tudom a javaslatot. Ideje volt!

Néhány dolog, amit nem takarítunk eleget

Gondoltál már arra, hányszor nyúlsz a távirányító után, milyen sokszor kapcsolod fel a lakásba belépve - még koszos kézzel – a villanyt? Mennyit tartod kezedben egész nap a mobiltelefonodat? Milyen sokszor vezetsz autót? Vajon mely tárgyainknak van a leggyakoribb tisztításra szüksége?

Az edzés utáni étkezés szabályai

Sokakban felmerül a kérdés edzés után, hogy vajon mit, mikor és mennyit szabad enni? Mindenképpen próbálj ki több lehetőséget, idővel úgyis meglátod melyik az, ami számodra a legjobb, leghasznosabb. Íme, néhány ehhez kapcsolódó praktika, melyeket érdemes a jövőben elsajátítanod a fejlődésed érdekében.

Infuenszer-példaképek – Hol húzzuk meg a privát szféra határát? 2.rész

Az előző részben kifejtettük, hogy lényegében kik az influenszerek, és felmerült a nagy kérdés: vajon miért van rájuk szükség, vagy épp miért nem? Miért jobb talán, ha vannak saját ötleteink, és elgondolásainkat követni, avagy miért nem probléma, ha épp példaképeket keresünk magunknak. Ezúttal az új internetes dimenzió etikai vetületét jártuk körül, hiszen érdekes kérdés, hogy mit szabad, mit illik, és mit nem egy-egy öntevékeny elgondolás kapcsán.

Okos holmik, jó vagy nem?

Okos telefon. Okos mosógép. Okos takarítógép, robot porszívó, okos óra, okos személyi mérleg mindenféle kijelzővel, okos tablet, okos mérleg, intelligens lázmérő és még sorolhatnánk. Vajon több előnye, mint hátránya van intelligens készülékeinknek?

Mesterséges édesítőszer: se nem jó, se nem rossz

A cukorhelyettesítők semmilyen egészségügyi előnnyel nem rendelkeznek, viszont kárt sem okoznak – derült ki egy nemrég megjelent tudományos összefoglalóból.