Menü

A kávé és minden, amit érdemes róla tudni

A kávé, mint ital, a legtöbbek számára ismert. Mindenkinek megvan a kedvenc fajtája, márkája, mindenkinek vannak kávézási szokásai. Van, aki azért fogyasztja, mert élénkít, van, aki pedig csak azért, mert hozzátartozik a napi rutinjához. De, magához a növényhez, kevés ismeretünk fűződik.

A kávébab tulajdonképpen egy mag, ami a kávécserje termésén belül található. A kávécserjének két legismertebb és leggyakoribb fajtája az Arabica és a Robusta. A magokat körülveszi egy membrán, amelyet a szüretelés után lefejtenek. Az így kapott kávészemeket megpörkölik, megőrölik, esetleg valamilyen ízesítővel vagy ízfokozóval dúsítják, ez kerül végül a csomagolásba. A kávé íze a termőhelytől, éghajlattól, fajtától, a szüretelés módjától és hosszától is függ, csak úgy, mint a későbbi feldolgozástól. A boltba érkező termékek ára emiatt is annyira különböző.

A kávé többféle antioxidánst és vitamint is tartalmaz, ám ezeknek egy része az italunkba nem kerül bele. Egyrészt azért, mert a hőhatás miatt elbomlik, másrészt azért, mert egyáltalán nem oldódik vízben. Viszont még így is jut valamennyi az italunkba, leginkább B-vitamin, magnézium és foszfor. Ezeknek az anyagoknak a mennyisége, egy adag presszókávéban, azonban még a tizedét sem teszi ki a napi szükséges beviteli értéknek. Éppen ezért túlzás azt mondani, hogy a vitaminok és ásványi anyagok miatt fogyasztja valaki.

Hatásai közé tartozik az erek kitágítása, az agy teljesítőképességének növelése. A legtöbb fogyasztóját, e hatásoknak köszönheti. Ez, azonban nem működik mindenkinél egyformán. Egyes szervezetek rezisztensek a koffeinnel szemben, ezért rájuk semmilyen közérzetjavító vagy fáradtságcsökkentő hatással nem bír ez az ital. A vízhajtó hatása és az anyagcsere-fokozás ,viszont a legtöbb embernél ugyanúgy működik. Ezért is válik olyan könnyen a napi rutin részévé. Mindezek mellett a kávé hidratáló hatása alig egy kevéssel marad el a víztől, és kis mértékben elősegíti a víz visszaszívását a bélben. Ez a só-víz háztartásra van nagy hatással.

Tehát a kávé nem mindenki számára ugyanolyan kellemes, és nem is ugyanannyira hasznos. Az viszont biztos, hogy mértékkel való fogyasztása az átlagembernek nem jelent semmiféle kockázatot, viszont sokan élvezhetik pozitív hatásait.

Egészséges tejdesszertek?

Megdöbbentő dolgot derítettek ki a bolti joghurtokról a minap a britek, főleg a gyerekeknek szánt joghurtok óriási cukortartalma került terítékre. Azt hiszem nem kell messze mennünk, itthon is tanulságos körülnézni a boltok polcain. Vajon mennyire egészségesek ezek a nyalánkságok és mivel helyettesíthetjük őket?

A nagy teakörkép

A teafogyasztás hagyománya évezredes múltra tekint vissza.

Az a bűvös nasidoboz…

Egy zöld műanyagdoboz. Vagy kék. Szögletes, vagy kör alakú. Nem túl kicsi. Tele nasikkal. Finom és üres kalóriák. Érzelmi evés. Stressz evés. Talán többen is szenvedünk néha ettől.. Mit lehet tenni ez ellen?

Zabkása, arcradír, hajpakolás

A zab nagyon népszerű, olcsó és egészséges élelmiszerünk. Magas rost és gazdag E- illetve B-vitamintartalma mellett számos gyulladáscsökkentő anyagot is tartalmaz, a bőrnek is valóságos csodaszer, ne csak együk, külsőleg is szépüljünk tőle!

…és nem lesz unalmas a cukkini!

A cukkini rendkívül népszerű zöldségünk, kalóriatartalma elenyésző, szénhidrát benne alig, zsír szinte nulla, diétázóknak valóságos főnyeremény. Miért ne használnánk, akár édes, akár sós ételekhez?