Menü

Utolsó görögdinnye

Az idei évben az időjárásnak köszönhetően a dinnyék hamarabb jelentek meg a piacon a megszokottnál, viszont ennek következménye, hogy hamarabb is kell búcsúznunk tőle. Az egyik legkedveltebb nyári gyümölcs, illetve számtalan jótékony hatása van a szervezetünkre. Ha már csak elképzeljük, hogy a rekkenő hőségben előveszünk egy hűtött görögdinnye szeletet, ami jó lédús, azt befalva máris erő száll a testünkbe. Ha a történetére tekintünk vissza, akkor elmondhatjuk, hogy már az egyiptomiaknál is megjelent ez a gyümölcs. A fáraók sírkamráikba is gyakran helyeztek belőle, hiszen a túlvilági útra kapták elemózsiaként. Európába az 1500-as években terjedt el. Ha pedig a nevét firtatjuk, akkor meg kell jegyezni, hogy a görögöknek és a görögségnek semmi köze a névadáshoz.

Ha a vásárlást vesszük figyelembe, akkor elég eltérőek a praktikák a téren, hogy kell kiválasztani a legfinomabb dinnyét. Van, aki kopogtatja, van, aki csapkodja, de akad olyan is, aki a szárát nézegeti, de a szagolgatástól a rázogatásig, minden technika megtalálható a tárházban. Viszont én úgy gondolom, hogy a legbiztosabb módszer, ha kóstolót kérünk. Így biztos, hogy azt kapjuk, amit mi szeretnénk.

Tippek, hogyan válasszuk ki a megfelelő dinnyét: A legelső dolog, amit megnézünk a dinnyén, az a színe. Ha érett a dinnye, akkor sötétzöld és nem fénylik. Ha ezen túlvagyunk, akkor bátran fogjuk a kezünkbe és a súlyára koncentráljunk, hiszen ha a méretéhez képest nehéz, akkor az lesz a megfelelő, mivel akkor sok vizet tartalmaz ezáltal édes. Majd vegyük szemügyre a szárát. Ha a csonk zöld és nem fonnyadt, akkor még éretlen és túl korán szedték le. Ne ijedjünk meg a dinnyén lévő nagy sárga folttól sem, hiszen az azt jelzi csak, hogy azon a részen feküdt a dinnye. Ha ez a folt sötét, akkor már elég érett, viszont ha sárgás fehér, akkor szintén azt jelzi, hogy korán szüretelték le. Ha viszont egyáltalán nem látunk foltot a dinnyén, akkor sem kell megijedni, hiszen akkor a termelő átforgatta a dinnyét, hogy hamarabb érjen, természetesen a minőségén ez cseppet sem változtat, esetleg annyiban, hogy akkor minden oldalról ugyan úgy érett. Végül pedig a leggyakrabban használt módszert vessük be, ez pedig a kopogtatás. A dinnye akkor jó, hogy ha a kopogtatás hangja magas és kongó hangot ad.

A megbontott dinnye a hűtőben akár 10 napig is eláll. A húsát nyersen fogyasztjuk, de szinte minden részét felhasználhatjuk valamire. Leves, turmix, saláta is készíthető belőle, a magjából pedig rágcsálnivalót szárítás, sütés és fűszerezés után nyerhetünk. Zsírban és proteinekben gazdag. A dinnyemag teaként vese- és cukorbetegeknek segíthet. A kínaiak a héját wokban megsütik fokhagymával, újhagymával, de ragut is készítenek belőle. Savanyítani is szokták a dinnyehéjat, így akár savanyúságként is felhasználható.

A nagy melegben a dinnye kiváló hűsítő, illetve számos jótékony hatása mellett vitaminokban is rendkívül gazdag. Magas víztartalmának köszönhetően vízhajtó hatású, vesetisztító és salaktalanító. A bőrnek is jót tesz, emellett pedig segít a testhőmérséklet csökkentésében. Kiválóan alkalmas arra, hogy az elvesztegetett vizet pótoljuk a szervezetünkből. Kálium és a magnézium tartalma miatt, hatékonyan csökkentheti a vérnyomást, az erekre és érfalakra nehezedő terhelést és erősíti is azokat. És mindezek mellett pedig a libidóra is jótékony hatása van.

A diétánknak is hasznos részét képezheti, hiszen bármennyit megehetünk belőle nem fog hizlalni, mivel 10 deka gyümölcsben mindössze 30 kalória található. A dinnye magjától sem kell félnünk, hiszen azon gyümölcsök közé tartozik, melynek a magját is elfogyaszthatjuk. B-vitaminban gazdag, emellett vasat, kalciumot, cinket is tartalmaz. Salátánkat is megszórhatjuk őrölt dinnyemaggal, de ha jól összerágjuk, akkor is ugyan azt a hatóanyagot nyerjük ki belőle, viszont egyben lenyelve a gyógyhatásai nem érvényesülnek.

Azt se felejtsük el, hogy a mértéktelen fogyasztás itt is káros lehet, emellett, akik a parlagfű vagy pollenallergiában szenvednek figyelniük, kell a fogyasztásra, hiszen ugyan olyan reakciót válthat, ki mintha az allergén anyag mellett sétálnának.

Összegezve, a görögdinnye egy kiváló étel lehet egy nyári napon, nassolni valónak is ideális és nem mellesleg még csak a piacra sem kell, elugorjunk érte, hiszen minden úton-útfélen egy dinnyeárusba botlunk.

fotó:internet illetve a szerző szerző: Kohajda Wentholin Loretta

Regenerálódás húsvét után

A húsvéti időszak egyszerre pihentető és fárasztó. Tény, hogy a legtöbben nem a munkahelyükön vagy az iskolában fáradnak el, hanem az otthoni sütés-főzés-takarítás háromszögében. No, meg az evés-ivásban. Érdekes, hogy a húsvéti hosszú hétvégét is ki kell pihenni. Hogyan tudunk hatékonyan regenerálódni?

Az edzés utáni nem evés hatásai

Az edzés utáni, vagy angol kifejezéssel élve post workout táplálkozás elengedhetetlen része az eredményes edzésnek, legyen szó diétáról vagy testépítésről. Sokszor hallom pl. hogy "este már nem eszek edzés után." Valójában ez a legnagyobb hiba, amit elkövethetsz szervezeted és tested kiegyensúlyozott működése ellen.

Több, mint futás

Fuss, hogy segíts! Mit is jelent az, hogy jótékonysági futás?

Amit nem mondtak el Neked az életmódváltásról

Mindenki az életmódváltás pozitív hozadékait hangoztatja, azt viszont nem szokás reklámozni, ami nem kellemes, ami áldozattal és lemondással jár. A diéta egy valóságos aknamező. Miért is?

A túlzásba vitt fehérjefogyasztás következményei

A túlzott fehérjebevitel máj- vagy vesekárosító hatása ma nem kellően alátámasztott, de dehidrációt, fáradékonyságot, ingerlékenységet és más kedvezőtlen jelenségeket valóban előidézhet, látens vagy tekintetbe nem vett ismert vesebetegségek esetén pedig ez a probléma is felszínre kerülhet. De ezek a feltételezések tényleg igazak, vagy csak mendemondák