Menü

A legjobb diéta: fagyizhatunk!

Sosem szerettem (és nem is bírtam néhány óránál tovább) az önsanyargató diétákat, a káposztalevest egész nap, vagy a két főtt tojást ebédre, sem a "rágcsáljunk egész nap két salátalevelet" címszóval indított étrendeket. Alkalmatlan voltam az olyan diétákra is, ahol grammra be kellett (volna) tartani mit, mikor és mennyit eszem. Nem vagyok ebben szabály követő, mindent fel tudok rúgni, ami feketén-fehéren le van írva és képtelen vagyok azt enni, amit mások megszabnak. Ha nem főtt tojást, hanem valami más ételt kívánok, akkor nem fog lecsúszni a tojásos étel. Azt hiszem nem is nekem való semmiféle megírt fogyókúrázós menü és bekeretezett étrend sincs a hűtőmön. Egy táplálkozási szakember is dobna egy hátast, ha a precízen megírt étrendjét két perc alatt tolnám félre. A shaket és étkezést helyettesítő turmixokat szeretem, de meg szoktam kérdezni, hogy "evés előtt vagy után kell inni?" mert azt, hogy egy pohár itallal lakjak jól, azt ugye senki nem gondolhatja komolyan... Az ivás és az evés nálam nem ugyanaz. Szeretek rágni. Szeretek enni. Egy ismerősöm azt mondta a minap: "a léleknek is kell kényeztetés".

A diétáimban szeretem, és pont ezt szeretem, hogy azt ehetek, amit kívánok, csak diétás módon elkészítve, az alapanyagok cseréjével, némi zsír-és kalóriacsökkentés után. Ez pedig nem nehéz. Mivel ebben a legnagyobb nyári kánikulában épp a fagyit kívánom, - de borzasztóan- , akkor legyen fagyi az uzsonna, vagy a vacsora. Miért ne? Ha nem otthon tartózkodunk, akkor is számtalan helyen kapható ma már cukormentes fagyi, évek óta tapasztalom, hogy míg 3 éve nevettek a kérdésen, ma már egyből mutatják a diabetikus fagyi tartályt a fagyizókban, s sorolják a cukormentes ízeket, boldogság! Boltban is kaphatóak dobozos diétás hűsítő édességek de elkészíthetőek otthon is gyorsan a fagyi csodák, nekem nincs fagylaltgépem és nem is fontos, hogy legyen, anélkül is lehet igazi fagyink!

Jöhetnek receptek?

A saját kreálmányaimmal kezdem: citromos túrófagyi! Zsírszegény krémes túró kell hozzá, pár evőkanál natúr joghurt vagy tejszín, citromlé és kevés citromhéj, egy adag vaníliás proteinpor, ha használunk ilyet (vagy helyette őrölt vanília, illetve vaníliaaroma), pici természetes édesítő és már mehet is a fagyasztóba. Időnként át kell keverni és már nincs is szükség fagyi gépre. Ez igazán alakbarát, fitt fagyi!

A vaníliafagyi a fiaim kedvence! Sütik mellé vagy jegeskávéba is tálalható. A vaníliafagylalthoz 20-25 dkg cukornak megfelelő mennyiségű édesítőszer szükséges, 6 tojás sárgája, 5 dl zsíros tej, 2 dl cukormentes habtejszín, valamint őrölt vanília, vagy vaníliarúd. Kikeverjük az édesítőt a tojások sárgájával, és a vaníliával. Hozzáadjuk a tejet, a tejszínt és egy kis vaníliát, majd közepes lángon, állandó keverés mellett felforraljuk. Ha forrni kezd, vegyük le a tűzről és gyakran átkevergetve hagyjuk kihűlni. Ha csomósodik, használjunk turmixgépet nyugodtan. Nekem nincs fagyi gépem, így fagyasztóba tettem, s 25-30 percenként átkevertem. A fagyit meleg vízbe mártott, alaposan lecsöpögtetett kanállal adagolhatjuk.

Eperfagyira két variációval is készültem. A finomabb a tejszínes eperfagyi, melyhez epret pépesítünk, édesítjük természetes édesítőszerrel, felvert tejszínhabbal keverjük el, majd fagyasztóba tesszük. Kalóriaszegényebb és rostdúsabb eperfagyi készülhet tejszín helyett krémes natúr joghurt és édesítő felhasználásával, kevés útifű maghéj hozzáadásával. Utóbbi igazán diétás nasi!

A gyömbéres sárgabarackfagylalt igazi kényeztetés! Természetes édesítőt használjunk ízlés szerint, 1 citromot, 3-4 cm gyömbért, 3 dl cukrozatlan habtejszínt, 2 dl (sűrű) natúr joghurtot, és 20 dkg sárgabarackot. A barackot hámozzuk meg, magozzuk ki. Turmixgépben keverjük simára, édesítsük, adjunk hozzá citromlevet és frissen reszelt gyömbért. A joghurtot is édesítsük, a tejszínt verjük habbá, majd keverjük össze a tejszínt és a joghurtot. A krémbe adagoljuk kanállal a barackos masszát, villával keverjük bele óvatosan, ezután tegyük mélyhűtőbe.

Végül az igazán ínyenceknek és a legszigorúbb diétát és legalacsonyabb kalóriát megcélzó vasakaratú társaimnak súgom meg, hogy egyszer készítettem cukkinis csokoládéfagylaltot is. Nem ment el az eszem, csak mivel tudtam, hogy a cukkinis-csokis süti milyen finom lett, így a fagyira is kíváncsi voltam. Csokoládéfagyi rendhagyó módon: A cukkinit megpároljuk, majd pürésítjük és hozzáadjuk a zsírszegény kakaóport, kevés természetes édesítőt és egy púpozott teáskanál útifű maghéjat. Pár órára fagyasztóba tesszük és időnként átkeverjük. Ez nem a legkrémesebb csokoládéfagylalt, de kétségtelenül a legdiétásabb.

Aki igazán krémes csoki csodára vágyik, ő készítse elő és mérje ki a következő hozzávalókat:

4 dl cukrozatlan habtejszín, 2 dl tej, 15-20 dkg magas kakaótartalmú csokoládé, 2,5 dkg cukrozatlan kakaópor, csipet só, 1 teáskanál vanília kivonat vagy fél vaníliarúd kikapart magja, 4 teáskanál kukoricakeményítő, 2 evőkanál hideg víz.

A tejet és a tejszínt közepes láng felett felforraljuk, majd miután lehúztuk a tűzről, hozzáadjuk a csokoládét és a kakaóport. Hozzákeverjük a sót és a vanília kivonatot, vagy a kikapart vaníliamagokat. A keményítőt kikeverjük a hideg vízzel, majd a csokoládés masszához keverjük. Közepes láng felett 5 percig még főzzük, majd ha besűrűsödött, hagyjuk kihűlni. Mélyhűtőben fagyasszuk ki

Akár nyaral valaki, akár a munkából ér haza fáradtan és izzadtan, a legjobb, amit el tudok képzelni egy kehely hűsítő fagyi, legyen az házi, vagy bolti, netán cukrászdai. Kanalazzuk akár egy elegáns fagylaltozóban ízlésesen tálalva, vagy rövidnadrágban a kanapénkon néhány szem gyümölcs kíséretében, esetleg jeges turmixunkba, jeges kávénkba keverve a teraszunkon. Nekem bárhol és bármikor jöhet. A nyári szünetben egymás agyára menő gyerekeim rekordidő alatt csendesednek el, fogadnak szót és kötnek békét egymással bármikor ha előveszem a fagyis kanalamat és a poharakat. Kell ennél több?

szerző és fotók: Martinka Dia

A nagy kávékörkép – 1. rész

Ha unod a gyors instant kávékat, és kipróbálnál valami újat, érdemes előtte tisztában lenni néhány alapfogalommal.

Mikuláshúzás? Igen!

Közeledik a december, és vele együtt az advent, a mikulás és a karácsony is. Felső tagozatban és talán még középiskolában is ez az egymás közti ajándékozás időszaka. Ideje tehát kitalálni, mit készíts a másiknak. De ha nálatok még nem szokás az, hogy neveket húztok ki, és annak adtok ajándékot, akkor most néhány pozitívumát feltárom előttetek, hátha kedvet kaptok hozzá.

Hogyan ne legyél éhes

Nem kell éhezni. Nem kell koplalós fogyókúrákkal gyötörni magunkat. Nem kell éhesnek lenni, nem kell egyoldalúan étkezni. Aki koplal, az az egészségével játszik. Vajon mely trükkökkel kerülhető el a nassolás?

A fájdalom a barátunk?

Izomláz esetén a „láz” megnevezés az izomzat gyulladását jelenti, s általában edzés másnapján jelentkeznek. Az izomláz nem más, mint a testedzés hatására bekövetkező mikroszkopikus sérülés. Mi a teendőnk vele?

A saláta uncsi. Ja, nem!

Ha változatosan és laktatóan el tudsz készíteni egy salátát, már izgalmasabbá tetted a megszokott, napi étrended. Egy kis kreativitással különleges íz világú és változatos textúrájú salátákat állíthatsz össze. Néhány tipp ebben segíthet most!