Menü

Az ősz slágere: a sütőtök

Az őszről elsőre mindenki az esőre, meleg pulcsikra, színes falevelekre asszociál, azonban ha az ételekre kerül a sor, biztos, hogy a narancssárga sütőtök mindenkinél az első gondolatok közt lebeg. Nevével ellentétben nem csak sütésre jó, levesek és köretek széles választékát dobhatjuk fel a jellegzetes ízű zöldséggel.

Egészségre gyakorolt hatása

A sütőtök a vitaminok és ásványi anyagok tárháza, ezért is éri meg ősszel, a hűvösebb idők jöttével többet fogyasztani belőle. Kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor, C-vitamin, karotin, biotin, niacin, pantoténsav, A, B1, B2, B6 vitaminok és folsav tartalma kimagasló, így preventív megelőző célzattal vagy a már meghűlés kezdeti tüneteinél segítheti a szervezet felkészülését a készülő „harcra”. Gyulladásos megbetegedéseknél is nagyon hasznos, ráadásul különösen jó hatással van a légúti betegségek kezelésére, főleg tüdőgyulladások esetén vagy az asztmás rohamok enyhítésére.

A sütőtök bármilyen formában elkészítve is emésztésserkentő, enyhe hashajtó hatása emésztési problémák esetén gyógyszerek helyett segítség lehet. Magas A-vitamin tartalma van, az átlagos napi szükséglet dupláját tartalmazza egyetlen zöldség, mely rendkívül fontos a látás és a szemek egészségéhez.

A „sütőtök – fogyókúra”

Bár igen sok online portál foglalkozik a sütőtök – fogyókúrával, és a folyamatos fogyasztása által mért drasztikus testúly-csökkenésről számolnak be, egyetlen fogyókúra alapja sem lehet egy gyümölcs folyamatos fogyasztása. Nincs ez másképp sem a sütőtökkel, mely magas rost és folyadéktartalma miatt könnyen telít, ráadásul béltisztító hatású, hosszú távon igen veszélyes monodiétaként fenntartani. Tény azonban, hogy a reggeli vagy az esti étkezést ki lehet váltani egy szép aranynarancssárgára sült tökszelettel, így csökkentve más táplálék iránti vágyat.

Besárgulás?

Bár a zöldségben lévő karotinoidok segítik segítenek semlegesíteni a szabadgyököket, így bőrvédő hatásuk is van, ráadásul ezáltal segítenek felvenni a harcot a ráncok kialakulásával szemben, a többi narancssárga étellel együtt a hiedelem úgy véli, túl sok fogyasztása a bőr és a nyálkahártyák sárgulásához vezethet. A napi fogyasztás valóban okozhat „álsárgaságot”, ez azonban nem komoly betegség, és 1-2 nap alatt elmúlik (persze csak ha nem eszünk még több sütőtökös vagy répás finomságot. )

A nagy kávékörkép – 1. rész

Ha unod a gyors instant kávékat, és kipróbálnál valami újat, érdemes előtte tisztában lenni néhány alapfogalommal.

Mikuláshúzás? Igen!

Közeledik a december, és vele együtt az advent, a mikulás és a karácsony is. Felső tagozatban és talán még középiskolában is ez az egymás közti ajándékozás időszaka. Ideje tehát kitalálni, mit készíts a másiknak. De ha nálatok még nem szokás az, hogy neveket húztok ki, és annak adtok ajándékot, akkor most néhány pozitívumát feltárom előttetek, hátha kedvet kaptok hozzá.

Hogyan ne legyél éhes

Nem kell éhezni. Nem kell koplalós fogyókúrákkal gyötörni magunkat. Nem kell éhesnek lenni, nem kell egyoldalúan étkezni. Aki koplal, az az egészségével játszik. Vajon mely trükkökkel kerülhető el a nassolás?

A fájdalom a barátunk?

Izomláz esetén a „láz” megnevezés az izomzat gyulladását jelenti, s általában edzés másnapján jelentkeznek. Az izomláz nem más, mint a testedzés hatására bekövetkező mikroszkopikus sérülés. Mi a teendőnk vele?

Búcsúzz el a jojó-effektustól!

Manapság sokan kezdenek bele pár napos, hetes sanyargató diétába a siker reményében. Viszont mint mindennek, ennek is böjtje van. A gyors, rövid idő alatt elért testsúlycsökkenés nem egészséges a szervezet számára. A lényeg a hosszútávon fenntartható életmód, amiből a jojó-effektust ki kell iktatnunk!