Menü

Nem eszem húst, baj?

Nem tudom elképzelni, hogy valaha is vegetáriánus legyek, netán a még ennél is szigorúbb vegán étrendet kövessem. Szeretem és (mértékkel) fogyasztom is a húst, a tojást, halat, néha tejterméket, azonban megértem, tisztelem és elfogadom, ha valaki elvből, vagy egészségügyi okokból, illetve bármilyen más megfontolásból nem eszik húst, sem állati eredetű ételeket, vagy egyszerűen csökkenti az étrendjében a húsételek fogyasztását. Fehérjére azonban a szervezetünknek szüksége van, étkezési szokásoktól függetlenül.

A fehérje rendkívül fontos szerepet tölt be az emberi szervezet működésének folyamataiban, ezért mindenképp gondoskodni kell a fehérjebevitelről, akkor is, ha esetleg időszakosan vagy végleg elhagytuk az étrendünkből a húsételeket.

Gyakran előfordul nálam is, hogy nem kívánom a húst, ha a családomban nem lenne három férfiember, nem is törődnék vele, hogy minden nap húsos étel kerüljön az asztalra, simán elkészíteném a csőben sült zöldségeket, rakott ételeket, rántott zöldségek széles palettáját, s reggelire is feltálalnám az avokádókrémet pirítóssal felvágott, vagy kolbászos rántotta helyett. Elkészítek minden húsételt, de van, hogy én magam egy héten csak egyszer vagy kétszer kívánok húsos fogást, s megvannak az előnyei annak is, ha valaki nem húsimádó, annyiban más a helyzet, hogy a fehérjét bizony pótolni kell.

Akik nem vegán étrendet követnek, s fogyasztanak állati eredetű ételeket, ők a hús helyett készítsenek maguknak sok halat és tojást, egyenek tejtermékeket, túrót, natúr joghurtot, kefírt.

Akik semmiféle állati fehérjét nem szeretnének bevinni a szervezetükbe, azoknak legkényelmesebb és leggyorsabb megoldás egy vegán fehérjeturmix. A rizsből vagy borsófehérjéből készült növényi fehérjeporokat magam is ismerem, a vegán proteinporok a növényi étrendet előnyben részesítők fehérjebevitelét teszi lehetővé, ám sokan óvatosak a fogyasztásukkal, én azonban a fehérjeporokat is egy lehetséges megoldásnak tartom.

Aki kerülné a "zacskós proteint" és effajta étrend-kiegészítőket, laktatóbbat keresnek, illetve az evés öröméről sem szeretnének lemondani, ők fogyasszanak zabot. Remek ötlet számukra egy reggeli zabkása. A gabonafélék közül a zab tartalmazza a legtöbb fehérjét és még sok más vitamint. Ledarált verziójával anyukám liszteket is helyettesít vele süteményeknél, főzelékeknél, fasírtoknál, rántott ételeknél.

Jelentős fehérjetartalommal rendelkeznek a különféle hüvelyesek is. Fél csésze lencsében 9 gramm található, emellett pedig rostban gazdag. Fél csésze fekete babban csaknem 8 gramm fehérje van, fél csésze csicseriborsó pedig 6 gramm fehérjét tartalmaz.

A brokkoli szintén fehérjedús zöldség, ezt már a kisfiam is kívülről fújja, mert mindig mondom neki, hogy azt is egye meg, mert "izmosít" és apa is ezt eszi edzés után. Ez a varázsszó valószínűleg, mert így mindig elfogy.

A földimogyoróban, illetve az abból készült mogyoróvajban is van fehérje - negyedcsészényi mogyoróban, illetve két evőkanál mogyoróvajban körülbelül 7 gramm található, negyedcsésze mandulában pedig 6 gramm fehérje van.

A szójababról kicsit óvatosan kezdek el írni, azért megemlítem, mert ebben van a legtöbb fehérje, viszont ez a legmegosztóbb a fehérjeforrások közül. Sokan ellenzik a fogyasztását, mások előnyben részesítik az étrendjükben. (Én magam messzire kerülöm, mert a pajzsmirigy alulműködésben szenvedők - köztük én is - bizony láthatják kárát hosszútávon, ha túl sokat esznek belőle, véleményem s legjobb tudásom szerint nekünk nem javasolt a fogyasztása.)

Esszenciális aminosavval rendelkezik még a növények közül a kelbimbó, a sárgarépa, a kukorica, a karfiol, az uborka, a tök, a burgonya, a zöldborsó, az összes dióféle, a szezám- és napraforgómag, valamint a paradicsom fehérjéi, ezeket is érdemes beépíteni a húsmentesen étkezők étrendjébe.

Elmondhatjuk a fentiek tükrében, hogy a húsmentesen, vagy állati fehérjementesen táplálkozók étrendje sem fehérjehiányos, csak nekik más forrásokból kell fedezni a létfontosságú aminosavakat. A fehérjék pótlása mellett a vegán étrenden élőknek oda kell figyelniük a megfelelő B12-vitamin, vas- és kalciumbevitelre is. Ezek közül egyedül a B12-vitamin nem található meg semmilyen növényi eredetű alapanyagban sem, így ezt a szakemberek szerint mindenképpen étrend-kiegészítő formájában kell pótolniuk.

szerző: Martinka Dia

Önismerettel a stressz ellen

A modern világ talán egyik legnagyobb problémája az emberekre nehezedő egyre nagyobb nyomás és stressz, amit, ha nem kezelünk megfelelően, testünk is megsínyli.

Az a bűvös nasidoboz…

Egy zöld műanyagdoboz. Vagy kék. Szögletes, vagy kör alakú. Nem túl kicsi. Tele nasikkal. Finom és üres kalóriák. Érzelmi evés. Stressz evés. Talán többen is szenvedünk néha ettől.. Mit lehet tenni ez ellen?

Az antidepresszánsokról őszintén

Ahogy a legtöbb esetben, az antidepresszánsoknál sincs pozitív hatás mellékhatások nélkül.

A rendszeres vizsgálatok és szűrések fontossága

Sokan nincsenek vele tisztában, hogy melyek azok az orvosok, akiket rendszeresen meg kell látogatni, illetve, hogy mit is jelent ez a rendszeresen. És akik tudják, azok sem mindig mennek el. Pedig a fontossága vitathatatlan.

Önstünk tiszta vizet a pohárba!

Bár már egyre többünkben tudatosul, hogy a legnagyobb kincs a víz, mégsem vigyázunk rá eléggé, pedig sok veszélyt rejthet, ha nem elég tiszta.