Menü

Az alvás létfenntartó szerepe

A nyugodt pihenést gátolja a túlhajszolt, rohanó életmód, felborult bioritmus, elektronikai kütyük korlátlan használata, koffein túlfogyasztása és a nagyfokú stressz. Az alváskutatással foglalkozó független amerikai alapítvány, a National Sleep Foundation közleménye szerint a 18-64 év közötti felnőttek alvásigénye napi 7-9 óra. Legjobb lenne, hogyha a szervezetünket rászoktatnánk arra, hogy ugyanabban az időben keljünk fel és térjünk nyugovóra. Tapasztalatok alapján ez akkor működik, hogyha tudatosan építjük fel a napunkat, egyfajta időbeosztást készítünk, ami megakadályozza az éjszakán át nyúló fent létet, a végre nem hajtott feladatokból kifolyólag.

Továbbá léteznek olyan praktikák, amelyek segítenek megkönnyíteni az elalvást. Például egy sötét, csendes, kiszellőztetett szoba, rendszeres testmozgás, kényelmes matrac, koffein és az alkohol kerülése. Ennek kapcsán a fáradság hasonló tüneteket vált ki, mint az alkohol. A 17 órán át tartó ébrenlét olyan hatással van a szervezetre, mintha a véralkoholszintünk 0,05 %-os értékű lenne. Sajnálatos módon a figyelemzavar, a reakció csökkenése ezáltal ugyanúgy okozhat baleseteket, mint az ittas állapot.

Alvásszakaszokról

Egy átlagos 8 órás alvás alatt 4-5 különböző REM-periódus található meg, amely az ébrenlét és az alvás közötti állapotot jelenti, ami az öregedés folyamatával csökken. Közelmúltig abban a tudatban éltünk, hogy csak az alvás REM stádiumában álmodunk, azonban ezek a non-REM (a legmélyebb állapot) során is gyakoriak. Hajlamosabbak vagyunk azokat az álmokat jobban felidézni, melyeket a felületes szakaszban éltük át. Érdekesség, hogy amikor a delfinek alszanak, az agyuk is ébren van, hogy emlékeztesse őket a levegővételre.

Mi az a szomnifóbia?

Más néven alvástól való rettegést jelent, amely pszichológiai problémákra vezethető vissza. Azoknál az egyéneknél gyakoribb a kialakulása, akik traumatikus élményt éltek át alvásból felébredve. Tünetei: gyors légzés, pánikfélelem kialakulása, zavarodott viselkedés. A probléma gyökere lélektani eredetű, ezért tanácsos szakemberhez fordulni, aki segít leküzdeni a szorongásos állapotot.

A sokáig fent lét következményei:

1. Depresszió - Az, aki rendszertelenül él, megvonja magától az alvás örömét, nagyobb eséllyel kerül lehangolt állapotba, függetlenül kortól, nemtől.

2. Káros étkezési szokások - Kutatások megdöbbentő eredményt mutattak ki. Azok, akik hajnali 4-kor feküdtek le plusz 1 kilót magukra szedtek 5 nap alatt, a 10-kor ágyba kerülőkkel ellentétben.

3. Szívproblémák - Minden óra, amivel eltolod az alvásod, 11 százalékkal növeli a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

4. Magas Vércukorszint - Akik „éjszakai bagolyként” definiálták magukat sokkal többen szenvedtek cukorbetegséghez köthető problémákkal, mint a korán kelő társaik.

5. Betegségre fogékonyabb leszel - Az immunrendszert az alváshiány legyengíti, ezért nagy esély van arra, hogy elkapd a vírusos fertőzéseket.

A tét tehát nagy. Fontos, hogy kellően odafigyeljünk egészségünkre, pihenjünk eleget a formába lendülés érdekében!

szerző: Udvari Fanni

Tippek egy őrületmentes vizsgaidőszakhoz

A karácsonyi szünet egyetemistáknál nemcsak a felhőtlen ünneplésről szól, hiszen a vizsgaidőszak még januárban is folytatódik. Sok ismerősömnél tapasztaltam, hogy az idő szűkössége miatt stresszesebbek, feszültebbek, mint a szemeszter elején. Ennek megelőzésére kerestem a választ. Remélem az elkövetkezendő praktikák segítséget fognak nyújtani azoknak, akik szenvednek ilyen jellegű problémáktól.

Hol van az otthon?

Karácsony előtt sokan kapjuk meg vagy tesszük fel a kérdést: „Hazautazol karácsonyra?” vagy „Otthon töltöd a karácsonyt?” Van-e helyes válasz? Hogyan definiáljuk az otthont?

Hány nap van karácsonyig?

Ahhoz, hogy a karácsony igazán úgy sikerüljön, ahogy elterveztük, a készülődést időben el kell kezdenünk, méghozzá egy jó tervezéssel. Hány nap is van még karácsonyig?

Terjed az izomdiszmorfia

Sajnos az étkezési zavarok jelentkezhetnek már a gyermekkorban is. Sokáig csak az anorexiáról, bulimiáról olvashattunk, hallhattunk. Viszont egy kevésbé ismert betegség is létezik, ami az izomdiszmorfia.

Hátráltató szokásaink bűvkörében

Bizonyára tudjuk magunkról, ha rossz szokások rabjai vagyunk. Ezek nemcsak látványosak és sokszor taszítóak, de az egészségünkre is károsak lehetnek. Továbbá azzal is tisztában lehetünk, hogy jobb lenne ezektől megszabadulni, de eddig nem éreztünk magunkban kellő erőt hozzá.