Menü

Nyújtás tökéletesítésének módszerei

Nyújtás-avagy a stretching kedvező élettani hatásai

Mivel folyamatos ellazulást követel, ezért megtanít kikapcsolni, elvonni a figyelmedet minden másról, így csökkenti a belső feszültséget. Továbbá redukálja az izomláz kockázatát, gyulladáscsökkentő és pozitívan hat a központi idegrendszerre. Segíti a megfelelő izomkoordinációt, így ha rendszeresen végzed, garantáltan nem billensz ki az egyensúlyodból. Egy kutatás során stabilométeres vizsgálattal figyelték a résztvevők egyensúlyérzékét, és azt találták, hogy azok, akik előtte 30 percet nyújtottak, sokkal tovább bírták, szemben azokkal, akik kihagyták ezt az előkészületet. Érdekesség még, hogy a testmozgás köztudottan segít a glükóz szint egyensúlyba tartásában, de ennek fő oka talán pont a nyújtásban található.

Egy felmérésből az derül ki, hogy azok a felnőttek, akik már 2-es típusú cukorbetegségben szenvedtek, 40 perces nyújtással képesek voltak a megivott cukros üdítő hatását jelentősen csökkenteni. Másrészről a nyújtás hat a légzésünkre is, ami elengedhetetlen része az életünknek. A hanyag testtartás, az előreesett vállak idővel megrövidítik az izmokat, végül megmerevítik az ízületeket is. A helyes mellkasi légzés szükséges feltétele, hogy a vállöv és a mellkas ízületei szabadon mozoghassanak. Sok lazító gyakorlat extrém módon tágítja, vagy nyomja össze a mellkast, így tüdőnk kapacitása növekedhet. A szapora légzés, a sietség, a nyugtalanság és a kiegyensúlyozatlanság jele, ebben segít a helyes légzéstechnika. Nyújtás közben a legtöbben visszatartjuk lélegzetünket. Ha azonban nem felejtünk el lassan ki- és belélegezni, fenntarthatjuk izmaink folyamatos oxigénellátását, ami segíti őket az ellazulásban.

4 nyújtó gyakorlat

1, Derék: Tenyeredet próbáld a földhöz érinteni álló helyzetben úgy, hogy a térded nyújtva maradjon, illetve arcodat a térdedhez közelítsd.

2, Combizomzat: Kapaszkodj meg valamilyen stabil tárgyban, egyik lábaddal állj teli talpon, a másik lábfejedet megfogva közelítsd a sarkad a feneked felé. Végezd el ezt a másik irányba is.

3, Váll és lapocka: Válladat húzd hátra, kulcsold össze az ujjakat, és kezeddel nyújtózz lefelé.

4, Hát, láb, derék izomzat: A feladat elvégzése közben arra ügyelj, hogy derékból ne dőlj nagyon hátra, sarkadat pedig közelítsd a talaj felé - így a vádli izomzata is nyúlik.

Jó, ha tisztában vagy pár alapvető szabállyal

-A bemelegítés legyen alapos, hiszen ezzel készítjük elő a testünket a terhelésre.

-Hogyha egy irányban dolgoztunk, akkor foglalkozzunk a hozzá tartozó ellentétes oldallal is (pl.: ha nyújtottuk a térdhajlító izmokat, akkor nyújtsuk a térdfeszítőket is).

-A gyakorolt testhelyzetet mozgáshatárig, légzésszinkronnal, figyelemvezetéssel, izomkontrollal lassan vegyük fel. Ezáltal elkerülhető, hogy a figyelmetlenség, a gravitáció vagy a lendület húzódást okozzon.

Tehát a stretching, a lélekre és a szellemre is hatást gyakorol, ahogyan azt már az ókori rómaiak is tudták. Hiszen testünk állapota mutatja lelkünk mélységeit is. A laza, rugalmas izmok nyugodtabb lelkiállapotot teremtenek, melynek következtében a teherbíró képességünk akár meg is sokszorozódhat. A lazítás tehát olyan a testnek, mint a meditáció a szellemnek.

szerző Udvari Fanni

A fájdalom a barátunk?

Izomláz esetén a „láz” megnevezés az izomzat gyulladását jelenti, s általában edzés másnapján jelentkeznek. Az izomláz nem más, mint a testedzés hatására bekövetkező mikroszkopikus sérülés. Mi a teendőnk vele?

Búcsúzz el a jojó-effektustól!

Manapság sokan kezdenek bele pár napos, hetes sanyargató diétába a siker reményében. Viszont mint mindennek, ennek is böjtje van. A gyors, rövid idő alatt elért testsúlycsökkenés nem egészséges a szervezet számára. A lényeg a hosszútávon fenntartható életmód, amiből a jojó-effektust ki kell iktatnunk!

Diéta pasival

Bizonyos kor felett a férfiaknak is lépéseket kell tenniük annak érdekében, hogy jó formában maradjanak, ne hízzanak el. Edzésre és diétára van szükségük, ez persze kényelmetlen nekik, hiszen nem sok kedvük van életmódváltáshoz, szigorú étrendhez. Hogyan segíthetünk nekik?

Családi csodaitóka megfázás ellen

Sokakat nem kerüli el az őszi, illetve téli megfázás, hörgőgyulladás és még folytathatnánk a sort. Nem vigyáztunk magunkra, vagy hajlamosak vagyunk a gyakori megbetegedésre – ez tulajdonképpen mindegy, mert most feltárom egy családi csodaitóka titkos receptjét, ami segít, finom és még jobb kedvre is derít.

5 jó tanács az irodai ülőmunka egészségkárosító hatása ellen

Bár az állómunkánál kényelmesebbnek tűnhet, a folyamatos ülőmunka közel sem veszélytelenebb az egészségünkre nézve.