Menü

Új népbetegség a karácsonyi stressz

A karácsonynak elsősorban a meghittségről, a nyugalomról, a szeretetről és a békés családi együttlétről kellene szólnia. Ennek ellenére sajnos az emberek többsége feladatként, sőt teherként éli meg az ünnepet. Az egész évben el nem végzett feladatokat ekkor akarják bepótolni, sőt ilyenkor vannak a jelentős megrendelések teljesítési határideje. Ez mind-mind belső feszültséget kelt, ami gátolja a lelki nyugalmat.

Módszerek a stressz csökkentésére

Próbáljunk meg úgy tekinteni a stresszre, mint egy olyan helyzetre, amelyet meg kell oldani, s nem olyanra, amely le akar győzni! Ne kérdezzük: mi lett volna, ha?......Ne éljük meg negatívan, hiszen attól csak rosszabb lesz a kedélyállapotunk.

Azokkal barátkozz, akik feltétel nélkül szeretnek, akikre igazán számíthatsz, és nem kell színjátékot játszanod előttük. Tápláld ezeket a kapcsolatokat. Vedd körbe magad pozitív emberekkel, olyanokkal, akiket igazából érdekel, hogy mi van veled, és csakis a legjobbat kívánják neked. Az ünnepre való ráhangolódásban ez is segíthet.

Ha diétázol, ne azon idegeskedj, hogy nem fogod tudni betartani. Minden fejben dől el, ha tudsz nemet mondani és krumpli helyett inkább a salátát választod köretként, akkor nemcsak a fogyókúrádnak kedvezel, hanem a lelkiismeret furdalástól is megóvod magad. Apropó étkezés. Noss, sokszor hallom felmentésként azt, hogy azért ettem a sütiből, mert megsértődött volna a vendégváró. Szerintem ennek az időszaknak nem az étkezés a fő lényege, hanem, hogy a rokonok, ha máskor nem is, de ilyenkor egy kis időt együtt töltsenek. Nyugodtan visszautasíthatod az ínycsiklandozó desszerteket, ha neked az a jó, nem ezen fog múlni a családi béke.

Tegyél rendet magad körül! Tudom ez nem olyan egyszerű, hiszen ilyenkor ezer a feladat, meg amiket meg kellett volna csinálni….Nyugodj le, írj listát és meglátod, el fogod engedni a nyugtalanságot.

Fogadd el, ami megváltoztathatatlan! Előfordulhat, hogy számodra nem túl kedves családtagodhoz kell menned kötelességből. Ebből a helyzetből is próbáld a legjobbat kihozni úgy, hogy nem a hibákat keresed a másikban. Rokonainkat nem mi válogatjuk meg, viszont ha bosszankodsz, akkor nemcsak mások, de saját magad hangulatát is elronthatod. Ne feledd, a karácsony azért van, hogy pihenj, és együtt legyél a szeretteiddel, ne vedd túl komolyan a külsőségeket!

Tervezz előre! Határozd meg, mely napokat szánod sütésre-főzésre, vásárlásra, vagy takarításra. Tervezd meg az ünnepi menüt és írj bevásárló listát, így elkerülheted, hogy az utolsó pillanatban derüljön ki, ha valami hiányzik. Szervezz bátran segítséget is az előkészületekhez, hiszen mókás lehet mézeskalácsot sütni egy kedves baráttal.

Fogadd el az érzéseid! Szeretteink hiánya talán karácsonykor képes a legfájóbb lenni. Segítségre lehet egy megnyugtató beszélgetés, ahol felmerülnek ilyen jellegű témák is.

Legyél realista! A karácsonynak nem kell minden áron tökéletesnek lennie. Az emberek és a családok változnak, velük együtt pedig a szokások is, ezért nem kell minden áron ragaszkodni a bevált rituálékhoz. Jól tud jönni egy kis újítás ilyen esetben is.

Ne költekezz túl! Az ajándékvásárlás előtt számold ki, mennyi pénzt költhetsz, és ragaszkodj is hozzá. Nem mindig a legdrágább a legjobb. Személyre szabottabb lehet egy kézzel készített apróság, mint egy több ezer forintos, elfogyasztható csokoládé. Próbálj maradandó meglepetéseket adni szeretteidnek.

Egy németországi piackutató felmérése szerint a nők 29,8 százaléka arról panaszkodott, hogy érzése szerint a karácsony miatt túl nagy nyomás nehezedik rá, mivel sok dologra kell egyszerre koncentrálniuk. Ezzel szemben a férfiak 19 százaléka mondja azt, hogy stresszesebb ünnepek idején. Továbbá megdöbbentő, hogy van olyan, aki el is törölné a karácsonyt. Aki teherként éli meg ezt a varázslatos időszakot, annak azt javaslom, hogy az idei évben jobban figyeljen oda a körülötte lévő emberekre és töltődjön fel sok szeretettel.

Udvari Fanni

Több, mint futás

Fuss, hogy segíts! Mit is jelent az, hogy jótékonysági futás?

Hogyan gyógyítanak és tanítanak minket az állatok?

Egy 2004-ben készült híres tanulmány kimutatta, hogy a szociális kapcsolataink dramatikus mértékkel estek vissza. Valójában a magány az első ok, amiért az emberek terápiára kezdenek járni. A New York Times „a magány járványának” hívja a jelenséget. A magánynak viszont számos utóhatása van, többek között az élethosszt is csökkentheti.

Többet mozgunk, egészségesebben eszünk, tudatosabban fogyasztunk alkoholt

Az egészségtudatosság lassan, de nő, és a cégek egy része is határozottan igyekszik a fogyasztói kultúra tudatos alakítására. A statisztikai adatok szerint egyre többet mozgunk, egészségesebben táplálkozunk, és egyre tudatosabban fogyasztunk alkoholt. Míg Nyugat Európától még kicsit elmaradunk jó pár életmóddal összefüggő tényezőben, addig az alkoholfogyasztás terén már hasonló trendeket láthatunk. Jó hír: a fiatalkorúak esetében még még látványosabb a pozitív elmozdulás.

Spórolás kicsi ráfordítással

Az embert a betegségeken és a kötöttségeken túl a legjobban az anyagi helyzete aggasztja. Az elsődleges szempont minden munkavállalásnál, hogy megfelel-e az anyagi stabilitásra való törekvésünk céljára. És ez sokszor nem egy egyszeri kérdés, hanem minden nap feltesszük. Ezért is fontos, hogy az általunk nehéz munkával megszerzett pénzt tudatosan adjuk ki a kezünkből. Ennek a kiadásnak a számontartására és megfékezésére pedig számos módszer van.

Bohócdoktorok

Egy betegség, kórházban tartózkodás vagy egy fájdalmas beavatkozás gyakran próbára teszi a gyerekek, és a felnőttek lelki erejét. A humor és a nevetés éppen ezekben a helyzetekben tud segíteni. De kik azok a bohócdoktorok?