Menü

A fiúk és a lányok egyformán sikeresek a matematikában

Annak ellenére, hogy a fiúk és a lányok egyformán teljesítenek matematikából, a matematikához való hozzáállásban feltűnőek a nemek közötti különbségek, észrevételek.

Mégpedig úgy, hogy a lányok hajlamosabbak a matematikához való negatív hozzáállásukat kifejezni, és a matekot inkább „fiú tantárgynak” titulálják. Sajnos ezek a negatív érzések károsak lehetnek, mivel így a lányok kerülni fogják a matematikához kapcsolódó kurzusokat, képzéseket, és talán karrierjüket sem kezdik el a tudomány, a technológia, a mérnöki pálya és a matematika területein belül. Ezért fontos, hogy pozitív tanulókörnyezetet biztosítsunk a lányoknak is, így minél korábban változtatni tudjunk a matematikához való hozzáállásukon.

A nemek közötti különbségekhez több tényező is hozzájárul. Egyik például az a sztereotípia, hogy a fiúk sokkal nagyobb valószínűséggel érnek el sikereket matekból, mint a lányok. Ennek az ellenkezőjét tapasztalati eredmények támasztják alá. Sajnos a tanárok és a szülők is leggyakrabban a sztereotípia képviselői.

A legújabb kutatási eredmények megmutatták, hogy a tanítók már első osztálytól kezdve úgy fogják fel, hogy a fiúk magasabb matematikai képességekkel rendelkeznek, és ez még akkor is így van, ha a két nem elért eredményei azonosak. Továbbá, a lányos apukák, akik hisznek az előítéletekben, szintén olyan lánygyermekekkel rendelkeznek, akik kevesebb érdeklődést mutatnak e tantárgy felé. Ahhoz, hogy a lányok is pozitív érzéseket tudjanak kötni a matematikához, fontos, hogy a népszerű előítéleteket eltávolítsuk az iskolai és az otthoni életből egyaránt.

A káros sztereotípiák elűzéséhez elengedhetetlen, hogy kutatási eredményekkel is alátámasszuk az állításunk hitelességét. Erre az egyik legjobb mód, ha nemek között vizsgálják az alapvető matematikai képességeket, amelyre minden más bonyolultabb matematikai feladat épül.

Egy tanulmányban 1391, 6 és 13 év közötti diák alapvető matematikai képességeit hasonlították össze, és a nemek között semmilyen különbséget nem találtak. Egy másik vizsgálat során is hasonló eredményeket kaptak. 500, 6 hónapos és 8 éves közötti gyermek képességeit összehasonlítva állapították meg, hogy már 6 hónapos korban sem mutathatók ki különbségek a nemek között. (Nemcsak matematikai képességeket vizsgáltak.) Ez azonban nemcsak azt jelenti, hogy a matematikai képességek nem függnek a nemektől, hanem azt is, hogy bármilyen későbbi, nemek között kialakuló különbség inkább a szociokulturális hatások eredménye, semmint a nemek közötti különbség számlájára írható.

Mindent összevetve, ezek az új kutatási eredmények bizonyítékot nyújtanak a nemek közötti hasonlóságokra számos különböző fejlődési korszakban (csecsemőkortól a késői gyermekkorig). Végül pedig azt is bebizonyítja, hogy a fiúk és a lányok az alapvető számolási képességeket összevetve ugyanazzal a felhasználható eszköztárral vannak megáldva, így a matematikában is hasonlóan teljesíthetnek. Remélhetőleg ezek a megállapítások a későbbiekben szülőt és tanítót egyaránt eltántorítanak attól, hogy akadályozzák lányaikat a matematikában való továbbjutás során.

Miért hízunk télen és mit tehetünk ellene?

A téli hónapokban hajlamosabbak vagyunk a hízásra. Ez sajnos tény. Oka valahol abban keresendő, hogy az ősi időkben ez a télen növesztett plusz zsírréteg a túlélés része volt, védelmet adott a hideggel szemben, azonban ebbe egyáltalán nem kell beletörődnünk. De mi a megoldás a téli hízás ellen?

Néhány dolog, amit nem takarítunk eleget

Gondoltál már arra, hányszor nyúlsz a távirányító után, milyen sokszor kapcsolod fel a lakásba belépve - még koszos kézzel – a villanyt? Mennyit tartod kezedben egész nap a mobiltelefonodat? Milyen sokszor vezetsz autót? Vajon mely tárgyainknak van a leggyakoribb tisztításra szüksége?

Infuenszer-példaképek – Hol húzzuk meg a privát szféra határát? 2.rész

Az előző részben kifejtettük, hogy lényegében kik az influenszerek, és felmerült a nagy kérdés: vajon miért van rájuk szükség, vagy épp miért nem? Miért jobb talán, ha vannak saját ötleteink, és elgondolásainkat követni, avagy miért nem probléma, ha épp példaképeket keresünk magunknak. Ezúttal az új internetes dimenzió etikai vetületét jártuk körül, hiszen érdekes kérdés, hogy mit szabad, mit illik, és mit nem egy-egy öntevékeny elgondolás kapcsán.

Okos holmik, jó vagy nem?

Okos telefon. Okos mosógép. Okos takarítógép, robot porszívó, okos óra, okos személyi mérleg mindenféle kijelzővel, okos tablet, okos mérleg, intelligens lázmérő és még sorolhatnánk. Vajon több előnye, mint hátránya van intelligens készülékeinknek?

A vonzó emberek, és ami a vonzerejük mögött áll

Mindenki ismeri azt az embertípust, akik előtt kinyílik a világ, ahol megjelennek, és mindenkit rögtön levesznek a lábukról. Elbűvölőek, kedvesek, vonzóak, és mindezt persze ki tudja, hogyan érik el. Bennünk meg csak úgy növekszik a féltékenység.