Menü

A fiúk és a lányok egyformán sikeresek a matematikában

Annak ellenére, hogy a fiúk és a lányok egyformán teljesítenek matematikából, a matematikához való hozzáállásban feltűnőek a nemek közötti különbségek, észrevételek.

Mégpedig úgy, hogy a lányok hajlamosabbak a matematikához való negatív hozzáállásukat kifejezni, és a matekot inkább „fiú tantárgynak” titulálják. Sajnos ezek a negatív érzések károsak lehetnek, mivel így a lányok kerülni fogják a matematikához kapcsolódó kurzusokat, képzéseket, és talán karrierjüket sem kezdik el a tudomány, a technológia, a mérnöki pálya és a matematika területein belül. Ezért fontos, hogy pozitív tanulókörnyezetet biztosítsunk a lányoknak is, így minél korábban változtatni tudjunk a matematikához való hozzáállásukon.

A nemek közötti különbségekhez több tényező is hozzájárul. Egyik például az a sztereotípia, hogy a fiúk sokkal nagyobb valószínűséggel érnek el sikereket matekból, mint a lányok. Ennek az ellenkezőjét tapasztalati eredmények támasztják alá. Sajnos a tanárok és a szülők is leggyakrabban a sztereotípia képviselői.

A legújabb kutatási eredmények megmutatták, hogy a tanítók már első osztálytól kezdve úgy fogják fel, hogy a fiúk magasabb matematikai képességekkel rendelkeznek, és ez még akkor is így van, ha a két nem elért eredményei azonosak. Továbbá, a lányos apukák, akik hisznek az előítéletekben, szintén olyan lánygyermekekkel rendelkeznek, akik kevesebb érdeklődést mutatnak e tantárgy felé. Ahhoz, hogy a lányok is pozitív érzéseket tudjanak kötni a matematikához, fontos, hogy a népszerű előítéleteket eltávolítsuk az iskolai és az otthoni életből egyaránt.

A káros sztereotípiák elűzéséhez elengedhetetlen, hogy kutatási eredményekkel is alátámasszuk az állításunk hitelességét. Erre az egyik legjobb mód, ha nemek között vizsgálják az alapvető matematikai képességeket, amelyre minden más bonyolultabb matematikai feladat épül.

Egy tanulmányban 1391, 6 és 13 év közötti diák alapvető matematikai képességeit hasonlították össze, és a nemek között semmilyen különbséget nem találtak. Egy másik vizsgálat során is hasonló eredményeket kaptak. 500, 6 hónapos és 8 éves közötti gyermek képességeit összehasonlítva állapították meg, hogy már 6 hónapos korban sem mutathatók ki különbségek a nemek között. (Nemcsak matematikai képességeket vizsgáltak.) Ez azonban nemcsak azt jelenti, hogy a matematikai képességek nem függnek a nemektől, hanem azt is, hogy bármilyen későbbi, nemek között kialakuló különbség inkább a szociokulturális hatások eredménye, semmint a nemek közötti különbség számlájára írható.

Mindent összevetve, ezek az új kutatási eredmények bizonyítékot nyújtanak a nemek közötti hasonlóságokra számos különböző fejlődési korszakban (csecsemőkortól a késői gyermekkorig). Végül pedig azt is bebizonyítja, hogy a fiúk és a lányok az alapvető számolási képességeket összevetve ugyanazzal a felhasználható eszköztárral vannak megáldva, így a matematikában is hasonlóan teljesíthetnek. Remélhetőleg ezek a megállapítások a későbbiekben szülőt és tanítót egyaránt eltántorítanak attól, hogy akadályozzák lányaikat a matematikában való továbbjutás során.

A bulinegyed sikerre született

Az európai turizmus átalakulóban van és folyamatos bővül. Ebből nem, hogy nem marad ki szeretett fővárosunk, hanem egyenesen a dolgok ütőerén van. A megfizethető bakancslisták, az olcsó repjegyek és a nyugati szemmel baráti árú, kiépült party központok korábban Budapest egykori zsidó negyede buli olvasztótengellyé változott. Nosza, ezúttal a bulinegyedet mutatom be, ahol mindenki megtalálhatja a számítását. Mókára fel, öveket becsatolni

„Az intelligens ember nem szemetel, a többieknek pedig tilos!”

„Az intelligens ember nem szemetel, a többieknek pedig tilos!” Az idézet mindent elmond. Hogyan vegyük rá a fiatalokat a környezettudatosságra? Szemétszedési akcióban vettünk részt.

Bundás családtag érkezik

Legyen-e egy bundás kis társunk otthon? Egy szőrös családtag érkezésével kapcsolatban mindig van mit megbeszélni. Megbeszéljük, és eldöntjük, hogy lesz. Át kell gondolnunk, hogy ez bizony felelősséggel jár. Mégpedig nem kevés felelősséggel, hiszen egy másik élőlény sorsa és élete függ tőlünk.

Miért van szükségünk sematikus dolgokra az életünkben?

A körülöttünk lévő világ teli van átlagos, megszokott jelenségekkel. Ugyanaz a boldog befejezés a könyvekben, ugyanaz a kettősség a filmekben, ugyanúgy botladozó emberek a mozivásznon, és ugyanazok a tipikus életutak a barátaink között. A biztos pontokra épülő történeteknek pedig általában van keletje, s ezek sokszor az életünkben is megjelennek. De miért szeretjük a sémákat?

Elvágom, megégetem, beütöm… Háztartási balesetek

A háztartási baleseteknek és sérüléseknek megszámlálhatatlan formája van. Számtalan veszély leselkedhet ránk a saját otthonunkban is, ezeket pedig legtöbbször egy kis odafigyeléssel megelőzhetnénk, persze így is előfordulnak apróbb balesetek, sérülések. Mit tehetünk ilyenkor?