Menü

Barangolás a sajtok világába 2. rész

Manchego:

Manapság 670 ezer juh évente 45 millió liter tejet ad és ennek 80%-ából manchego sajtot készítenek, mely mennyiségileg 7000 tonnát jelent. Minden manchegoban márkajel a virág, valamint a halszálkás minta, ami a régi eszpartófűből készült öntőformát jelképezi. Mind kézműves termékként, mind ipari méretben gyártják. Egy sajt 2-3,5 kg és kb. 50% zsírtartalommal rendelkezik. Négyféle érettségi fokon árulják: - fresco: legalább 60 napig érlelt, enyhe és édes,- semicurado: legalább 180 napig érlelt, - curado: 12 hónapig érlelt, - anejó:12-24 hónapig érlelt. Ez a sajt 1984 óta PDO, azaz védett eredetmegjelöléssel rendelkezik. Ínyencek szerint legjobb birsalmasajttal, szőlővel, fügével, illetve almával fogyasztani.

Cheddar:

A világ egyik leghíresebb sajtféléje, eredetileg az angol Somerset Cheddar nevű kerületéből származik, de mára már elterjedt az egész világon. A gyárilag előállított cheddar sajtnak majdnem viaszos állaga van, míg egy hagyományos vidéki házban előállított, kemény, majdnem széteső szerkezetű. Az íze változó - a fiatal sajtoknál édes, lágy, az érettebb sajtoknál sósabb, erősebb.

Stilton:

Gyakran az angol sajtok királyának is nevezik, közepesen kemény, préseletlen sajt, teljes zsírtartalmú tehéntejből, tejszín hozzáadásával készült. Íze gazdag és pikánsnak mondható. Hagyományosan magas formákba öntik, sokkal erősebb ízű és több zöld penészt tartalmaz, mint a boltban kapható. Stiltont csak Közép-Anglia egyes területein készítenek tradicionálisan.

Halloumi:

Egy közepesen kemény, kéreg nélküli sajt Ciprusról, amelynek gumiszerű a textúrája. Jellegzetes íze sokat köszönhet a hozzáadott apróra vágott mentának. A fetához hasonlóan, a halloumi hagyományosan juhtejből készül. Meglepő módon megtartja alakját főzés közben, így alkalmas grillezésre, vagy sült-sajt készítésére.

HALLOUMI SAJT SZEZÁMOS BUNDÁBAN SZILVÁVAL ÉS ZELLERREL

Hozzávalók:

25 dkg halloumi sajt, 1 tojás, 1 evőkanál liszt, 5 dkg szezámmag, olaj a sütéshez

A körethez: 1 csokor zellerszár, 6 dkg vaj, só, 50 dkg szilva, 4 evőkanál cukor. darabka fahéj, 4 szem szegfűszeg, 1 dl vörösbor

Elkészítés:

A szilvákat kettévágjuk, kimagozzuk. Teflon serpenyőbe öntjük a cukrot, és a szilvákat vágott felükkel beletesszük. Ahogy a cukor karamellizálódik és a szilva sül, hozzáadjuk a szegfűszeget és a fahéjat, és amikor szép aranyszínű, felöntjük a vörösborral, és addig pároljuk, amíg a cukor feloldódik, és az egész kissé besűrűsödik. A szárzellert megtisztítjuk, felaprítjuk, és a vajon kis sóval enyhén roppanósra pároljuk. A sajtot felkockázzuk, panírozzuk lisztbe, tojásba és szezámmagba, olajban pirosra, ropogósra sütjük. Papírtörlőn leitatjuk. A sajtkockákat a párolt zellerrel és a szilvás raguval tálaljuk.

Provolone

Hasonlóképpen készítik, mint a mozzarellát. A fiatal provolone sajtot dolce-nak is hívják, enyhe ízvilága miatt. A pikáns, legalább két évig érlelt változat sokkal erősebb.

A sajtfogyasztásnak számos előnye van, és ha betartunk néhány alapszabályt, akkor a változatos étkezés részévé tehetjük. Az egészséges táplálkozás egyik alap kérdése, hogy megfelelő mennyiségű fehérjéhez jusson szervezetünk. Ezek az élelmiszerek a fehérjén kívül, vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaznak, továbbá zsírtartalmuk sem elhanyagolható. Érdemes kicsit nagyító alá vennünk ezt a közkedvelt élelmiszerünket!

Szerző: Udvari Fanni

Mit egyen a gyerek, ha sportol?

Fociedzés vége, este fél hét: a fiam farkaséhesen esik be a kocsiba, bizonyára sok szülőnek ismerős ez a szitu. Köztudott, hogy a megfelelő vitaminok és tápanyagok bevitele egy sportoló gyerek életében mennyire fontos.

Levesek – amelyek lehetnének népszerűbbek

Egyes kultúrákban levest enni sem szokás. A franciák például leginkább valami könnyű salátát esznek előétel gyanánt. Mi viszont élünk-halunk az ízletes levesekért, sőt, újabb és újabb variációkat találunk ki, amelyeket elkészíthetünk. Pedig vannak hagyományos levesek, melyek a megérdemeltnél kisebb figyelmet kapnak. Belőlük láthatunk egy rövidebb összeállítást.

Betegek világnapja: sok népbetegség megelőzhető lenne helyes korai táplálással

Magyarországon a diabétesz, az elhízás és a kardiovaszkuláris betegségek is egyre többeknek okoznak problémát, pedig a népbetegségek megelőzésért mi magunk tehetünk a legtöbbet. Immunrendszerünknek fontos szerepe van többek között a betegségek elkerülésében és egészségünk megőrzésében, ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani védekezőképességünk megerősítésére. 1993 óta február 11-én tartják a betegek világnapját, amelynek alkalmából az Első 1000 Nap elnevezésű egészségügyi tájékoztató kampány szakemberei a betegségmegelőzés és a kisgyermekkori immun erősítés fontosságára hívták fel a figyelmet.

Stevia a diétázók kedvenc édesítőszere

A stevia egy nullkalóriás, természetes élelmiszer, ami hazánkban is nagyon elterjedt. A fogyókúra idejében hatalmas megerőltetést okozna, ha ki kellene teljesen iktatni az édes ízt. A következőkben be szeretném mutatni ezt a sokunk által kedvelt különleges növényt.

Érdekességek a grapefruitról

A citrusfélék magas C-vitamin-tartalmuk miatt sokkal hatásosabbak a vitamintabletták fogyasztásánál. Közkedvelt gyümölcs, sokak barátja fogyókúra idején. Viszont biztos vagyok benne, hogy a következőkben olyan információkat is olvashattok róla, amelyek újak lehetnek számotokra.