Menü

A vegán étrend veszélyei

Az egészséggel nem összeegyeztethetetlen sem a vegetáriánus vagy vegán, sem a húst tartalmazó étrend. Minden diétában elhagyunk valamit, aminek a pótlásáról más formában gondoskodunk. Ez akkor is így van, amikor úgy döntünk, hogy elhagyjuk a húst az étrendünkből. A benne található fehérjét szójából, babból, lencséből, csicseriborsóból pótoljuk, illetve tojásból, amennyiben annak fogyasztásáról nem mondunk le. A baj abból származik, ha ezeknek nem nézünk utána, és egyoldalúan kezdünk táplálkozni.

Az is problémához vezethet, ha hirtelen váltásba kezdünk. Ha egyik nap még csülkös pacalt eszünk sült kolbásszal és oldalassal, a másik nap pedig már salátákat, vagy, ahogy a gúnyolódók mondják, köretet körettel. Ez ugyanis felbolygatja a szervezet gördülékeny működését, rossz hatással van az emésztésre, és a vérképet is megváltoztatja. Kiürülhet a szervezetből több értékes anyag is, például a vas, ami vérszegénységhez vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy amikor meghozzuk a nagy döntést, és életmódot változtatunk, mindenképpen gondos tervezés mellett tegyük. Megkérdezhetjük egy dietetikus véleményét, de az internet is nagyban tud segíteni, hogy hogyan főzzünk tápanyagban gazdag vegán ételeket.

A vitaminok és fehérjék nem megfelelő pótlása mellett fennállhat az is, hogy túlzásba visszük az ételek körének leszűkítését. Például előfordulhat, hogy java részt csak nyers zöldséget vagy abból készült ételt fogyasztunk. A nyers zöldségek állandó és kizárólagos fogyasztása megterhelő a gyomornak, mert savasítja az egyébként is savas kémhatást.

Csontjaink is megérezhetik a vegán vagy laktovegetáriánus étrendet. Ugyanis a tejből és tejtermékekből származó D-vitamin és kalcium is hozzájárul csontjaink épségéhez. Ha nem akarjuk, hogy gyengébbé és törékenyebbé váljanak, érdemes az interneten utána nézni, mely ételek fogyasztása pótolja a tejből származó ásványi anyagokat, de akár étrendkiegészítők formájában is bevihetjük azokat. A változatos táplálkozás a feltétele minden egészséges étrendnek. Nem zárhatunk ki egy tápanyagcsoportot sem, mert az hosszú távú következményekkel járhat. A zöldségekből és gabonákból álló étrend nem jelent zsír- és szénhidrátmentes táplálkozást. Fontos, hogy a növényi alapú ételeinket továbbra is kellő mennyiségű zsiradékkal és cukorral készítsük el. Sem túlzásba vinni, sem elhanyagolni nem szabad.

A vegán életmód nagyon nagyfokú odafigyelést igényel, de megéri, hiszen nemcsak etikai szempontok alapján fog nagy változást hozni az életedbe, hanem gasztronómiai szempontból is élvezetes lesz.

Mit egyen a gyerek, ha sportol?

Fociedzés vége, este fél hét: a fiam farkaséhesen esik be a kocsiba, bizonyára sok szülőnek ismerős ez a szitu. Köztudott, hogy a megfelelő vitaminok és tápanyagok bevitele egy sportoló gyerek életében mennyire fontos.

Levesek – amelyek lehetnének népszerűbbek

Egyes kultúrákban levest enni sem szokás. A franciák például leginkább valami könnyű salátát esznek előétel gyanánt. Mi viszont élünk-halunk az ízletes levesekért, sőt, újabb és újabb variációkat találunk ki, amelyeket elkészíthetünk. Pedig vannak hagyományos levesek, melyek a megérdemeltnél kisebb figyelmet kapnak. Belőlük láthatunk egy rövidebb összeállítást.

Betegek világnapja: sok népbetegség megelőzhető lenne helyes korai táplálással

Magyarországon a diabétesz, az elhízás és a kardiovaszkuláris betegségek is egyre többeknek okoznak problémát, pedig a népbetegségek megelőzésért mi magunk tehetünk a legtöbbet. Immunrendszerünknek fontos szerepe van többek között a betegségek elkerülésében és egészségünk megőrzésében, ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani védekezőképességünk megerősítésére. 1993 óta február 11-én tartják a betegek világnapját, amelynek alkalmából az Első 1000 Nap elnevezésű egészségügyi tájékoztató kampány szakemberei a betegségmegelőzés és a kisgyermekkori immun erősítés fontosságára hívták fel a figyelmet.

Stevia a diétázók kedvenc édesítőszere

A stevia egy nullkalóriás, természetes élelmiszer, ami hazánkban is nagyon elterjedt. A fogyókúra idejében hatalmas megerőltetést okozna, ha ki kellene teljesen iktatni az édes ízt. A következőkben be szeretném mutatni ezt a sokunk által kedvelt különleges növényt.

Érdekességek a grapefruitról

A citrusfélék magas C-vitamin-tartalmuk miatt sokkal hatásosabbak a vitamintabletták fogyasztásánál. Közkedvelt gyümölcs, sokak barátja fogyókúra idején. Viszont biztos vagyok benne, hogy a következőkben olyan információkat is olvashattok róla, amelyek újak lehetnek számotokra.