Menü

Az önbizalomhiány szembetűnő jelei

Az önbizalmat valamilyen mágikus és veleszületett dolognak tekintjük, amiből a szerencséseknek több jutott, akinek meg nem volt akkora szerencséje, az folyamatosan küszködhet a ’nem vagyok elég jó’ érzésével. Akármennyire is eleve elrendeltnek tűnik, az önbizalom formálható.

1.Folyamatos bocsánatkérés mindenért.

Azaz alig mersz bárkitől bármit kérni, nehogy kellemetlenséget okozz. Még akkor sem mered megtenni, ha egyébként a lelked mélyén tudod, hogy igazad lenne és jogosan elvárható, amit szeretnél. Például nem mersz szólni a munkahelyeden, hogy túl sok a feladat amit kaptál, és már nem győzöd. Vagy nem mered felvetni a barátaidnak, hogy találkozzatok olyan helyen, ami neked is könnyebben megközelíthető. A ’bocs, hogy felvetem…’ vagy ’ne haragudj, hogy ezzel zavarlak’ …’ típusú mondatok árulkodó jelek, hogy te is a ’bocs, hogy élek’ érzéssel küzdesz.

2.Határozatlanság és döntésképtelenség

A nem túl magas önbecsülés egyik jele, hogy még a hétköznapi, egyszerű dolgokban sem döntesz könnyen. Például azzal kapcsolatban, hogy mit vegyél fel vagy milyen filmet nézzetek meg. Nem beszélve a nagyobb döntésekről!

3. Félsz, hogy hibázol

Azzal természetesen nincs semmi baj ha jól akarod elvégezni a munkádat. Ha viszont mindehhez alacsony önbecsülés társul, akkor ez könnyen túllépheti az egészséges határt és maximalizmusba csaphat át, ami viszont már kifejezetten káros. Hiszen ilyenkor annyira szeretnél mindenkinek megfelelni, hogy nem engeded meg magadnak, hogy hibát ejts. Rosszabb esetben odáig is fajulhat, hogy bizonyos dolgokba bele sem kezdesz. Pedig az egészséges önbecsülés felé vezető úton az egyik első lépés az, hogy merjünk hibázni.

4. Konfliktuskerülés

Annyira félsz attól, hogy ha bárkivel konfrontálódsz akkor már nem fogsz nekik megfelelni, hogy mindenáron megpróbálod elkerülni a vitás helyzeteket.

5. Nagyon rosszul tűröd a kritikát

Még akkor is, ha egyébként jogos lenne vagy építő jellegű. Lehet, hogy csak egyetlen apró dologgal kapcsolatban kapsz kritikát, mégis hajlamos vagy ebből általánosítani és megsértődni.

6. A dicséretet is nehezen fogadod

Ha például megdicsérnek a munkádért akkor ahelyett, hogy azt mondanád ’köszönöm, igyekeztem’ elkezded megmagyarázni, hogy ’áá, semmiség volt, bárki meg tudta volna csinálni’. Vagy ha megdicsérik egy ruhádat akkor a válaszod: ’jajj, hát ez olyan kis egyszerű valami, semmi különös nincs rajta….’ Ha hosszú évek alatt hozzászoktál, hogy mindig elhárítod a dicséretet akkor nehéznek tűnhet ezen változtatni.

7. Mindig másokhoz hasonlítod magad

És persze ebben az összehasonlításban mindig te maradsz alul. Hiába van esetleg jó állásod, a másik mindig sikeresebbnek tűnik. Vagy biztosan boldogabb a kapcsolatában. Szóval ahelyett, hogy a saját életedet építgetnéd és észrevennéd a saját sikereidet mindig csak valami más után áhítozol és mindenkit többnek, jobbnak, értékesebbnek gondolsz magadnál.

8 Mindig mindenkinek a rendelkezésére állsz egyből

A saját igényeidet pedig hajlamos vagy háttérbe szorítani. Egy idő után pedig azt veszed észre, hogy nem érzed jól magad a bőrödben, elégedetlen és elkeseredett vagy. Pedig hidd el, a környzetednek is jobb ha te jól vagy magaddal, ha megtalálod az egyensúlyt és te magad leszel az első a saját életedben.

Önbizalomnövelő tanácsok

- Minden hétvégén írjál le kis célokat, amelyeket meg is valósítasz!

- Minden este elalvás előtt írd le, hogy aznap mire vagy büszke, milyen pozitív dolgok értek.

- Tanulj meg nemet mondani! A határok felállítása, mérlegelés különösen hatékonyan növeli az önbizalmat.

Próbálj meg magabiztos, céltudatos emberek társaságában mozogni, akik támogatnak a fejlődés útján. A külső szépség nem valódi, ha nincs kisugárzása és kellő magabiztossággal nem társul.

Szerző: Udvari Fanni

Színek, illatok, élmények - mi segít a tanulásban?

A környezetünk nagyon sok mindent befolyásol az életünkben. A tanulás és elsajátítás is olyan dolgok, melyekre nemcsak a saját befogadóképességünk van hatással, hanem a magunk körül tapasztalt jelenségek is. Mi minden teheti könnyebbé a tanulást a környezetünkben?

Miért gondolunk néha olyan dolgokat, amelyek ránk nem jellemzőek?

Igen, néha a legangyalibb kisgyerek is belegondol, hogy milyen lenne az uzsonnáját egy az egyben hozzávágni a tanító nénihez. És ez a gondolat a felnőttekben ugyanígy megfogalmazódik, ha nem is ilyen kontextusban. „Mi lenne, ha ahelyett, hogy átadom a helyemet a buszon, elkiáltanám magam, hogy én fáradt vagyok, és hagyjon engem mindenki békén?” És ez még az egyik legszolidabb verzió volt. De honnan jönnek ezek?

A kiégés ismertető jelei

A burnout nemcsak a munkamániások iszonyatos betegsége, mindenkit fenyeget, aki a magánélete és munkája között nem találja meg a harmóniát. A kiégés gyógyítása nehezebb, mint a megelőzése.

Miért olyan nehéz bocsánatot kérni?

Lelki egészségünkre a konfliktusok kifejezetten ártalmasak, mégis nehezen tudjuk elkerülni és lezárni azokat. Pedig olykor egy-két szón múlna csak. De bocsánatot kérni és megbocsátani egyaránt nagyon nehéz.

Miért van szükségünk sematikus dolgokra az életünkben?

A körülöttünk lévő világ teli van átlagos, megszokott jelenségekkel. Ugyanaz a boldog befejezés a könyvekben, ugyanaz a kettősség a filmekben, ugyanúgy botladozó emberek a mozivásznon, és ugyanazok a tipikus életutak a barátaink között. A biztos pontokra épülő történeteknek pedig általában van keletje, s ezek sokszor az életünkben is megjelennek. De miért szeretjük a sémákat?