Menü

Egészségtudatosan, de boldogan

Soha nem volt még ennyire káosz az egészségtudatos életmódban, mint manapság. Amikor tíz éve életmódot váltottam, tök egyszerű volt és változatos, ma ehhez képest rengeteg a tiltólistás étel, s a mentes kaják virágkorát éljük. Egészséges-e a tej? Együnk-e húst? Mennyi szénhidrát fogyasztása ideális? Kerüljük el a glutént? Kevés zsírt együnk magasabb szénhidrátbevitellel, vagy alacsony szénhidráttartalom mellett sok húst és zsírt fogyasszunk? Vajon jó lenne a vegán étrend?

Mindenki maga tudja, mitől érzi jól magát, mitől van jól, de tényleg jól van tőle?

Olyan baráti társaságom, ismeretségi köröm van, ahol mindenkinek megvan a maga hóbortja, mindenki másképp eszik, más étrendre esküszik. Nekem ezzel egészen addig nincs is bajom, amíg nem „térít” valaki és nem nyaggat a natúr joghurtomért, meg a korpás kekszemért, vagy nem tukmálja rám a paleo étrendet és a zsíros húsokat, és nem veszik össze a társaságban a paleós a vegánnal.

Én mindig is azt hangoztattam, hogy olyan diétát válasszunk, amely nekünk jó, s ami mellett életünk végéig is kitarthatunk, nem kampányszerű, nem nyárig tart és nem egy bikini szezonra készít fel, hanem élethosszig betartható, önsanyargatás nélkül. Ha sok a lemondás, bele fogunk bukni. Próbáltam a tejmentes életet, de elepedtem egy natúr joghurtért és hiába tanácsos kerülni a glutént, én nem vagyok rá érzékeny, gyakran eszem a korpás kekszet.

Az egyoldalú diéták sosem vezetnek jóra, ha valaki a magas fehérjediétára esküszik, vagy a szénhidrátmentes étrendre, azt mindig megkérdőjelezem és számomra a vegán élet is rettentő sok megszorítással jár. Olyan ételek megvonásával, amire személyes véleményem szerint szükségünk van, arról nem is beszélve, hogy a szigorú diéták rendesen tönkre tudják tenni a közérzetünket, szervezetünket. A cikk címe is utal arra, hogy egy diéta ne önsanyargatás legyen, hanem élvezhető, soha ne egyoldalú, hanem változatos, soha ne rövidtávú, hanem élethosszig betartható. Minden diéta, amely teljes élelmiszercsoportok elhagyására kényszerít, túl szigorú, kivéve, ha ételintoleranciában szenvedünk, minden más esetben nem indokolt a mentes étrend. Alakítsuk ki saját komplex étrendünket a hosszú távú fogyás és egészségünk érdekében. A normális, kiegyensúlyozott táplálkozás alapját a fehérjék, zsírok, szénhidrátok megfelelő arányú fogyasztása adja, s mindhárom tápanyagcsoport óriási jelentőséggel bír a szervezetre nézve.

Ha egészséges életről beszélünk, akkor nem az a kérdés, hogy együnk-e tejterméket vagy sem és ihatunk-e kávét, vagy sem, hanem, hogy arra figyeljünk, hogyan válasszuk meg helyesen a bevitt tápanyagok arányát, figyeljünk a kalória bevitelre, az adagokra, fogyasszunk elegendő rostot, igyunk sokat, mozogjunk rendszeresen. Fogyókúra helyett ésszerű célokat tűzzünk ki magunk elé.

Egy étrend függ a diétázó adottságaitól, betegségeitől, céljaitól, korábbi táplálkozási szokásaitól és természetesen a testösszetételétől. Ha betegségünk vagy ételérzékenységünk van, esetleg fogyni szeretnénk, mindig a személyre szabott diéta a fogyás és a gyógyulás kulcsa, ezért érdemes szakembert felkeresni és nem közösségi oldalakról lekövetni mások aktuális divatdiétáját. Attól, hogy egy diéta népszerű, még nem biztos, hogy számodra is a legmegfelelőbb.

Az érzelmi evés hátterében álló okok

Az első lépés ahhoz, hogy elejét vegyük e rossz szokásnak, ha megpróbáljuk beazonosítani, mi váltotta ki belőlünk. Milyen szituációk, helyek vagy érzések vezettek ahhoz, hogy az evés kényelmével akarjunk javítani negatív állapotainkon.

Káliumban gazdag ételek

A kálium az emberi szervezet számára nagyon fontos ásványi anyag, melynek pótlásáról azonban viszonylag kevés szó esik a mindennapokban. A szükséges mennyiség bevitele csökkenti a vérnyomást, ezzel együtt a szívroham kockázatát, erősíti az izmokat, és segít a fáradtság legyőzésében is.

Vegetáriánus könnyű, nyári receptek

Sokan egészségügyi okokból válnak vegetáriánussá, mivel el akarják kerülni azokat a betegségeket, amiket a húsfogyasztásnak tulajdonítanak. Íme pár recept a menü tervezéséhez.

Az esti étkezésben rejlő praktikák

Egyesek szerint este vétek kalóriát juttatni szervezetünkbe, hiszen arra a mozgáshiány miatt nincs szükségünk, azt testünk nem fogja elégetni, hanem testzsírként raktározza el.

Hizlal-e a boldogság?

Az evés mindennapjaink igencsak meghatározó része. Nemcsak az alapvető szükségleteinkhez tartozik hozzá, de nagy események kísérője is. Gondoljunk csak az esküvők utáni vacsorákra, a konferenciákon zajló állófogadásokra, az évfordulós romantikus ebédekre. De vajon örömünkben eszünk? Vagy az evés csak egy megszokott rítus, aminek semmilyen hatása nincs ránk?