Menü

Tippek a tavaszi allergia elkerüléséhez

  • Dátum: 2019.03.18., 08:12

Mi is az allergia?

Az allergiás beteg immunrendszere születési hajlam alapján, bizonyos külső ingerek hatására ellenanyagot termel. Ha az illető allergénnel (azaz allergiát kiváltó, de az egészséges emberek számára ártalmatlan idegen anyaggal) találkozik, akkor az allergénmolekulák összekapcsolódnak az ellenanyag-molekulákkal. Az immunrendszer meghatározott sejtjei pedig ontani kezdik a gyulladáskeltő közvetítőanyagot, a hisztamint. Emiatt alakul ki a betegeknél szemviszketés, könnyezés, orrfolyás, orrdugulás, torokkaparás, tüsszögés. Nem ritka az allergiás eredetű kötőhártya-gyulladás, illetve a pollenek a bőrre jutva kiütéseket okozhatnak, az ekcémás tünetek rosszabbodását is előidézhetik.

Tippek az allergia tüneteinek enyhítésére, megelőzésére:

- Csökkentsük a stresszt! Ha feszültek vagyunk, magasabb a szervezetünk kortizol szintje, ami immunrendszerünkre is hatással van. Minél jobban tudjuk csökkenteni a stresszt életünkben (például jógával, meditációval, elegendő alvással), annál jobban tudjuk csökkenteni a szervezetünk környezetre adott allergiás reakcióit is.

-Egészséges életmód, rendszeres testmozgás - A vitaminokban, tápanyagokban gazdag, kiegyensúlyozott étkezés és a rendszeres testmozgás megerősíti szervezetünket, és ellenállóbbá válik a külső "támadások", az allergén pollenek ellen is.

- Kerüljünk bizonyos ételeket! Nem is gondolnánk, de számos nyers gyümölcs vagy zöldség fogyasztása erősítheti bizonyos pollenek hatását. Például azok, akik erősen allergiások a nyírfa pollenjére, szájnyálkahártya viszketést tapasztalhatnak miután nyers almát ettek, ami egyáltalán nem fordul elő a gyümölcs főtt vagy sült változatának fogyasztásakor.

Szedjünk rengeteg C-vitamint! A C-vitaminnak megvan az a képessége, hogy ellensúlyozza a gyulladásos reakciókat a szervezetben. Túladagolni nem lehet, legfeljebb meghajt egy kicsit. Több esetben a reakció után 24 óra alatt beszedett 15-20 x 1000 mg teljesen kezelte például a szénanátha tüneteit. Ne féljünk a nagy dózisú C-vitamintól, nyugodtan szedhetünk folyamatosan 5000 mg-ot az allergiás időszakokban.

Ne együnk cukrot! A cukor verseng odabent a C-vitaminnal, hogy melyikük bírjon felszívódni, és általában a cukor nyer. Mindkettőt az inzulin szállítja a sejtekhez, de valamiért a cukor szimpatikusabb az inzulinnak (pedig majdnem ugyanúgy néz ki, mint a C-vitamin), és inkább őt viszi be a sejtekbe. Ha a normálisnál csak 20%-kal magasabb a vércukorszintünk, az 75%-kal csökkenti az immunrendszerünk teljesítményét. Így a cukor és még gyulladást is okoz a szervezetedben.

Együnk változatosan! Minél több nyers zöldséget, gyümölcsöt és olajos magot fogyasztunk, annál könnyebb lesz a szervezetünk megbirkózni a fura behatolókkal. Együnk minél változatosabb és természetesebb táplálékokat, kerüljük az allergén-gyanús ételeket, és együnk igazi joghurtot. Ezek mind tele vannak olyan enzimekkel, vitaminokkal, ásványi anyagokkal és jó baktériumokkal, amik segítenek az immunrendszerünket jó formában tartani.

Hajrá, fűszer! A fűszeres, csípős ételek segítenek oldani a nyákot. Inkább csak tüneti kezelés, de hatásos: együnk erős paprikával, chilivel, borssal, csípős curry-vel készült ételeket (lehetőleg hús nélkül), és egy ideig nem lesz gondod a bedugult orral.

Próbáljunk meg természetes gyógymódokat alkalmazni a probléma elkerülése érdekében, hiszen manapság szerencsére számos praktika segíthet átvészelni egy kellemetlen időszakot.

Szerző: Udvari Fanni

Az autofágia fiatalító hatása

Az autofágia egy sejtszinten történő, természetes regenerációs folyamat, melynek hatására csökken bizonyos betegségek kialakulásának az esélye, ezen kívül az életet is meghosszabbítja.

Milyen fehérjét egyek, ha nem eszem húst?

Szerencsére nem vagyunk egyformák. Van, aki húst hússal eszik, s fogja a fejét a vegetáriánusok, esetleg vegánok elvein. A növényi étrend követői pedig zöldséget, gyümölcsöket, gabonákat, magvakat esznek. Az azonban biztosan közös bennük, hogy fehérjére mindenkinek szüksége van.

Glutén hatása a pajzsmirigyre

Tudósok úgy gondolják, hogy amikor egy lisztérzékeny elfogyasztja a gluténnak nevezett búzafehérjét, amely ma már sok feldolgozott élelmiszerben megtalálható, az illető bélrendszere nem tudja azt rendesen feldolgozni.

Szervezetünk kálium forrásai

A kálium a szervezetünk számára egyik legfontosabb mikrotápanyag. Ez a 10 alapanyag segít abban, hogy sose szenvedj hiányt belőle!

Most már buktuk a nyári formát

A nyári alak télen készül, mégis vannak azonban, akik az utolsó mentsvárként még belefognak egy-két nullkalóriás rettenetbe, nulla szénhidrátos őrületbe, vagy víznapokba. Gyors megoldásnak tűnik, azonban csak újabb melléfogások a sok sikertelen próbálkozás listáján.