Menü

Aerob meg anaerob edzés… Most hogy is van ez

Aerob, anaerob edzés meg kardió, intervall, tabata. Mit jelentenek és melyik kinek való? Bizony el lehet tévedni a definíciók között. Lássuk a lényeget, bár lehet, hogy közben én is elvesztem a fonalat!

Akik sportolni kezdenek, előbb-utóbb találkoznak ezekkel a kifejezésekkel. Oxigénfelvétel szempontjából megkülönböztetünk anaerob és aerob mozgásformát. Anaerob edzésről beszélhetünk, ha magas intenzitáson sportolunk, ha nagy erőkifejtést végzünk. Ebben a tartományban az edzés rövidebb ideig végezhető, s pihenési szakasz követi. Ide sorolható a sprint jellegű futás, az erősítő és intenzív torna, a súlyzós edzés. Az izmok ekkor a szükséges energiát a szénhidrátokból nyerik.

Az aerob edzés során az energia-tartalékokat oxigén segítségével égetjük el, az aerob jelentése: oxigénigényes, levegőt kívánó. Aerob mozgás például egy kocogás, kényelmes tempóban történő kerékpározás, az úszás. Az aerob edzés kisebb megterheléssel jár, alacsony vagy közepes erőkifejtést igényel, viszont időigényes folyamat, 40-50 perc monoton mozgás szükséges az eredmény eléréséhez. Az aerob gyakorlatok energiaigénye lassúbb és kisebb, mint az anaerob gyakorlatoké. Anaerobnak számít minden olyan mozgás, amely intenzív erőkifejtést igényel, és ezáltal rövidebb ideig végezhető egyhuzamban, de azt is szokták mondani, hogy az aerob edzés az, amely közben még tudunk akár beszélgetni is, anaerob edzés esetében azonban ez nem jellemző.

S vajon mi a kardio? A kardio és az aerob mozgásforma nagyon hasonló egymáshoz, a mozgás intenzitása határozza meg. Nehéz határvonalat húzni, de mindegyik esetben nagyon hatékony mozgástípusról van szó. A mindennapos életünk során általában aerob zónában vagyunk, hiszen ha nem így lenne, nem kapnánk levegőt. Sajnos azonban a fittségünk szempontjából ez a zóna nem épp a leghatékonyabb, ugyanis ettől semmiféle izmunk nem fog látványosan megerősödni.

Az intervall edzést azért dicsérik annyira, mert az egyik leghatásosabb edzésforma, ha a zsírégetés a cél, ugyanis jelentősen növeli az anyagcserét, méghozzá úgy, hogy az edzés befejezése után a szervezetünk még mindig égeti a zsírt. Király! Ez az edzésforma váltakozó intenzitású, amelyben aktív és pihenő szakaszok váltják egymást. Ez azért kedvelt és ajánlott, mert 20-25 perc felér egy 40 perces aerob edzéssel, tehát időtakarékos és hatékony, viszont kezdőknek nem való, így nekik nem ajánlott ezzel elkezdeni a sportolást.

Nem esett még szó róla, de nem maradhat ki a felsorolásból a tabata edzés! Ez egy nagy intenzitású, lényegében intervall edzés, aktív és pihenő szakaszokkal, de általában egy gyakorlatból 5-6 sorozatot végeznek rövid pihenő résszel. Az intervallumhoz hasonlóan ez sem ajánlott kezdőknek!

Hogy melyiket válasszuk? Nos, a legjobb megoldás az, ha - egészségi állapotunkat figyelembe véve - változatosan állítjuk össze az edzésprogramunkat a fent említett edzéstípusokból, s több mozgásformában kipróbáljuk magunkat, azzal azonban mindenkinek tisztában kell lennie, hogy egyik edzéstípus sem fog eredményt hozni az életmódunk teljes és hosszú távú megváltoztatása nélkül.

Attól, mert „mentes”, még nem fogyaszt

Nagy divat manapság a „mentes” étrend. Való igaz, a mentes ételek ugyan tehermentesítik a szervezetet számos allergén élelmiszertől, megszüntethetnek fennálló gyulladásokat, gyomorproblémákat, azonban biztos benne mindenki, hogy ettől fogyni is fog? Csak kérdezem.

Szokások, amelyeket kerüljünk a fogyás érdekében

A felesleges kilók elleni küzdelem igen széles határokat feszeget. Az ésszerű és egészséges étrendváltoztatásoktól kezdve a drasztikus módszereken át egészen a beteges viselkedésig bármi előfordulhat. A fogyni vágyók sajnos túl sok agyament dolgot képesek megtenni és nem is tudják mennyire károsíthatják vele szervezetüket.

Tudnivalók az edzés előtti étkezésről

A kívánt álomalak eléréséhez tudatos tervezésre, tájékozottságra van szükség. Ha fejben már eldöntöttük, hogy mit szeretnénk nem mindegy, hogyan vágunk bele. Egy jól átgondolt program segítségével az eredmény magáért fog beszélni.

A bemelegítés elengedhetetlen fontossága

Miért kell bemelegíteni edzés előtt? Hogyan kell ezt végezni? Mit veszítesz, ha kihagyod? Remélem ez a cikk segítséget fog nyújtani abban, hogy ne ész nélkül kezdj neki az edzésnek.

Bulgur,a diétázók egyik kedvenc eledele

Eddig netán csak szemezgettél vele, de nem merted még kipróbálni? Vagy már jól ismered, és érdekel, hogy köreten kívül még hogyan tudod elkészíteni? Most minden kérdésedre választ kaphatsz.