Menü

„Ennyiért nem érdemes átöltözni”

„Öt kilométerért nem érdemes átöltözni” – mondta egy barátnőm évekkel ezelőtt egy kávézóban, és annyira megütötte a fülemet ez a kijelentés, hogy azóta is a fülemben cseng. Nemrégiben egy ugyanerről szóló cikkel találkoztam a világhálón és eszembe jutott egykori barátnőm véleménye, s az, mennyire bántónak éreztem ezt a kijelentést, minden futó nevében.

Senki sem félmaratonnal kezdte a futást, nem úgy születtünk, hogy mindjárt 10 km-t futottunk és nem is szabad úgy tenni, mintha sosem lett volna olyan korszaka az életünknek, amikor az első 3-4-5 kilométernek is örülhettünk.

Tíz éve futok, maratont is, mégis emlékszem, hogy háromszor kezdtem újra a nulláról. Szülések, műtét, egészségügyi problémák, sérülés-húzódás, pár hónap futásmentes kényszerpihenő, felépülés, újrakezdés. 2 km-rel. Aztán 3-mal. Többször kezdtem újra a semmiről és hoztam vissza a formámat arról a szintről, amikor 2km is öröm volt. De jártam úgy is, hogy a 2 km se ment. Sétáltam haza, pityeregve, húzva a bal lábam, mert annyira fájt a csípőm, s azzal léptem be az ajtón, hogy én már sose fogok többé futni.

Az első fájdalommentes kilométereknek úgy tudtam örülni, mint később a maratonnak. Az élet többször is visszadobott a startvonalhoz, az első méterekhez, a kezdetekhez, ahonnan újra fel kellett építeni magam. Akkor a 2-3 km is életmentő érzés volt.

Ez jutott eszembe akkor, amikor ismerősöm hozzám dobta, hogy 5km-ért nem érdemes elindulni. De érdemes. Nagyon is érdemes. Az az 5km fájdalommentesen óriási táv egy újrakezdőnek. Az az 5 km óriási táv egy túlsúlyos embernek, aki ha csak a felét sétálja, felét kocogja, akkor is pont 5 km-rel többet tett, mint aki csak fekszik otthon a kanapén.

A kocogás és a gyaloglás kombinációjával remekül fel lehet építeni az első 5 kilométert, amit majd szépen fokozatosan követheti a többi. Az 5 km pont 5-tel több, mintha semmit sem csináltunk volna. Az 5 kilométer már 12 és fél kör egy 400-as futópályán! Az 5km 30-40 perc folyamatos, kitartó mozgás. Ha heti háromszor, négyszer lefut valaki 5km-t, az 15-20 km-t jelent egy héten!

Arról nem is beszélve, hogy 5km-en emberek versenyt nyernek rekordidővel beleadva apait-anyait, 5km-t lehet résztávedzés jellegűen megfutni, ami maga az egyik legkegyetlenebb edzésforma, vagy lehet hegynek is felfutni 5km-t, máris nem tűnik ez olyan egyszerűnek, bagatellnek, igaz?

A futók sokszor abba a hibába esnek, hogy azt gondolják az a jobb, minél többet futnak, pedig ez közel sem igaz.

Kezdő, vagy újrakezdő futókat a fotelből felállítva, 5 km is bámulatos, tisztelni való távolság. Ehhez is hatalmas akaraterő és kitartás kell. 5km-rel el lehet kezdeni az átváltozást. 5 km azt jelenti, hogy nem vagyunk hajlandóak tovább egy fizikai nihilben élni. 5 km egy döntés, ami tele van lehetőségekkel.

Sportoljunk e a munkahelyen?

Ha fix munkaidőnk van, akkor a reggeli felkelés, a munkába menetel és az otthon, pláne ha család is van, háromszögében valljuk be nem mindig egyszerű a mozgást beleszorítani. Ennek persze egyik megoldása, hogy de bele kell, viszont ha van egy jólelkű, befektetni kész munkaadónk, akkor akár a munkahelyen is lehet biztosítani a testmozgást. Ez pedig egy jó befektetés, mert ezáltal a teljesítményünk nem kevesebb, hanem több lesz.

Sport hidegben

Korábbi írásaink közül több szólt arról, hogy ősszel milyen sportoknak érdemes hódolnunk. Az idei őszi időjárás egészen eddig nagyon kellemes, vénasszonyok nyarára emlékeztető volt. A múlt héttől, és különösen ezektől a napoktól kezdve azonban megváltozott a helyzet, csípős hideg időbe váltott át az ősz. Mit lehet ilyenkor tenni? Váltsunk át a hideg időszakban beltéri sportokra vagy inkább éljünk együtt a hideg idővel és továbbra is a szabadtérre helyezzük a hangsúlyt? Mindkét megoldás lehetséges, nézzünk néhány tippet.

Hogyan kezdjünk neki a futásnak?

Már az ősembernek Is futnia kellett, hol a zsákmány érdekében, hol egy vad elől. De hogy maradjunk a történelemnél, a futás hasznosságára talán az legismertebb a marathoni csata utáni futár története. Korunkban azonban már nem az életünkért hanem az Egészségünkért kell inkább futni, persze ez közvetve szintén az életminőségünk javítását jelenti. De mire kell ügyelnünk, hogy az egészséges futás semmiképpen se okozzon újabb sérülést betegséget. Néhány tipp következik, gyakorlott futóktól.

Miért jó kirándulni?

A természetben lenni minden évszakban csodálatos, de talán az ősz az az időszak, amikor a legcsodálatosabb kirándulni. A túrázásnak – legyen szó könnyedebb vagy komoly testmozgásról – több pozitív hatása van testre és lélekre, mint gondolnánk.

Milyen sportot ajánlhatunk ősszel?

Egyre több kimutatás mondja azt, hogy a tavasz illetve az ősz a legideálisabb arra, hogy elkezdjünk sportolni. Ennek természetesen oka, hogy se túl hideg, se túl meleg nincs ebben az évszakban. De milyen sportot is érdemes ilyenkor elkezdeni?