Menü

Nemcsak támogató szülők léteznek

A szülők szeretete, nevelése és támogatása nélkül nem lennénk ott, ahol vagyunk – mondják sokan. A pszichológia jeles képviselői valamennyien egyetértenek abban, hogy a szülőkkel való kapcsolat és a szülők hatása meghatározza a személyiségünket. De ez nem mindig pozitív hatás.

Stresszevés és depresszív evéskényszer

Nem is hinnénk el, hogy a stressz és a nagy érzelmi megerőltetés milyen hatással van a szervezetünk alapvető funkcióira. Pedig biztosan mindenkinek volt már görcsben a gyomra, remegett már a térde vagy a keze. És az is biztos, hogy rengeteg stresszevővel találkozhatunk.

A megalkuvás lélektana

Bonyolult rendszerünk számtalan önvédelmi mechanizmust alkot magának, s ezek a mechanizmusok könnyen alakulnak át szokássá. A megalkuvás is egy olyan cselekedet, amelyet annál könnyebben teszünk meg, minél többször van rá szükség.

Miért olyan nehéz felnőni?

Az, hogy bizonyos életkortól felnőttnek tekintjük az embereket, nem fejlődéslélektani határvonalat jelent. Ez csupán azért van, mert egy bizonyos kortól kezdve már mindenki felelősséget tud vállalni a saját tetteinek következményéért, és dönteni tud a saját magát érintő kérdésekben.

A bizalom lélektana

A bizalom egy olyan érzelem, amely társas kapcsolatok során nyilvánul meg. Akkor épül fel, ha erre kölcsönösen vannak törekvések, de rendkívül bonyolult folyamatok alakítják. Ezeket pedig nemcsak megérteni, de átélni sem egyszerű.

A gyerekvállalás lélektana

Van, aki szerint kínos, van, aki szerint tabu, más szerint viszont nagyon is kibeszélendő téma a gyerekvállalás. Általában az egészségi és anyagi vonzatait vizsgáljuk meg, pedig a lélektana sem utolsó szempont.

Lámpaláz

Mindenki ismeri ezt az érzést, hiszen mindannyian voltunk már vizsgán, állásinterjún, szerepeltünk esetleg nyilvánosan, tartottunk előadást, mondtunk beszédet, voltunk szavalóversenyen. A lámpaláz normális és egészséges.

A feladás lélektana

A feladás, a letargia és a depresszió az ország lakosságának több mint felét érinti. Valamiért a küzdelem divatját a ráhagyás divatja vette át. De mi ez a viselkedés? Egy védekező mechanizmus? Vagy csak a teljes apátia megnyilvánulása?

Nagyító alatt a tiltott gyümölcs: a tanár-diák viszonyok II. – A tanár

Egy tanár számára láthatatlan vonal húzódik a diákok és közte. Ezt a vonalat nem szabad átlépnie sem barátkozás céljából, sem bármiféle szerelem miatt. Ez talán az egyik legfontosabb dolog, amit a pályája elején alaposan a szájába rágnak. A tekintély és a jó hírnév megóvása csak így lehetséges.

Nagyító alatt a tiltott gyümölcs: a tanár-diák viszonyok 1. – A diák

Kellemes? Átlagos? Zavaros? Zűrös? Vagy egyenesen tilos? Bármelyik szereplője is vagy egy tanár-diák viszonynak, még akkor is, ha statiszta vagy, és csupán gyanakszol valakikre, meg fog viselni a történet. Ezért muszáj tisztában lenned a nyers következményekkel.