Menü

Közelít a jojó-effektus időszaka – tehet ellene!

Nagyon sokan küzdenek a jojó-effektussal, azaz a fogyás és a hízás végtelenített váltakozásával. Mindez nagyon megviseli a szervezetet. Az ünnepek előtti és utáni hetek azok, amikor a legtöbben küzdenek a kilókkal: először fogynak, hogy „legyen hová hízni” karácsonykor, amit sikeresen meg is valósítanak, majd igyekeznek újra leadni ezeket a kilókat… Mit tehet, hogy mindezt elkerülje?

A jojó-effektus-szerű fogyás sok esetben többet árt, mint használ. Mondhatjuk, hogy még mindig jobb, mint egyre csak egymásra halmozni a plusz kilókat, azonban mégsem jelent igazi megoldást, és nagyon megviseli a szervezetet - hiszen nincs ideje hozzászokni az új súlyhoz, ami egyszer több, másszor kevesebb. A bőrt, a kötőszöveteket, az emésztő- és érrendszert is megterheli a súlyváltakozás.

A probléma abból ered, hogy az emberek fogyókúrákban gondolkodnak életmódváltás helyett. Sokan azt hiszik, hogy ha valamilyen módszerrel tudtak fogyni, majd mégis visszahízzák a leadott kilókat, akkor maga a módszer nem volt elég hatékony. Mindez abból ered, hogy sok fogyókúrás hirdetés azzal reklámoz, hogy a leadott kilók a diéta vége után sem jönnek vissza. Jól hangzik, de mindez csak az életmódváltás révén megvalósítható. Ez azt jelenti, hogy bizonyos élelmiszereket teljesen lecserél a konyhájában (különösen igaz ez a cukorra, a finomlisztre és az étolajra), valamint elkezd sportolni, és új, egészségesebb főzési technikákat alkalmazni. Mindez nem egy időszakra, hanem egy életre szól.

Érdemes még most, az ünnepek kezdete előtt elgondolkodni azon, hogy tényleg megéri-e, hogy az óriás lakoma után újra komoly fogyókúrába kell kezdeni. Na mégis mit tehetünk az ellen, hogy ne szorítson a nadrág év elején? Olvassa el, mi a három legfontosabb ismérve a karácsonyi jojó-effektus elkerülésének!

  • Állítson össze egészséges karácsonyi menüt! Talán túlzott kihívásnak hangzik, pedig nem is olyan bonyolult, csupán néhány összetevőt kell lecserélni. Manapság már rengeteg ilyen receptet találhat az interneten. Az Éhezésmentes Karcsúság Szafival elnevezésű facebook oldalon például többszáz egészséges recept közül válogathat, a főételektől a sós és édes süteményekig.
  • Lehet enni sok mindent, de nem mindegy, hogy mennyit! A karácsony legfőbb problémája, hogy korlátlan mennyiségű étel áll rendelkezésre, valamint hogy nem akarjuk megsérteni azzal az anyukát, apukát, nagymamát, hogy nem eszünk a főztjükből. Nos, lehet enni belőle, de nem muszáj addig falatozni, amíg már nem kapunk levegőt… A mennyiség bizony nagyonis számít, hiszen nem csak az egészségtelen alapanyagoktól hízunk, hanem azért, mert túlságosan sokan eszünk. A mérték érték!
  • Valahogy az ünnepek idején jobban elfelejtjük az étkezések természetes menetét. Az evés gyakorlatilag végtelen és egybe nyúló. Próbáljon meg nem elfelejtkezni arról, hogy reggelit, ebédet és vacsorát egyen, a finom sütemények pedig képezzék a tízórai és az uzsonna részét. A napi ötszöri étkezés egészséges, de nem akkor, ha ezek teljesen összefolynak. A nassolást is ütemezze!

Higgye el, vidámabban fog telni az újév, ha nem azt kell az első fogalmak közé építeni, hogy diétába kell kezdeni. Ha rendszeresen erről szólnak a fogadalmai, akkor érdemes elgondolkodnia. 

Fotó:
pixabay.com

Mandulatejből készült édességek

A mandulatej az egyik legízletesebb gabonatej, amely rostokban, ásványi anyagokban, illetve E-vitaminban gazdag. Nemcsak ízének, hanem magas kalciumtartalmának köszönhetően is pótolja a tehéntejet, így tej-allergiában szenvedőknek kifejezetten ajánlott. Alacsony kalóriatartalmának köszönhetően fogyókúrázók is bártan fogyaszthatják.

A goji bogyó szuper hatásai

A goji bogyó története a keleti orvoslásból indult, ahol több mint 5000 éve használják. Elsősorban egészségmegőrző és vágyserkentő hatása miatt lett népszerű. A gyümölcs a nyugati orvoslás érdeklődését is felkeltette, így számos kutatás indult hatóanyagai megismerése, élettani hatásainak feltérképezése végett

Hurrá, itt az uborkaszezon

Nyáron egy kicsit mindenki kevesebbet és könnyebben étkezik, mint az év többi részében, de az uborka nem csak könnyű, hanem egészéges is, főleg ilyen nagy melegben.

A vitaminhiány jelei

A hiánybetegségek többsége megfelelő vitaminpótlással problémamentesen megszüntethető. Vitaminhiány nem csak hiányos táplálkozásból adódhat, hanem bizonyos betegségek, illetve külső tényezők is hozzájárulhatnak kialakulásához.

Táplálkozási tanácsok 65 év felettieknek

A 65 év felettiek táplálkozása külön odafigyelést igényel, esetükben ugyanis gyakoribb, hogy az emésztés, így a tápanyagok felszívódása sem működik már megfelelően. Különösen fontos számukra a fehérjebevitel, a rendszeres folyadékfogyasztás, illetve szükség esetén a kalcium, a B12- és a D-vitamin pótlása.