Menü

Ne főzz porból, keverj magadnak!

Rohanó világunkban egyre népszerűbbek a fűszerkeverékek, a különböző instant ételporok, készételek, ízesítők. A hétköznapi vásárló nem is sejti, hogy mennyi felesleges és egészségtelen adalékanyag lehet ezekben az étel-alapanyagokban. Pedig a legtöbb egyáltalán nem különleges, és magunk is könnyen össze tudunk állítani hasonlót pici időráfordítás szükséges csak hozzá. Megéri az egészségünk érdekében!

Hogy mik lehetnek ezekben a készítményekben, amik egészségtelenek? Ízfokozók, tartósítószerek, mesterséges aromák, cukor… Így nemcsak hogy természetellenesek, hanem még hizlalóak is lehetnek ezek a keverékek! Nagyon sokan már azt sem tudják, hogyan nélkülözzék például a fűszerkeverékeket. Pedig nagyon egyszerű: a hasonló ízhatás elérésének érdekében olvassuk el az eredeti készítmény összetevőit, majd válogassunk össze hasonlókat, és keverjük össze magunk a fűszereket, vagy a szószt. Lehet, hogy egyszerűbb rászórni valamit az ebédre, ami vöröshagymaport (!) tartalmaz, de ugye nem gondoljuk, hogy ez valóban jó megoldás?

Ha valaki sok ilyen készítményt használ, akkor elképzelhető, hogy eltart egy ideig, mire átszokik a friss, valódi, és ízfokozómentes ételekre. Ugyanis az ízfokozók rendelkeznek azzal a vásárlót fogva tartó tulajdonsággal, hogy becsapják érzékeinket, és finomabbnak érezzük a velük készült ételt, mintha eredeti alapanyagokból készült volna. Ha viszont egyszer már hozzászokunk, vagy újra rászokunk a valódi összetevőkhöz, akkor hirtelen furcsának, műnek érezhetjük ezeket a porokat és gyári fűszerkeverékeket, szószokat.

Mindenképp érdemes házilag kísérletezni, mert a legtöbb ilyen élelmiszer nem tartalmaz olyan különleges hozzáadott értéket, amelyet mi magunk ne tudnánk helyettesíteni. A legtöbb már általunk is ismert fűszereket rejt, valamint alapanyagokat helyettesít. Persze az ember egy stresszes, rohanó időszakban könnyen elcsábul, idő hiányában egyszerűbb ilyesmit leemelni a boltok polcairól, amit csak rá kell önteni a húsra, vagy hozzáadni a süteményhez. Dolgozzunk hát előre: mi is összeállíthatunk otthon saját fűszerkeverékeket (túlzott kreativitás sem kell hozzá, ha esetleg ettől tartanánk, hiszen csak le kell másolnunk nagyjából a bolti keverék összetevőit), amit aztán csak fel kell használni igény szerint. Aki tart ettől, az inkább a bioboltok polcain és gourmet üzletekben keresgéljen, mert már egyre több természetes fűszerkeverék áll rendelkezésre. 

Fotó:
pixabay.com

Együnk sok levest!

Egy tál meleg leves, ami tele van zöldségekkel, hússal, tésztával vagy bármi mással, amit szeretnénk - megnyugtat egy hosszú nap után, kiadós ebéd lehet, esetleg gyógyír a gyomorbántalmakra, és jól csillapítja az éhséget is.

Szuper finom lekvárok

A lekvár vagy gyümölcsíz olyan sűrű pép, amely a gyümölcscukorral vagy cukor nélkül történő főzése által jön létre. Főleg szilvából és sárgabarackból készítik a hagyományos házi lekvárt, amely tipikusan kelet-közép-európai étel.

A bor egészségügyi hatásai

Évtizedek óta kutatják a bor élettani hatásait, és bizonyítottan hatásos elixír. Íme, néhány érdekesség arról, hogyan tud a bor hozzájárulni egészségünkhöz.

Melyik a jó sajt-gyümölcs kombó?

Hagyományosan nagyon sokan desszert előtt esznek sajtot gyümölccsel. Bevallom én szinte bármikor, elsősorban vacsorára. Talán még gyerekkoromban alakult úgy, hogy bármelyik másik kisgyerek, nem annyira szerettem a gyümölcsöt, de sajttal egészen más. Kérdés az, hogy vajon egészséges is-e, ha sajtot eszünk gyümölccsel, és mik a legjobb mixek?

Rákellenes ételek

Ma már sajnos mindenki ismer olyan szomszédot, barátot, kollégát, vagy sajnos közvetlen közeli vagy távoli családtagot, aki megküzdött a rákbetegséggel, vagy aki netán sajnos elveszítette a harcot vele. Szomorú, alattomos, kegyetlen betegség, olykor villámgyors lefolyású, máskor sok szenvedéssel ér véget. Elkerülni, kivédeni, meggyógyítani nem lehet, de a megelőzésben van némi szerepe azért az életmódnak.