Menü

Pénzfüggő az egészséges táplálkozás?

Gyakran halljuk azt a kifogást, hogy valaki azért nem él egészséges életmódot, mert az drága. Utánajártunk, hogy vajon igaz-e ez az állítás. Vizsgáljuk meg anyagi oldalról: mennyire kell kinyitnunk a pénztárcánkat az egészségünk érdekében?

Elsőre ránézésre abszolút úgy tűnik, hogy az egészséges életmódnak borsos ára van. A minőségi, egészséges élelmiszerek drágábbak, nehezebb őket beszerzni és több utánajárást igényelnek. Sőt, ha sportolni szeretnénk, akkor is bőven van finanszírozni-való, hiszen az óradíj, a terembérlet, a sportruházat költségei is felmerülnek.

Igen, csakhogy ebben az esetben nem vettünk figyelembe minden szempontot! Eláruljuk, miért nem drágább az egészséges életmód:

  • Valóban drágább a teljes kiőrlésű zsemle, kenyér, vagy akár liszt, mint a sima, csakhogy jóval kevesebbet tudunk megenni belőle! Igaz ez minden más, magas rosttartalmú élelmiszerre. Igaz, hogy drágább, mégis kisebb adagokkal jól lakunk. Ennek az egyik oka, hogy a finomlisztes, cukros, magas glikémiás indexű élelmiszerek megemelik a vércukorszintet, ami miatt nagyon hamar újra éhesek leszünk még akkor is, ha előtte degeszre ettük magunkat. Ellenben a rostdús ételek kiegyensúlyozott szinten tartják a vércukorszintet, elkerülve ezzel a falási rohamokat. Másrészt már az evés során is megérezzük, hogy mennyivel táplálóbbak ezek az ételek, és szinte lehetetlen belőlük ugyanolyan mennyiséget elfogyasztani, mint egészségtelen társaikból. Inkább csak azoknak szokott sikerülni, akiknek már túlzottan kitágult a gyomra, vagy lelki okokból fogyasztanak túlzó mennyiségeket. De még ők is szoktak kevés kitartással változást tapasztalni, hogy milyen mennyiség elegendő a számukra.
  • Mindig lehet jó beszerzési forrásokat találni! Igaz, ha valamilyen előkelő biopiacra járunk, akkor drágább a házi és vegyszermentes zöldség- és gyümölcs, mint a társai, de meg lehet találni azokat a termelőket, akik korrekt áron dolgoznak. A kistermelők mindegyikének megvan a maga célcsoportja. Van, amelyik valóban a nyitottabb pénztárcájú réteget célozza meg, de van olyan is, aki reális áron kínálja a portékáját, mert tudja, hogy akkor találhat több vásárlót magának, ha áraival nem száll el a bolti árfekvéshez képest. Csak elsőre igényel mindez sok utánajárást, ha már kiépül a saját körünk, ahonnan vásárolunk, és kialakul egy bejáratott rendszer, az már gördülékenyen működik. Ja, és maguk a termelők is segítenek, hogy egyes igényeinkkel hová forduljunk, ki az, akit ajánlanak és aki megbízható.
  • Ha az ember nem vigyáz az egészségére, akkor bizony sokat kell költenie annak helyreállítására. Nem drágább az egészséges életmód, mint a gyógyszerek tömkelege, amit meg kell vennünk, ha nem vigyázunk magunkra eléggé.
  • Ne gondoljuk, hogy a körülmények áldozatai vagyunk, legyünk kreatívak! Ha pl. sportolni szeretnénk, akkor ne helyezzük azt annak függvényébe, hogy "majd ha meglesz az új cipőm, majd ha meg tudom venni xy torna DVD-jét, majd ha már ki tudok fizetni egy kondibérletet"... Minden megoldható: manapság már rengeteg ingyenes tornavideó létezik, és a legújabb cipő sem alapfelszereltség a testmozgáshoz. Ez nem feltétele, inkább kifogása a sportolásnak!

Íme tehát a bizonyíték, hogy az egészséges életmód csak akkor drágább, ha szűkebb látókörrel szemléljük a helyzetet, és persze akkor, ha mindezt kifogásként emeljük. A valódi ok gyakrabban nem a pénztárcánk tartalma, hanem a változástól való félelem, vagy a lustaság. Vagy Ön még mindig hisz a mondásban, hogy a lustaság fél egészség...?

Egészséges chipsek

Nassolni mindenki szeret. Ám a hagyományos, krumpliból készült chipsek nem a legegészségesebbek, így ehelyett próbáljuk ki bátran ezeket a zöldségből és gyümölcsből készült finomságokat…

Milyen gyümölcsöt ehet, aki cukorbeteg?

Az ajánlások szerint naponta legalább 4-5 adag gyümölcsre van szükség ahhoz, hogy egészségesek legyünk, azonban mi a helyzet azokkal az emberekkel, akik inzulinrezisztenciájuk, cukorbetegségük miatt nem fogyaszthatják ezeket a cukrot tartalmazó, édes finomságokat?

Érvek az olajos magvak mellett

A fenyőmagtól a dióig – a választék óriási. Ám ne csak nassolnivalóként gondoljon rájuk: építsd be étrendedbe is az ízletes magvakat, amelyek jótékonyan hatnak az egészségedre!

A sárgarépa jótékony hatásai

Finom íze mellett a répa rengeteg béta-karotint, A-vitamint, ásványi anyagokat, és antioxidánsokat tartalmaz. Egészségre gyakorolt hatásai a szemre, bőrre, emésztőrendszerre, és a fogakra is kiterjednek.

Csonterősítő szuperételek

A csontok folyamatosan megújuló szövetek, ám 30 év felett hanyatlásnak indulnak, fokozatosan csökken a tömegük. Jó hír ugyanakkor, hogy ez a természetes folyamat megfelelő táplálkozással jelentősen lassítható. Ehhez annyit kell tennünk, hogy étrendünket csonterősítő „szuperételekkel” egészítjük ki.