Menü

Mennyi alvásra van szüksége a gyerekeknek egy nap?

Minden szülő tudja, hogy a gyerekeknek kielégítő alvásra van szükségük ahhoz, hogy egészségesek maradjanak, és az iskolában is jól teljesítsenek. De hány óra alvásra van valójában szükségük naponta?

Az American Academy of Sleep Medicine (magyarul kb. Alvásgyógyászat Amerikai Akadémiája) legutóbbi ajánlásai a következők:

4-12 hónapos csecsemők: 12-16 óra
1-2 éves gyerekek: 11-14 óra
3-5 éves gyerekek: 10-13 óra
6-12 éves gyerekek: 9-12 óra
13-18 éves tinédzserek: 8-10 óra

Az alvás nélkülözhetetlen a jó egészséghez, és ez az egész történet gyerekkorban kezdődik” – kezdte Dr. Shalini Paruthi, a Pediatric Consensus Panel (magyarul kb. Gyermekgyógyászati Megegyező Fórum) szóvivője. Ezek az ajánlások egyfajta első lépésnek tekinthetők, hogy az emberek megértését segítsék abban, hogy az alvásnak nagyon fontos szerepe van.

A megegyezés a bizottság 10 hónapos erőfeszítésének eredménye. A kutatók 864 tanulmányt vizsgáltak meg, és megnézték, hogy az alvás időtartama hogyan függ össze hét kategóriával, melyek a következők: általános egészség, szív- és érrendszeri egészség, metabolikus egészség, mentális egészség, immunológiai funkció, fejlődési egészség és az emberi teljesítmény. Ez az első alkalom, hogy egy tudományos szempontból szigorú módszert alkalmaztunk, ami elvezetett minket az ajánlásokhoz.” – folytatta Paruthi.

Az akadémia kimutatása szerint, ha valaki 24 óra alatt annyit alszik, amennyit az akadémia ajánl, az felfokozott figyelemmel, fejlettebb viselkedéssel, tanulással, memóriával, érzelmi szabályozással, magasabb életminőséggel, jobb mentális és fizikai egészséggel jár. „Az iskolában jobb teljesítőképességhez, otthon jobb kapcsolatokhoz vezethet” – nyilatkozta Paruthi. Az ajánlottnál többet vagy kevesebbet aludni másrészről kedvezőtlen egészségügyi kimenetelhez vezethet, mint például magas vérnyomáshoz, elhízáshoz, cukorbetegséghez, illetve mentális egészségbeli problémákhoz.

Az egyik legmeglepőbb felfedezés – mondta Paruthi – az volt, hogy ha a tinédzserek a javasoltnál többet vagy kevesebbet aludtak, többször nyilvánult meg náluk a reménytelenség érzése, az öngyilkossági gondolatok és több öngyilkossági kísérlet volt megfigyelhető. A dohányzás, az alkoholfogyasztás és az illegális drogok használatának mértéke is megnőtt.” Hozzátette: az álmos tinédszer sofőrök nagyobb eséllyel szenvednek autóbalesetet.

Az Amerikai Pediátriai Akadémia egy 2014-es technikai jelentésében a kamaszok alváshiányát „közegészségügyi problémának” nevezi. Azt javasolták, hogy a tanítás az iskolákban ne kezdődjön reggel fél 9-nél hamarabb, hogy a diákok számára biztosított legyen az elegendő alvás. Eddig az USA-ban az iskolák 18%-a követi ezt az irányelvet. Paruthi szerint több van e mögött, minthogy a tanítás túl korán kezdődik. „A gyerekek nagyon elfoglaltak manapság” – mondja. „Iskolán kívüli elfoglaltságok, sport, klubok… Rengeteg a közösségi média. Rengeteg zavaró tényező van… a számítógép előtt ülni, nyomkodni a telefonokat… és nyilván, még házi feladat is van.

Viszont nem a gyerekek az egyetlen csoport, akik alvásmegvonásban szenvednek. Egy mostani CDC (Centers for Disease Control and Prevention – magyarul kb. Központ a Betegségek Megfékezésére és Megelőzésére) tanulmány szerint, az amerikai felnőttek egyharmada nem alszik eleget. Paruthi úgy tartja, a jó alvási szokások kialakítása gyermekkorban kezdődik. Hangsúlyozta, hogy a szülők részéről fontos az alvás előtérbe helyezése.

Ha aggódunk, hogy a gyermekünk túl sokat vagy netalán túl keveset alszik, Paruthi javasolja, hogy konzultáljunk egy szakorvossal. Lehet, hogy csak az ajánlott határokon belüli normális ingadozásról van szó.

Forrás: edition.cnn.com

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Tudatos tartalomfogyasztás: mire figyeljen a szülő?

Az emberek ma már szinte életkortól függetlenül használják az okostelefonokat és a közösségi oldalakat, amelyek akár ártalmasak is lehetnek, legfőképpen fiatalokra, gyerekekre. Hogyan lehetünk mi magunk is tudatos fogyasztók és mire figyeljünk szülőként?

Mennyi baktériumot szed össze egy kisgyerek az udvaron?

A minap néztem arról egy videót, hogy mennyi baktérium van egy kisgyerek kezén játszótér után. A tanulmány eredményét egy mikrobiológus mutatta meg.

Az OCD negatív hatásai a magánéletre

Egyszerű meghatározása szerint a kényszerbeteg kénytelen olyasmire gondolni, amire nem akar gondolni, a feszültség oldására kénytelen olyat cselekedni, amit nem akar megtenni. A skizofréniával ellentétben a beteg tökéletesen tisztában van cselekedetei belső eredetével és abszurditásával, nem veszíti el a kapcsolatot a való világgal.

Hogyan tartsuk fent a motivációt?

Ahhoz, hogy elérjük a céljainkat, szükségünk lesz arra, hogy folyamatosan motiváltak maradjunk. Ez azonban nem jön mindig könnyedén, éppen ezért érdemes foglalkozni a motiváció kérdésével.