Menü

Valóban a reggeli edzés a leghatékonyabb?

Néhány fitness guru azt javasolja, hogy az edzés legyen reggel az első dolgunk, mert akkor kevesebb konfliktusba keveredünk a nap folyamán, és így a sport is az életünk szervesebb részét fogja képezni. Továbbá a reggeli edzés miatt energetikusabbá és produktívabbá válunk.

Azonban ha nem vagyunk a koránkelés hívei, és elzárkózunk már a gondolattól is, hogy reggel sportoljunk, akkor is van egy jó hírünk: a magas intenzitású sportokban jobban teljesíthetünk a nap más időszakaiban.

Kutatások bizonyították, hogy az erő és a rugalmasság intenzitása késő délután a legmagasabb, az észlelt erőfeszítés viszont a legalacsonyabb. (Tehát nem érzékeljük, hogy a testünk milyen nagy erőbedobással dolgozik.) A kutatók ezt a tényt a cirkadián ritmusnak tulajdonítják, ami a testhőmérséklet emelkedését is okozza a nap folyamán. Ez a hőmérséklet csúcsát késő délután éri el.

Természetesen akkor sem kell szerencsétlennek éreznünk magunkat, ha reggel szeretünk edzeni. Ha következetesen csináljuk, ki tudjuk küszöbölni ezt a kis lyukat a rendszerben. A tudományos eredmények azt mutatják, hogy azok a sportolók, akik reggel edzenek, szintekkel tudják növelni délutáni teljesítményüket. Ezt érdemes észben tartani, amikor reggel futni indulunk.

Néhányan az aerobikot preferálják reggel, mielőtt ennének, mert úgy gondolják, így több zsírt tudnak elégetni. Úgy tűnik viszont, hogy ez a módszer mindössze rövid ideig eredményezi a zsírégetés növekedését. Ha sokáig folytatjuk, a szervezetünk hozzászokik, és nem származik belőle különösebb előnyünk. Tehát nem fogunk vele több zsírtól megszabadulni.

Az edzés felpörgeti a testet, és a hagyományos bölcsességek szerint az esti sport nem igazán van összhangban az alvással. A tudomány azonban egyelőre nem tudta ezt alátámasztani. Természetesen mindenki más, így lehet, hogy esetünkben problémát okozhat a lefekvés előtti esti edzés. Az egyetlen mód, hogy kiderítsük, ha kipróbáljuk.

A tanulság pedig az, hogy a legjobb idő az edzésre az, amikor el tudunk menni! Amikor kedvünk van hozzá... Ha különböző időben járunk sportolni, figyeljük meg, mikor vagyunk a leghatékonyabbak, mikor érezzük úgy, hogy előre haladtunk. Akkor ismerni fogjuk a saját biológiai óránkat, és hibáztathatjuk őt a nem éppen optimális teljesítményünkért.

Forrás: www.cnn.com

Segíti-e az olimpia egy ország sportjának felemelkedését?

Előző cikkünkben arról elmélkedtünk, hogy vajon egy átlag hazai világverseny generál-e az utánpótlásnak több versenyzőt. Egyértelmű válasz nem adható, annyi bizonyos, hogy a kettő között nincs összefüggés. Az már egy másik kérdés, hogy néhány kiugró eredmény viszont érdeklődő fiatalokat hoz az adott sportágba. Ám azt már viszonylag objektíven meg tudjuk vizsgálni, hogy okozott-e sportági fejlődést egy olimpia az adott országnak. Maradjunk csak a XXI. századi olimpiáknál.

Tippek a gyorsabb fogyásért

A „gyors fogyás” tervet természetesen az is befolyásolja, hogy mennyi feleslegről beszélünk. Másképp kell nekiállni, ha csak néhány kiló pluszról van szó, és másképp, ha évek óta küzdünk komolyabb súlytöbblettel.

Miért nem szabad gyorsan fogyni?

A plusz 5-10-15-20 kilót nem egy hónap alatt rántottuk magunkra, akkor miért kellene azt pár hét alatt ledobni? Senki sem úgy ébred reggel, hogy „véletlen” hízott 20 kilót, az hosszú évek munkájának eredménye, ahogy a fogyás is így kell, hogy történjen.

Ételek, amelyek étvágycsökkentő hatásúak

Számos olyan étel létezik, amely azon túl, hogy finom, még abban is segít, hogy lassabban éhezz meg. Ezek az ételek egész napra eltelítenek, feltöltenek energiával, vagy éppen megregulázzák a vércukorszintet.

Fájdalommentes edzés

Aki rendszeresen sportol, becsülettel edz, bizony szembesülhet gyakran a „problémával”, vagy inkább jelenséggel, hogy edzés után 1-2 nappal izomláz keletkezi, fáj itt-ott, nehézkes a lépcsőzés, ropognak az ízületek. Hogyan kerülhetőek el az edzés alatti - utáni sérülések, fájdalmak?