Menü

Banánt minden étkezéshez!

A banán közkedvelt gyümölcs édessége és könnyen beszerezhetősége miatt. Bár az itthoni klíma nem kedvezne a termesztésnek, így is kézhez kaphatjuk a boltok vagy a piacok polcairól. Szezonban pedig még az ára is igen jutányos. Laktat és magas szénhidráttartalmának köszönhetően sok energiát is nyújt a mindennapok nehézségéhez, magas rosttartalma pedig az emésztés könnyebbségének javára válik. Szintén sok káliumot és magnéziumot tartalmaz, mely jótékony hatással van a vérnyomásra és a szívműködésre. Igazi jolly joker. Ráadásul nem csak önmagában fogyaszthatjuk, hanem különböző metódusokkal komplett étkezéseket is kreálhatunk. Erre hozta néhány szuper receptet, melyek kipróbálása mindenképp megéri.

Reggeli: Zabkása banánnal és dióval

Szuper energia dús napindító lehet a zabkásánk, ha néhány szelet banánt beleszelünk, sőt, akár szárított banánnal is feldobhatjuk az unalmas reggeleket. Érdemes dióreszelékkel is megszórni, amely intenzívebb ízt ad a mixnek. A zabkása alapja egyébként, hogy kb. egy bögre zabhoz dupla ennyi folyadékot adunk, mely lehet víz, vagy tej. Fontos, hogy bármivel is öntsük fel, az meleg legyen, de semmiképp sem forró vagy forrásban lévő! Ha még meleg, és hozzáadjuk a banánt, akkor érdemes a gyümölcsöt egy villával szétnyomkodni, így növelve a banános ízt.

Tízórai: Gyümölcs saláta

Mindent bele, amit csak szeretünk. Alma, narancs és banán lehet az alapja, melyhez olyan citrusokat és kiegészítő gyümölcsöket tehetünk, amilyet csak szeretünk. Érdemesebb azért a szilárdabb alapú gyümölcsöket részesíteni előnyben, főleg abban az esetben, ha magunkkal is visszük táskában a munkahelyre vagy az iskolába. Ráadásul aszalt gyümölcsökkel, magvakkal is tarkíthatjuk a salátát, mely ízek keveredve feldobhatják a délelőttöt.

Ebédre: A gyors és egészséges banánpalacsinta

Bár személyenként külön adaggal kell számolnunk, a klasszikus és igazi banánpalacsinta csupán három összetevőből áll: egy banánból, két tojásból, és a sütéshez szükséges zsiradékból. Fontos, hogy a banánt jól széttörjük villával, mielőtt a habosra kevert tojásokhoz hozzáadjuk. Vastagabb, amolyan amerikai palacsinta típusúra süssük, és percek alatt meg is van a laktató ebéd. Természetesen az alaprecepthez bármit hozzá lehet keverni, fahéjat, mazsolát vagy akár étcsokoládét is, lényeg, hogy kevés mosatlannal és idővel alkossunk egy jó kis banános ebédet.

Uzsonna: A banán turmix

Ha valaki mégsem rendelkezik turmixgéppel, az is könnyen készíthet magának banánturmixot, csupán egy lecsukható üvegre van szüksége. A banánt érdemes jól összetörni, majd enyhén langyos tejhez hozzáadni. 1 banánhoz kb. 2dl tej szükséges. Mindezt öntsük egy jól zárható üvegbe (akár befőttesüveg is megfelel a célnak), és jó sokáig rázzuk fel-alá, hogy a tej habossága valamint a banán minél jobban összekeveredjen és besűrűsödjön. Azt már talán mondanom sem kell, hogy naranccsal és egyéb lágyabb, pépesíthető gyümölccsel is érdemes keverni a turmixunkat.

Vacsora: Sült banán – akár sósan is!

Két típusú ember létezik: aki csakis és kizárólag sós ételre tud gondolni a vacsora szó elhangzása esetén és van, akinek az édes sem okoz problémát. Tény, a banánt sósan elkészíteni kissé időigényesebb abban az esetben, ha ízletesre is szeretnék készíteni – márpedig ki nem enne jót a nap végén?! A sült banán elkészítéséhez egyébként előnyös még kissé zöld, még kevésbé ért banánt használni. A serpenyőben felolvasztott 20dkg vajhoz adjunk egy fej apróra vágott vöröshagymát és egy gerezd fokhagymát is, majd miután ez megpirult, fél darab citromlevével és sóval ízesítsük. Adjunk hozzá két csapott evőkanál kókuszreszeléket, majd a félbevágott banánszeleteket is, melyeket alacsony lángon kb. 15 perc alatt barnára kell sütni. A kókuszreszeléktől vékony, ropogós bundát kap az így sült banán, amely mártással tálalva teljes értékű vacsorává válhat.

Bármelyiket is próbálod ki, bármelyiket is egészíted ki a saját ízléseddel, jó étvágyat hozzá!

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Tanulásfüggőség

Az emberi elme annyira összetett, hogy egyes jelenségei szinte megmagyarázhatatlanok, mások viszont egészen egyszerű elemi okokra is visszavezethetőek. A függőség kérdése mind fiziológiai szempontból, mind lélektani szempontból igen érdekes. De rajongunk-e függőségig olyan dolgokért, amelyek elől mások menekülnek? A tanulásfüggőség példája ezt remekül szemlélteti.

Hogy álljunk fejben hozzá az államvizsgához?

Az államvizsgák során nagyon fontos, hogy hogyan kapcsolunk ki a tanulás közben, hogyan dolgozzuk fel azt a sokszor mérhetetlen anyagot, amit elénk kérdezhetnek tőlünk. Nem csak az lehet azonban fontos, hogy mit fogyasztunk, hogyan mozgunk kikapcsolódásképpen, hanem az is, hogy egyáltalán fejben hogyan állunk hozzá ehhez az egészhez.

Edzés sminkben?

A tökéletes futós instaklisék talpig sminkben és egyetlen rakoncátlan tincs nélkül ábrázolják az edzés végén fotózkodó nőket. Izzadságfolt nélkül. Kipirult arc nélkül. Nem ám a csapvíz alá tartott vörös fejjel, mint én egy éve a nyári 38 fokos maraton után. Van némi kontraszt.

Ezt tudtuk a koffeinről?

A koffein az egyik legismertebb élénkítő hatású szer a világon. Aki teázik, kávézik, fogyaszt kólát, majszol mellé csokoládét, iszik kakaót, netán az energiaitalt kedveli, tudják jól, a koffein hatása miért oly szükségesen népszerű.