Menü

A nagyi örök

Kovászos uborka befőttes üvegekben, darálós süti, mézes krémes, fahéjas csiga, pozsonyi kifli, lekváros derelye, házi befőttek, friss sárgabaracklekvár, aranygaluska vaníliaöntettel, női szeszély, kókuszkocka, almás pite, kakaós-meggyes kalács, mindig a kis kockás konyharuhával letakarva a sparhelten.

Hiába a sok mindenmentes diéta és egészségtudatos életmód manapság, ha azt kérdezném, mi a kedvenc sütid, biztos vagyok benne, hogy a nagymama asztaláról válogatnál képzeletben, és gyermekkori finomságaid jutnának eszedbe.

Azt a sütid mondanád, amit csak a nagymama tudott úgy megsütni neked. Senki más nem! Az ő süteményeikben számtalan év tapasztalata és szeretete van. Ők nem számoltak kalóriát, nem tudták, mi az, hogy gluténmentes vagy vegán, nem ittak kókusztejet, nem mérték a szénhidráttartalmat. Viszont szeretettel főztek-sütöttek, s mi még melegen kanalaztuk a friss házi sárgabarack lekvárt, kilószám ettük a szilvalekvárral töltött hájas tésztájukat, a csörögefánkot, a hatlapost, a házi darás-meggyes rétest, a négerkockát, talán még kezet sem mostunk előtte, hanem szaladtunk vissza játszani.

Nagymamáim sütijeinek ízét, a mai napig a számban érzem.

Sajnos nemrég elvesztettem a nagyszüleimet, már csak egyetlen nagymamám él, ő viszont nagyon jól főz, igazi falusi konyhát vezet. Bevallom, amikor hozzá indulunk, rendszeresen készítek fehérjeturmixot magamnak és dobozolok diétás sütit. Megtervezem a napom, az adagokat, a kalóriát, hogy ne csábuljak el a hagyományos finomságokra. Viszont még sohasem fordult elő, hogy kivettem volna a szatyromból ezeket a vackokat. Múltkor méteres kalácsot és almás pitét sütött.

Omega-3, amit tudni kell róla

Manapság trendin hangzik, hogy ilyen-olyan táplálék kiegészítőket fogyasztunk, összekötve vitaminokkal, de sokszor csak azért tesszük, mert a reklámok ezt sulykolják, nem azért, mert tudjuk, hogy szervezetüknek miért is van szüksége rá. Íme pár infó arról, hogy miért van szükségünk nekünk az omega-3-ra.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.