Menü

Te sem tudsz aludni?

Hullafáradtan ágynak esel. Csend, nyugalom, kényelem. A gyerekeket is ágyba varázsoltad, végre pihenés! - gondolod. Már elszámoltál százig, ám valamiért mégis a plafont bámulod, nem tudsz aludni, ha mégis, akkor óránként felriadsz, folyton az időt nézed.Másnap pedig, alig bírsz kikelni az ágyból és egész nap fáradt, enervált, kimerült vagy. Ismerős?

A rossz alvás korlátozza a test működőképességét, és örömtelenné tesz. Miért nem tud oly sok ember megfelelően eleget tenni az alvás szükségletének? Az alvászavar észrevétlenül, akár évek alatt is kialakulhat. Gyakran csak akkor vesszük észre, mikor már gyakorlott éjszakai bagolyként virrasztunk a laptopunk, telefonunk, vagy a regényünk felett. Szeretnénk pihenni, hiszen a szervezetünk fáradt, de mégsem sikerül elaludni. Több oka is lehet ennek, nézzük az alvászavar okait!

Ha pajzsmirigy működési rendellenességeink vannak, azok közrejátszanak az alvási nehézségek kialakulásában, de cukorbetegség, inzulinrezisztencia is okozhatja, beleszól az alvási rendszerbe a menstruációs ciklusunk, a várandósság. Elalvási nehézséget köszönhetünk a vérnyomásproblémáknak, az időjárási frontoknak, s nagyon gyakran a bennünk felgyülemlő megoldatlan gondjainknak, problémáinknak.

Sokat segíthetünk a helyzeten megfelelő orvosi kezeléssel, odafigyeléssel és meditációval, de gyakran mégis elkövetjük azokat a hibákat, melyek nem könnyítik meg a pihenést. Előfordul, hogy vacsorára többet eszik az ember, mint kellene, s a gyomor ez által túlterhelt lesz, emiatt nem tudunk aludni, vagy elalszunk, ám rémálmok gyötörnek. Kerülni kell a koffeint déli 12 óra után, s minimalizálni az alkoholfogyasztást. Tanácsos a nehéz, fűszeres vagy zsíros ételek kerülése, ezek fogyasztása alvás előtt komoly rosszullétet is okozhat. Az esti éjszakába nyúló televíziózás, s az abban látott tartalmak, esetleg telefonok, tabletek használata sem segíti az elcsendesedést.

Ha azonban a közösségi oldalak hajnalig tartó böngészése helyett sportolnál egy kicsit kora este, majd vennél egy illóolajos (pl. levendula) fürdőt, vacsoráznál valamilyen kíméletes fogást, relaxálnál, némi hangulatjavító zene kíséretében, vagy jógáznál, meditálnál, innál egy pohár meleg innivalót, zenét hallgatnál, minden bizonnyal könnyebben tudnál pihenőre térni.

Nagyon fontos az elalvást segítő körülmények előkészítése és megteremtése. Az alvással kapcsolatos zavarok egyébként, Magyarországon már szinte népbetegségnek számítanak. Ha az alvászavar több mint egy hónapja fennáll, érdemes szakemberhez fordulni, hogy felkutassák az okot, és megoldást találjanak a problémára.

Bevallom, a téma körbejárása során egy érdekes tippel is találkoztam a világhálón. Egy amerikai sorozat első epizódja szerint a titok nyitja a takaró alól kidugott végtagokban rejlik. A videóból az is kiderül, hogy ha szeretnétek hamar elaludni, akkor nincs más dolgotok, mint kidugni a lábatokat a takaró alól. Állítólag azért, mert a lábunkban lévő vérerek felelősek a hő elszállításáért. Tehát segít csökkenteni a testhőmérsékletünket, ami azt jelzi a szervezetünknek, hogy ideje aludni - olvasom a neten. Érdemes tenni ezzel egy próbát, ha meguntad a báránykák számolgatását. Azonban biztos, hogy ha a fent említett néhány apróságra odafigyelsz, a pihentető alvásod garantált. Holnap reggel meglátod!

Alkohol és sport: rontja a teljesítményt?

Vajon tényleg visszaveti a sport teljesítményünket, ha olykor megiszunk egy kis bort, vagy röviditalt, vagy alkalmanként ennyi belefér és ne fogja negatívan befolyásolni a sportteljesítményt?

A rossz főnök jellemzői

Jó vezetőnek lenni kemény munka, rossz vezetőnek lenni viszont igazán könnyű. Ám semmi sem fekete vagy fehér: senki sem állhat a spektrum két végpontján, vagyis nincs teljesen tökéletes vezető, ahogy ördögtől való, rossz főnök sem. Ha a vezetők odafigyelnek arra, hogy ne kövessék el ezeket a hibákat, számos buktatót elkerülhetnek.

Mi okozza a tavaszi fáradtságot és mit tehetünk ellene?

A tavaszi fáradtság nem betegség, sokkal inkább egy fizikai és pszichés tünetekkel járó, ideiglenes állapot, jellemző rá a kimerültség, a letragikus hangulat, olykor a fejfájás, migrén vagy alvási nehézségek.

Tízmilliószoros napok 2024-ben! Melyek ezek és mit jelentenek?

Aki hisz és követi az asztrológiát, annak érdekes lehet a következő információ, vagy talán már fejből tudja is azokat a dátumokat, amelyeket tízmilliószoros napoknak nevezünk, vajon melyek ezek a dátumok 2024-ben?

Lélekerősítő technikák

Van, hogy minden összejön: szerelmi csalódás, fejmosás a főnöktől, apró baleset, betegség, balul sikerült ötlet, oktalan felszólító levél. Mindenkinek vannak jobb és rosszabb periódusai az életben. Van, aki könnyen túlteszi magát a problémákon, másnak meg gombóc nő a torkában és összeszorul a gyomra, és a legszívesebben meglapulna, elbújna a főnök, a kollégák, a család elől.