Menü

Hogyan sportoljunk kánikulában? Így!

Akinek már annyira beépült a sport az életébe, hogy szokássá, rutinná vált, az nyáron sem mond le erről, csak azért, mert kánikula van. Tény, hogy 35 fokban, kora délután nem épp a futás gondolata kerülget, de íme néhány trükk, hogy eldobjuk a kifogásokat.

Bármibe kezdünk, kezdjük először a folyadékpótlással. Ez az alap. A víz fontos szerepet tölt be szervezetünk működésében, elég sok feladatot lát el, edzés előtt, alatt és után pedig kiemelten fontos eleget inni. Ha sportolunk, napi 4-5 liter is szükséges, legjobb a tiszta víz, de 5 liter víz unalmas, így lehet ez a folyadékmennyiség hűtött zöldtea, citromos víz, édesítőszerrel készült limonádé, gyömbéres-mentás víz, nálam időnként előfordul egy kis cukormentes szörppel megszínezett víz. Nem készítem túl édesre, mert akkor csak itatja magát, de egy hideg málnaszörp diétás verzióban is létezik. Ami fontos, hogy nem akkor kell inni, amikor szomjas vagy, mert az már a dehidratáció egyik jele. A magas víztartalmú gyümölcsök ilyenkor valóságos frissítők, gondoljunk csak egy jól lehűtött dinnyére.

Edzőruházat. Második pont. Olyan anyagból készült edzőruhát válasszunk, ami légáteresztő. A műszálas ruhadarabokat kerüld, nekem tapasztalatom, hogy hamar bebüdösödnek, ezen még a sokszori mosás sem segít. Ha terembe jársz, ott elképzelhető, hogy van klíma nyáron, télen meg fűtés, de így is megvan a hátránya, hogy edzés végeztével kilépve a teremből megcsap a forró nyári levegő, ezt a hőingadozást pedig rosszul viseli a szervezet.

Azt gondolom (legalábbis nálam így van) az edzésem 90%-a a megfelelő időzítésen múlik. Reggel 5-kor könnyen és frissen indulok futni, mert hűvösebb a levegő, míg este vagy késő délután képtelen lennék egy lépést is megtenni, ekkor a szobabicaj is leizzaszt két percen belül a nappaliban, hiába a ventillátor. (utóbbi amúgy is csak a meleg levegőt forgatja).

Ha teheted és lakóhelyeden van rá lehetőséged, a melegben menj el úszni. Az úszás komplex sport, több izomcsoportot is megmozgat. Uszoda sajnos nincs ott, ahol lakom, de bízom benne, ez még a jövőben változni fog.

Eddz az erdőben, ha a környéken van ilyen terület! Egy árnyékos és viszonylag nyugodtabb erdőben sokkal jobban esik a futás. Csak arra figyelj, hogy szúnyog-, és kullancsriasztót vigyél magaddal, különben svédasztalos reggelije leszel néhány ezer szúnyogcsaládnak, mint én a múlt héten. Pedig csak pár percre álltam meg nyújtani. A nyári edzésben a kedvencem, mikor megázom biciklizés, vagy futás közben. Ez történt két hete is. Mondjuk eleve nem volt okos dolog borult időben elindulni, de végül nem bántam meg. Hűsítő volt és hangulatos. Természetesen villámlás esetén semmiképp se induljunk el!

A fent említett tippek segítenek kicsit átszervezni az edzéseket, s átállni "nyári üzemmódra". Én a kora reggeli szabadtéri edzésekre szavazok, legyen az bicaj, vagy kocogás, viszont számtalan légkondis edzőterem, vagy uszoda is csalogatja a sportolni vágyókat. Azt mindig el kell mondani, - mert fontosnak tartom -, hogy a sport, az egészséges étkezés és a megfelelő folyadékfogyasztás együtt jár, nem lehet egy helytelen táplálkozást rengeteg edzéssel helyrehozni, ezért mindhárom pillér ugyanolyan kiemelten fontos. S a lényeg, hogy nyáron sem kell nemet mondani a testmozgásra. Hagyd a kifogásokat. Irány edzeni.

Légzőgyakorlatok, amelyek nyugtató hatásúak

A stresszfaktorokat nem tudjuk elűzni,, azon azonban dolgozhatunk, hogy kezelni tudjuk saját érzelmeinket, illetve mérsékeljük a feszültséget. Nagyszerű és könnyen elsajátítható stresszkezelő módszer például a légzőgyakorlat, amelyből számtalan változat ismert, így tényleg mindenki megtalálhatja a neki leginkább megfelelő típust. Az alábbiakban a Women's Health gyűjtése alapján ismertetünk néhányat, és mindenkit arra biztatnánk, hogy kísérletezzen bátran - mentális és lelki egészsége érdekében megéri.

Ganglion– dudor az ízületeken

Sokszor érezhetünk ízületeinknél fájdalmat, egy-egy mozdulat is nehezünkre eshet, de van úgy, hogy már nem csak fájdalom, hanem fizikai jel is látható, ez pedig utalhat ganglion cisztára.

Napégés – így kezeld

Már nem csak nyáron jelentenek gondot a napsugárzás okozta bőrproblémák, a napégés lehet enyhe, de lehet súlyos is. Adunk pár tippet, hogyan kezeld, ha bőrödnek túl sok volt a napból.

A torokfájás okai

A torokfájásnak számos, rendkívül szerteágazó oka lehet, és nem árt tudni, hogy a torokfájás nem önálló betegség, hanem egy tünet. A panaszt okozó betegségtől függően változhat a fájdalom jellege szerint: gombócérzés, viszketés jelentkezhet és lehet fájdalmas a nyelés is. Az intenzitását tekintve is változatos lehet, az egyszerű kellemetlenségtől a súlyos, alig elviselhetőig változhat.

Az ínhüvelygyulladásról

Az ínhüvelygyulladás (tenosynovitis) világszerte emberek millióit érintő fájdalmas és hátráltató mozgásszervi betegség, ami a test különböző részein jelentkezhet. Leggyakrabban a csuklók, az ujjak inai, valamint az Achilles-ín érintett.