Menü

…és nem lesz unalmas a cukkini!

Amikor ezeket a sorokat írom, egészen véletlen egybeesés, hogy rakott sajtos-sonkás cukkinit hoztam ebédre. Ettől függetlenül valószínű holnapra is sütök valamilyen cukkinis ételt és egyáltalán nem lesz unalmas, sőt! Még édesség is készíthető belőle! De miért kéne édességet csinálni egy cukkiniből? Aki diétázik, az vegye úgy, hogy megtalálta a joker élelmiszert. Egy kollegám egyszer azt kérdezte tőlem, mi az az élelmiszer, amit mértéktelenül ehetünk, bármennyit és bármikor, mert azt ő azonnal tudni akarja! A cukkini! Ebből aztán tényleg ehetünk, amennyit szeretnénk, szóval tilos kidobni. A kalóriatartalma elenyésző, szénhidrát ebben alig van, zsír szinte nulla. Miért ne használnánk, akár édes, akár sós ételekhez?

Amikor annyi cukkinit kaptam egyik évben, hogy szinte mindenki szabadulni akart tőle, akkor találtam ki számtalan cukkinis receptet, melyből néhányat mai napig is használok. Fagyasztóba is érdemes eltenni, később is jól jön ételeink alapanyagaként. A gombás, töltött cukkini a húsmentes étrenden lévők nagy kedvence lehet, ehhez a megmosott cukkinit félbe kell vágni, belsejét kikaparni, sózni, majd párolt gombával megtölteni. Paradicsomszeleteket, sajtot is lehet sütni rá, fűszerezhetjük bátran oregánóval, zöldfűszerekkel. Ugyanez egy másik változatban főtt, felkockázott vagy ledarált csirkemellel is elkészíthető, paradicsommal, sajttal.

Egy kevés olívaolajon megpárolt cukkini bármely húsételhez remek köret lehet, nem kell számolni a kalóriákat, bátran jóllakásig ehetjük, s ráadásul nagyon hamar átfő, nem kell vele sokat pepecselni a konyhában. A mai ebédemhez egy hőálló tálban rétegeztem a cukkinikarikákat sonkaszeletekkel, paradicsommal, sajttal, s a végén sajtot pirítottam a tetejére. Elég nagy adagot hoztam, így legalább a kollégáim is látják, hogy a diéta nem egyenlő a koplalással.

S most térjünk rá az édességekre! A gyengém az édes íz, gyakran kívánom ételek befejező fogásaként a desszertet, néha tudok megállj parancsolni ebben magamnak, néha nem. Cukkinis desszertekkel viszont nem érzem azt, hogy felesleges és üres kalóriákat eszem édesség gyanánt. A kedvenc cukkinis süteményeim egyike a cukkinis-meggyes, vagy a cukkinis-almás muffin. Mivel íze semleges, ezért éppúgy süthetünk vele süteményt, mint húsos főételt, az édes finomságnak egyáltalán nem lesz cukkini íze, mivel egy teljesen semleges ízű összetevőről van szó.

Miért kell akkor mégis a sütibe? Mondtam már a három okot: 17 gramm kalória, 3 gramm szénhidrát, 0 gramm zsír. "Két maréknyi" fagyasztott meggyet, egy kisebb reszelt cukkinit, édesítőt, két tojást, pici sót, fahéjat, 200 gramm zabpehelylisztet vagy aprószemű zabpelyhet, 2 teáskanál sütőport, végül annyi vizet vagy kókusztejet/tejet elkeverünk, hogy sűrű tésztát, kanalazható állagú masszát kapjunk, melyet muffin formába töltünk és megsütünk. Almával ugyanígy megtettem már, (egy nagy almához kevertem egy reszelt cukkinit) s bátran mondhatom, hogy nem venni észre a turpisságot, nekem pedig eszemben nem volt ecsetelni a családom férfitagjainak, hogy almáspite helyett cukkinispitét esznek. Valószínű a két kisfiam sem rohant volna a konyhába egy cukkinis sütiért.

A hamis csokitorta is átment a pasiteszten, úgyhogy bátran leírom: körülbelül 600 gramm (3 kisebb darab) cukkinit meghámozzuk, lereszeljük. Hozzáadunk 30 gramm zsírszegény kakaóport, 100 gramm zabpehelylisztet, kávéskanál szódabikarbónát, fél csomag sütőport. Másik tálban kikeverünk 2 tojást vaníliával és rumaromával (elhagyható) majd édesítővel. A két tál tartamát összekeverjük. (érdemes a végén turmixolni egyet rajta.) Kb. 80 gramm zabpelyhet összekeverünk 2-3 evőkanál cukkinis krémmel és a sütőforma aljába terítjük, vékonyan. Ez lesz a "tészta", erre megy a massza és megsütjük. (Sütőpapírral lefedve 15 percig sütjük, majd anélkül és később jól kihűtjük). Aki nem idegenkedik az ilyesmitől, annak mondom, hogy én csokis proteinport is használok és szoktam adagolni a sütibe, kiváltva a liszt vagy a kakaópor egy részét.

A hagyományos étrendhez képest valóban merész dolog cukkiniből elkészíteni egy süteményt, mert szokatlan zöldségből édességet készíteni, de ha félretesszük az előítéleteinket, s kicsit használjuk a kreativitásunkat, akkor remek ételekkel dobhatjuk fel az életmódváltásunkat.

Omega-3, amit tudni kell róla

Manapság trendin hangzik, hogy ilyen-olyan táplálék kiegészítőket fogyasztunk, összekötve vitaminokkal, de sokszor csak azért tesszük, mert a reklámok ezt sulykolják, nem azért, mert tudjuk, hogy szervezetüknek miért is van szüksége rá. Íme pár infó arról, hogy miért van szükségünk nekünk az omega-3-ra.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.