Menü

Spinning, az a bizonyos gyilkos mosoly

Mi is az a spinning valójában?

Már a neve is dinamikusságot sugároz, hiszen pörgést, forgást jelent. A spinning program egy zenére végrehajtott, csoportos teremkerékpározási tréning, melyet edző irányít. Ez egy olyan páratlan mozgásforma, amelyet kortól, nemtől, edzettségi szinttől függetlenül bárki végezhet. Egy speciálisan erre a célra kifejlesztett kerékpáron történik az edzés 45–60percen keresztül. A spinning óra két alapvető terepfajtát szimulál: sík és hegyi terepet. Sík fokozaton kevés, vagy mérsékelt ellenállás jellemző, ami kismértékű terhelést jelent a szervezet számára, viszont tudjuk növelni a hajtó gomb plusz irányába forgató tekerésével. Tehát a hegyi terep az ellenállás emelésével szimulálható. Mindkét típuson két pozícióban: ülő és álló helyzetben lehet kerékpározni. Ezáltal különböző technikák alakíthatók ki, utánozva az utakon előforduló szituációkat és a terhelés intenzitásának a váltakozását. Hazánkban 2000 óta létezik ez a sportfajta és már számos fitneszteremben, wellness szállodában megtalálható kínálati elemmé vált.

A spinning célja

Elsősorban az állóképesség fejlesztésére szolgáló edzésforma, ami ciklikus jellegéből is adódik. Az állóképesség, a szervezet fáradással szembeni ellenálló képessége hosszantartó, nagy sportbeli erőkifejtéseknél. Továbbá, hogy jó kondíciót biztosítson, csökkentse a testsúlyt, testzsír százalékot és nem utolsó sorban örömet, felszabadult érzést keltsen. Biztosan te is átélted már azt, amikor nem volt kedved kimozdulni otthonról. Tegyük fel, hogy valaki aznap megbántott, vagy csak szimplán melankolikusabb hangulatodban voltál és egy kis mozgás után úgy érezted magad, mintha kicseréltek volna. Ennek kapcsán tehát a pszichés állóképességet is javítja, ami a monotóniával szembeni tűrőképességet jelenti a hosszú erőkifejtéseknél, pl. maratoni futás vagy más hosszú távú ciklikus sportágak (kerékpározás, kajak-kenu, úszás) esetében.

Pozitív hatásai testre és lélekre

- ritkább fájdalmak és fájások, beleértve a hátfájásokat is

- biztosítja a magas véráramoltatást

- meggátolja az izmok gyengülését

- jobb alvást és jobb közérzetet biztosít

- fokozottabb koncentrálóképesség munkavégzés közben, valamint nagyobb kitartás a napi feladatok megoldásában

- jobb emésztés és ritkább székrekedés

- nagyobb önbecsülés és önbizalom

- javul a hajszálérhálózat (kapillarizáció), jobb lesz a szív- és a vázizomzatban az oxigénellátás és oxigén felhasználása

- javul az izom vörösfestékanyag-ellátása, amely az oxigénfelvételért és leadásért felelős

- javul a légzés gazdaságossága

A tréning óriási előnye, hogy viszonylag rövid idő alatt látványos javulást eredményez, és ez tovább motiválja a sportolókat. A pulzusmérő órák segítségével a fejlődés mérhetővé válik és többek között ezért is elengedhetetlen kelléke az edzéseknek. Érdekesség, hogy egy óra alatt akár 800 kalóriától is megszabadulhatunk. Viszont ne feledkezzünk meg a folyadékpótlásról sem egy ilyen intenzív igénybevétel után! Persze minden kezdet nehéz, de hidd el megéri! Hajrá fiúk, lányok pörgessétek meg azt a biciklit!

Mérkőzések nézők nélkül

Lehet, hogy nekem amúgy is könnyebb nézők nélküli mérkőzéseket néznem a tévén keresztül, hiszen ritkábban járok élőben sporteseményekre, nem érint tehát tragédiaként, hogy most egy jó darabig amúgy sem tehetem. Több sportágban elindultak vagy folytatódtak a küzdelmek, a világon a legtöbb helyen egyelőre nézők nélkül. Vajon érdemes-e így folytatni hosszútávon, hónapokig, akár több mint egy évig? Egyes szakemberek szerint ugyanis lehetséges, hogy csak 2022-re áll helyre a világ, beleértve a sportéletet is. Ezáltal könnyen elképzelhető, hogy csupán akkor népesítik be ismét nézők a világ valamennyi sportlétesítményét. Igaz, egyre többen vannak a korlátozott létszám mellett.

A séta, mint edzés

A szakértők azt mondják, már napi harminc perc intenzív sétával rengeteget javíthatunk az erőnlétünkön, ha pedig egy tempós sétát, vagy emelkedőre gyaloglást választunk, amivel bizony az anyagcserét is felpörgethetjük, akkor már egy kiadós zsírégető mozgásformáról beszélünk.

Miért nem futnak be filmszínészként a stand uposok Magyarországon?

A stand up komédiások mindenkiből váltanak ki valamilyen érzelmet Magyarországon is. Egyeseknek a kedvencei közé tartoznak, mások a legtöbbjüket ki nem állhatják, az viszont biztos, hogy a műfaj Magyarországon nem csak él, hanem virágzik is. Ám amíg az Egyesült Államokban, ahol persze valljuk be jó volt több film is készül, azt látjuk, hogy sokan a színpad világa után megtalálják a helyüket a kamerák előtt is, addig Magyarországon ez az áttörés még várat magára. Vagy talán el sem érkezik?

Örömtréning technikája

Szükségünk van a pihenésre, de nem mindegy, milyen körülmények között és hogyan töltjük a stresszes hétköznapok utáni lazítást.

Felnőtt társasjátékok II. avagy ki mondta, hogy csak a gyerekek szeretnek játszani?

Ki mondta, hogy csak a gyerekek szeretnek játszani? – tettem fel a kérdést az előző, felnőtt társasjátékokkal foglalkozó cikkemben. A folytatásban be is mutatok néhányat a legnépszerűbbek közül!