Menü

A lenmag igazi szuperétel

A lenmag magas fehérjetartalmú, rostokban, B-vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Kiemelkedő a tiamin-, magnézium- és foszfortartalma. Mégis, az utóbbi időkben számos tudományos publikációban tanulmányozott, egészségre gyakorolt kedvező hatását a benne lévő különleges olajokra és lignánokra lehet visszavezetni.

A len kicsi, sötétbarna- vagy arany barna színű mag, mely a leggazdagabb forrása a növényi alapú omega-3 zsírsavaknak, melyet alpha-linolenic (ALA) zsírsavaknak is neveznek.

A másik egyedülálló tulajdonsága, hogy táplálkozásunkban első számú forrása a lignánoknak. A lenmag körülbelül 7-szer több lignánt tartalmaz, mint a 2. helyezett szezámmag. A lignan a női hormonok egyensúlyban tartásáért felelős, növelheti a termékenységet, csökkenthetii a menopauzát megelőző tüneteket.

A lenmag lenyűgöző tulajdonságai

3 teáskanál lenmag az alábbiakat tartalmazza (általánosságban):

Omega-3 (ALA) 6,338mg

Rost 8g

Fehérje 6g

B1 vitamin 31% RDA*

Mangán 35% RDA*

Magnézium 30% RDA*

Foszfor 19% RDA*

Szelén 10% RDA*

Ezen kívül sok B6 vitamint, vasat, káliumot, rezet és cinket is tartalmaz.

Fogyókúrához

Az USA-ban a Journal of Nutrition megállapította, hogy a lenmag csökkentheti az elhízás mértékét és támogatja a fogyást.

Mivel a len tele van egészséges zsírokkal és rosttal, növeli a szervezett telítettség érzését, emiatt kevesebb lesz a kalória igény ami a fogyókúrát segíti. Az ALA zsírsavak segíthetik a gyulladás csökkentését is. Ez azért fontos a fogyás szempontjából, mert a gyulladásos test hajlamosabb “megtartani” a túlsúlyt.

Adjunk néhány teáskanál őrölt lenmagot levesekhez, salátákhoz, vagy turmixokhoz, amikor összeállítjuk a diétás étrendet.

Rák megelőzésére

A lenmag előnyei már többször bizonyítást nyertek, még az emlő-, prosztata-, petefészek- és vastagbél daganatok ellen is segítség lehet.

A Journal of Clinical Cancer Research-ben publikálták, hogy a lenmag fogyasztása csökkentheti a mellrák kialakulásának kockázatát. A lenben található három féle lignánt a bélbaktériumok átalakítják enterolaktonná és enterodiollá, amely természetesen módon hozza egyensúlyba a hormonrendszert, így ez lehet az oka, hogy a lenmag csökkentheti a mellrák kockázatát. A Journal of Nutrition másik tanulmánya szerint megállapította, hogy a lignánok a lenmagban csökkenthetik endometrium és a petefészekrák kialakulásának kockázatát.

Keringés és a szív egészsége

Több bizonyíték is alátámasztja, hogy akik ALA-t fogyasztanak, azok kevésbé teszik ki magukat a szívroham kockázatának és csökkenti a magas vérnyomást. Nemrég, a Bostoni Egyetem 5 éves kutatásából az derült ki, hogy az ALA rendszeres fogyasztása megakadályozza egy második szívroham kialakulását. Ezt a gyulladásos reakciók gátlásával teszi, ami az artériákban plakokat vagy rossz vérkeringést okozhat. A len segíthet megtartani a szabályos szívverést, jót tesz szívritmusban szenvedőknek.

A lenmag fogyasztása

Fogyasztható teaként: két evőkanálnyi összezúzott lenmagot áztassunk egy bögre vízbe, ahol egy félóra alatt megduzzad. Leszűrve, melegítve kortyoljuk el. Egészben is fogyasztható, ilyenkor arra kell vigyázni, hogy bőséges - legalább tízszeres mennyiségű - folyadékkal nyeljük le. Borogatáshoz néhány evőkanálnyi lenmagot összetörve tesznek gézanyagból készített zacskókba, és ezt leforrázva, már nem forrón helyezik a gyulladt bőrfelületre.

A hasznos tápanyagainak egy része nem tud hasznosulni a szervezetben, mert a maghéj felületén található nyálkaanyag nem emészthető. Ezért fogyasztás előtt kicsit törjük össze a magokat.

Szerző: Udvari Fanni

Most ez komoly?

Ne legyen cukros, zsírban úszó, vagy csupa fehérlisztes, nos ez a fő irány. A többi már csak adalék. Abszolút nem csoda, ha az ember megkeveredik a sok jótanácsban és a sok irányzatban.

A ginzengben rejlő csodálatos erő

A ginzeng gyökeret évszázadok óta használják a Távol-Keleten. Az ázsiai ginzeng (Panax ginseng) az Araliaceae család tagja, mely magában foglalja még az amerikai ginzenget (Panax quinquefolius) és az eleutheronak nevezett szibériai ginzenget (Eleutherococcus senticosus). Már több mint 400 éve termesztik. A növény sajátossága, hogy csak árnyékban nő. Ernyős virágzatú.

Sokat egyek reggelire?

Több írásom is szólt arról, hogy hogyan mozogjunk, hogyan osszuk be hétköznapjainkat. Ugyanilyen fontos kérdés lehet a munkavégzésünk napján az, hogy vajon mennyi reggelit fogyasszunk és mennyit ebédeljünk. Persze ez nem csak egyénenként, de sokszor nemzetenként is különböző.

Mínusz kilók, de milyen áron?

A fogyás, az áhított alak elérése ma is rengeteg embert érint, akik a legkülönbözőbb diétákkal akarják lefaragni a felesleget. Legtöbbször ezek a fogyókúrák inkább ártanak az egészségnek, mintsem segítsenek megszabadulni a plusz kilóktól.

Torkosság vagy függőség?

Mindenkinek van kedvenc étele, amit szívesen fogyaszt, és van olyan, amelynek abbahagyása már komoly erőfeszítést igényel, mert szinte függünk tőle.