Menü

Ételek érelmeszesedés ellen

Az érelmeszesedés az ütőerek belső falainak zsírok lerakódása miatt történő beszűkülésével és megkeményedésével járó betegség.

A beszűkült ér belső felületén vérlemezkék is fennakadhatnak tovább csökkentve az erek átmérőjét. Az erek térfogatának csökkenése következtében a vér nem tud akadálytalanul áramlani, ezáltal nő az artériák elzáródásának veszélye, ami stroke-hoz, szívinfarktushoz vagy a láb keringési zavaraihoz vezethet.

Miért alakul ki az érelmeszesedés?

A kor előrehaladtával nő az érelmeszesedés kockázata. A fiatalkori érelmeszesedés oka viszont sokrétű és csak részben ismert. A menopauza előtt a nők védettebbek, mint a férfiak, ennek oka a hormonokban keresendő.

Mit egyél, hogy megelőzd a bajt?

A hagyma jótékony hatásai

A fokhagymában és a vöröshagymában található kénvegyületek védenek az érelmeszesedés ellen. Kimutatták, hogy a rendszeres fokhagymafogyasztás gátolja a pakk-képződést, ráadásul az artériák falában már meglévő pakkok kiterjedését is képes csökkenteni. A szakemberek azt javasolják, hogy minden nap tanácsos egy fél gerezd fokhagymát elfogyasztani – szíved védelmében.

Egyre több adat bizonyítja, hogy a homocisztein nevű aminosavnak köze van az érelmeszesedéshez és az érelzáródáshoz. A folsav a B6- és a B12-vitaminnal együtt csökkenti a vérben a káros aminosav mennyiségét.

C-vitamin és flavonoidok

A C-vitamin azért hasznos, mert semlegesíti a káros szabadgyököket, erősíti az érfalat, és részt vesz a vérnyomás szabályozásában is. A gyümölcsökben, zöldségekben, a teában és a vöröshagymában található flavonoidok fokozzák a C-vitamin antioxidáns hatását, így segítenek a szívinfarktus elleni védekezésben.

Paradicsommal az érelmeszesedés ellen

A kutatók úgy vélik, hogy a kizárólag a paradicsomban előforduló likopin megakadályozhatja az érelmeszesedést, mivel gátolja a káros LDL-koleszterin oxidációját, valamint érfalra történő lerakódását. Egy tíz európai országra kiterjedő, ezer középkorú férfin végzett vizsgálat szerint azoknál, akiknél a legmagasabb volt a táplálékkal bevitt likopin mennyisége, felére csökkent a szívinfarktus kockázata.

A telítetlen zsírsavak előnye

A koleszterinszint jelentősen csökkenthető zsírszegény étrenddel és telítetlen zsírsavak fogyasztásával. A halak sok omega-3 zsírsavat tartalmaznak, amelyről úgy vélik, hogy segít megelőzni a szívinfarktus bizonyos fajtáit.

Csak egy tál zabkása

Egy klinikai vizsgálat során önkénteseknek bőséges telített zsírsav-tartalmú ételek után egy tál zabkását adtak. Kiderült, hogy ez utóbbi komoly védelmet nyújt a zsír káros hatásai ellen. Megakadályozta az erekben a véráram lelassulását, ami a zsíros ételek hatására általában bekövetkezik. Úgy tapasztalták, hogy a zabkásában lévő oldható rostok lassították a zsír és koleszterin felszívódását és véráramba kerülését

Életmód Tanácsok érelmeszesedés ellen

Az alábbi életmódbeli változtatásokat érdemes megfontolni, ha csökkenteni szeretnénk az érelmeszesedés és egyéb érrendszeri betegségek kockázatát.

A mediterrán diéta jelentősen mérsékli az érelmeszesedés rizikóját. Ennek lényeges eleme a napi többszöri zöldségfogyasztás, valamint megfelelő mennyiségű nyers olaj bevitele. A zöldségek lebomlása során lúgos kémhatású bomlástermék keletkeznek, amelyek szöveti szinten jótékony hatásúak. Emellett a növényi rostok fontos szerepet játszanak a koleszterin bélben történő megkötésében is. A többszörösen telítetlen zsírsavak bevitele szintén csökkenti az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát, mind a zsíranyagcsere javulása, mind a membránok védelme révén.

A dohányzás elhagyása az egyik legfontosabb tanács, melyet nem lehet elégszer hangsúlyozni. A nikotin közvetlen módon károsítja az érfalat, illetve fokozza a kötőszövetet bontó enzimek működését.

A vérnyomás normális szinten tartása szintén fontos, a magas vérnyomás ugyanis az érfal nagyobb feszülését okozza, így érfal-károsodáshoz vezethet.

Mindezek mellett a betegség megelőzése érdekében megfelelő mennyiségű és minőségű testmozgás is javasolt.

Szerző: Udvari Fanni

Méregtelenítés. Valóban szükséges?

Nagy divat a méregtelenítés, a lúgosítás, a tisztítókúrák virágkorát éljük, de vajon tényleg szükséges méregteleníteni a szervezetünket? Valóban ilyen módon kell megszabadulnunk a felhalmozódott salakanyagoktól?

Tippek a frontot okozó tünetek ellen

Az időjárás, a frontok alakulása sokunk életét befolyásolja napi szinten, akár tudunk róla, akár nem. Vannak ugyanis, akik nem is hozzák összefüggésbe az időnkénti elviselhetetlen fejfájásukat, ízületi fájdalmaikat, rossz közérzetüket, például egy közelgő melegfront érkezésével.

A D-vitamin túladagolás veszélyei

Abban az esetben beszélünk D-vitamin túladagolásról, ha táplálék kiegészítők formájában magas dózisban és hosszú távon fogyasztjuk ezt a zsírban oldódó vitamint. Lássuk, hogy milyen okai, tünetei és veszélyei lehetnek a D-vitamin túladagolásának.

Melyek az inzulinrezisztencia tünetei?

Szervezetünkben egyáltalán nem mindegy, milyen a vércukorszintünk. Ennek szabályozásában tölt be fontos szerepet az inzulin. Inzulinrezisztencia esetében a sejtek "éheznek", ugyanis a sejtek rezisztensek lesznek az inzulin hatására, nem veszik fel a cukrot, és lényegesen több inzulinnak kell jelen lennie a vérben ahhoz, hogy sejtbe a cukor bejuthasson.

Az endometrózisról

Március 28. az endometrózis világnapja. Az endometrózis egy nagyon komoly megbetegedés, világszerte nagyjából 70 millió nőt érint. Észrevétele nem lehetséges ultrahanggal, csak műtéti úton. Nem lehet eléggé hangsúlyozni az egészségügyi szűrések fontosságát, és bizonyos tünetekre való figyelmet!