Menü

Ételek érelmeszesedés ellen

Az érelmeszesedés az ütőerek belső falainak zsírok lerakódása miatt történő beszűkülésével és megkeményedésével járó betegség.

A beszűkült ér belső felületén vérlemezkék is fennakadhatnak tovább csökkentve az erek átmérőjét. Az erek térfogatának csökkenése következtében a vér nem tud akadálytalanul áramlani, ezáltal nő az artériák elzáródásának veszélye, ami stroke-hoz, szívinfarktushoz vagy a láb keringési zavaraihoz vezethet.

Miért alakul ki az érelmeszesedés?

A kor előrehaladtával nő az érelmeszesedés kockázata. A fiatalkori érelmeszesedés oka viszont sokrétű és csak részben ismert. A menopauza előtt a nők védettebbek, mint a férfiak, ennek oka a hormonokban keresendő.

Mit egyél, hogy megelőzd a bajt?

A hagyma jótékony hatásai

A fokhagymában és a vöröshagymában található kénvegyületek védenek az érelmeszesedés ellen. Kimutatták, hogy a rendszeres fokhagymafogyasztás gátolja a pakk-képződést, ráadásul az artériák falában már meglévő pakkok kiterjedését is képes csökkenteni. A szakemberek azt javasolják, hogy minden nap tanácsos egy fél gerezd fokhagymát elfogyasztani – szíved védelmében.

Egyre több adat bizonyítja, hogy a homocisztein nevű aminosavnak köze van az érelmeszesedéshez és az érelzáródáshoz. A folsav a B6- és a B12-vitaminnal együtt csökkenti a vérben a káros aminosav mennyiségét.

C-vitamin és flavonoidok

A C-vitamin azért hasznos, mert semlegesíti a káros szabadgyököket, erősíti az érfalat, és részt vesz a vérnyomás szabályozásában is. A gyümölcsökben, zöldségekben, a teában és a vöröshagymában található flavonoidok fokozzák a C-vitamin antioxidáns hatását, így segítenek a szívinfarktus elleni védekezésben.

Paradicsommal az érelmeszesedés ellen

A kutatók úgy vélik, hogy a kizárólag a paradicsomban előforduló likopin megakadályozhatja az érelmeszesedést, mivel gátolja a káros LDL-koleszterin oxidációját, valamint érfalra történő lerakódását. Egy tíz európai országra kiterjedő, ezer középkorú férfin végzett vizsgálat szerint azoknál, akiknél a legmagasabb volt a táplálékkal bevitt likopin mennyisége, felére csökkent a szívinfarktus kockázata.

A telítetlen zsírsavak előnye

A koleszterinszint jelentősen csökkenthető zsírszegény étrenddel és telítetlen zsírsavak fogyasztásával. A halak sok omega-3 zsírsavat tartalmaznak, amelyről úgy vélik, hogy segít megelőzni a szívinfarktus bizonyos fajtáit.

Csak egy tál zabkása

Egy klinikai vizsgálat során önkénteseknek bőséges telített zsírsav-tartalmú ételek után egy tál zabkását adtak. Kiderült, hogy ez utóbbi komoly védelmet nyújt a zsír káros hatásai ellen. Megakadályozta az erekben a véráram lelassulását, ami a zsíros ételek hatására általában bekövetkezik. Úgy tapasztalták, hogy a zabkásában lévő oldható rostok lassították a zsír és koleszterin felszívódását és véráramba kerülését

Életmód Tanácsok érelmeszesedés ellen

Az alábbi életmódbeli változtatásokat érdemes megfontolni, ha csökkenteni szeretnénk az érelmeszesedés és egyéb érrendszeri betegségek kockázatát.

A mediterrán diéta jelentősen mérsékli az érelmeszesedés rizikóját. Ennek lényeges eleme a napi többszöri zöldségfogyasztás, valamint megfelelő mennyiségű nyers olaj bevitele. A zöldségek lebomlása során lúgos kémhatású bomlástermék keletkeznek, amelyek szöveti szinten jótékony hatásúak. Emellett a növényi rostok fontos szerepet játszanak a koleszterin bélben történő megkötésében is. A többszörösen telítetlen zsírsavak bevitele szintén csökkenti az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát, mind a zsíranyagcsere javulása, mind a membránok védelme révén.

A dohányzás elhagyása az egyik legfontosabb tanács, melyet nem lehet elégszer hangsúlyozni. A nikotin közvetlen módon károsítja az érfalat, illetve fokozza a kötőszövetet bontó enzimek működését.

A vérnyomás normális szinten tartása szintén fontos, a magas vérnyomás ugyanis az érfal nagyobb feszülését okozza, így érfal-károsodáshoz vezethet.

Mindezek mellett a betegség megelőzése érdekében megfelelő mennyiségű és minőségű testmozgás is javasolt.

Szerző: Udvari Fanni

Szója és pajzsmirigy

Mi a baj a mértéktelen szójafogyasztással? Vajon a szója hozzájárul a TSH-szint emelkedéséhez? Fogyasztása súlyosbíthatja a pajzsmirigy-alulműködést? Befolyásolhatja a szója a gyógyszerek, vitaminok felszívódását?

A legmagasabb glikémiás indexű ételek

A glikémiás index valójában egy számérték, amely az élelmiszereket egy 0-100-ig terjedő skálán sorolja be vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Ezt eredetileg a cukorbetegek számára fejlesztettek ki, de érdemes alkalmaznia azoknak is, akik számára a betegségek megelőzése és a karcsú alak egyaránt fontos.



A sok állás veszélyei

Sok állásnak azt nevezhetjük, ha valaki a munkaideje több, mint 60%-ában áll, munkáját állva végzi. Sokat állnak egy helyben a bolti eladók, a tanárok, a pultosok és pincérek, a futószalagnál dolgozók, a biztonsági őrök, a fodrászok, szakácsok és még sorolhatnánk. Ezeknél a foglalkozásoknál különösen fontos odafigyelni a sok állással járó életmód veszélyeire.

Ha magas a koleszterinszint…

Mindig azt hittem az elhízott embereknek mutat magas koleszterinszintet a vérképe, míg a vékony, szálkás, sportoló férjem véreredményét meg nem láttam. A magas koleszterin szinte már népbetegség. Mit tehetünk ellene?

A fényes haj titka

A szépségápolás során a bőr mellett a haj kapja a legnagyobb szerepet. A kezelése során a termékek mellett a használati módra is érdemes odafigyelni.