Menü

Tippek farsangra és Valentin napra

Ahol kicsik és akár nagyobbak is vannak, bár biztos nem vagyok benne, de az óvodákban és általános iskolákban még szokott lenni farsangi rendezvény, ahol rendre be lehet öltözni. Gondolom a mostani vírusos helyzet ezt is befolyásolja. Bár pár héttel ezelőtt már hercegnő és vasember jelmezekbe lehetett botlani, amikkel a kisebbeket, illetve szüleiket célozzák a marketingesek. Bárhogy is legyen beöltözni jó muri. Akár egy jó családi hétvégét is lehet kerekíteni ezen alkalomból.

A farsang egyik összetevője a mulatság a másik meg a hozzá való menü. Hagyományosan ilyenkor még több húsos étel lehet terítéken, hiszen utána következik a böjt. Ami a kutatások szerint nem csak ilyenkor, de tudatos keretek között jó hatással lehet az egészségünkre. Na de az ünnepről mindenkinek elsőre beugrik a farsangi fánk. Ugyanakkor ki lehet egészíteni egy erőt egészséget adó csirkehúslevessel. Jó választás a babgulyás vagy a korhelyleves is, ha a főzési tudományunk nem profi, ezek könnyebben elkészíthetők. Utóbbi a másnaposságot is elűzi. Ha már itt tartunk neve alapján jól passzol hozzá a részeges csirke. Ilyenkor menő még a marha vagy kacsasült is, de véleményem szerint egy jó marhapörkölt mindent visz. Ugyanakkor kombinálhatunk például almával, sütőtökkel, gombával, burgonyával. Jellegzetes még a fánkkal holt versenyben a tepertős pogácsa, illetve a tésztában sült virsli vagy kolbász.

Mivel éttermek csak kiszállítást vállalnak, úgy adott, hogy otthonunkban varázsolhatunk farsangi hangulatot. Az ételkészítésbe be lehet vonni a család apraját nagyját. A műveletek során keletkező melléktermékeket pedig most is érdemes szelektíven gyűjteni, ami érdemes rá, és ha van rá lehetőség akkor mehet a komposztba is.

Idén érdekesség, hogy a Valentin nap és a farsang vasárnap egy napra esik. Az pedig bizonyos, hogy az ilyenkor szokásos programokat elnapolták, így családon belül érdemes gondolkodni.

Az étkezések után az energiákat érdemes ledolgozni. Így ha a szabadba ki lehet menni, akkor ragadjuk meg az alkalmat és forduljunk egyet a jelmezünkben, esetleg sport alkalmával űzzük el a telet. Ha szórakozás mellett döntünk, akkor jobb napokon kölcsönözhetünk jelmezt. Vagy vásárolhatunk is. Viszont környezettudatosan akkor járunk el, ha a jelmezt vagy álarcot otthon fellelt anyagokból készítjük el kvázi újrahasználunk ruhadarabokat és egyéb anyagokkal is kiegészíthetjük. Ehhez jobb esetben pedig csak egy olló kell.

Ami pedig a Valentin napot illeti, minden adott ahhoz, hogy bensőséges legyen. Egy jó menü bearanyozhatja az estét vagy az egész napot. Az éttermek is minden bizonnyal készülnek ajánlatokkal. Ugyanakkor a közös főzés nagyon jó program lehet. Jó választás egy kirándulás is a szabadban, már ha nem viccel velünk az időjárás.

A párok ilyenkor szokásosan megajándékozzák egymást. Ugyanakkor rengeteg giccses szívecskés dologgal találkozunk az üzletekben. Valakinek lehet bejön ez egyszer-kétszer vagy nem. A legjobb legszívhezszólóbb ajándék, ha van némi kreativitásunk vagy készítünk valami kedveset, hasznosat. Ha pedig lehet inkább élményeket adjunk, mint tárgyakat. Viszont az is fontos, hogy ne csak ekkor gondoljunk kedvesünkre és nem kell ehhez pont ez a nap, hogy az említett cselekményeket éljük. Mégis ez a nap egy emlékeztető lehet arra, hogy bármelyik nap lehet különleges. Sőt akár minden nap lehet az, köztük ez a nap is. Mindez pedig kölcsönösen a feleken múlik.

Összességében úgy vélem, hogy mostanában az ünnepek jobban összehozzák az embereket és a családokat, mint korábban. Ez jó hatással van lelki egészségünkre. A jó ételek pozitív hatással vannak a közérzetünkre. A szokásostól eltérő helyzetek pedig fejlesztik a kreativitást és edzi az elmét. Jó egészséget!

Vörös Sándor

Hogyan küzdjük le a vizsgadrukkot?

Mindenki átélte már, senkinek sem ismeretlen a vizsgadrukk érzése: az izgalom, a gombóc a torokban, a gyomorpanasz, az izzadó tenyér, a remegés, az izgulás. Ezzel az állapottal előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során, a vizsgadrukk azonban leküzdhető.

Hogyan győzhető le a vizsgadrukk?

Nemrég volt az érettségi, most következik az egyetemi vizsgaidőszak: kemény időszak a diákoknak, bármivel is küzdjenek jelenleg. Adódik a kérdés, hogy milyen tüneteket okozhat a szorongás, az izgalom, és mit tehetünk ellene? A vizsgadrukk voltaképpen nem más, mint szervezetünk stresszreakciója, amely azonban leküzdhető. Megszüntetni nem lehet, de csökkenteni igen.

A soványság internetes kultusza

Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.

Szelektálás – mit dobjunk ki és mit ne?

Amikor már túlzsúfolttá válnak a szekrényeink, szobáink, belépni sem tudunk az előszobába, halmozzuk a tárgyakat, mániákusan gyűjtögetünk és nem akarunk semmit kidobni, akkor itt az ideje egy nagyobb szelektálásnak! Ha kétségeink vannak afelől, hogy mit szabad kidobni és mit nem ajánlott, akkor olvassák el mai írásunkat.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?