Menü

Új munkahelyi őrület – kik azok a digitális nomádok?

Néhány országban már a koronavírus előtt létezett a home office fogalma, azonban Magyarországon csak a vészhelyzet idejében kezdtek el élni a munkahelyek ezzel a lehetőséggel. Ennek kapcsán ma, aki home officeban dolgozik, az bárhol dolgozhat – így most már hazánkban is kezd elterjedni a digitális nomádkodás fogalma.

A digitális nomád az, akinek nincs szüksége személyes jelenlétre a munkája során. Tehát irodán kívül bárhová elviheti a munkáját, azaz távmunkát végez. Ilyenek általában az online marketing, sales, support, programozás, design, de már egyre több munkát ide lehet sorolni. A digitális nomádoknak ezért lehetőségük van arra, hogy ne csak otthon dolgozzanak, hanem akár másik országból is végezhetik gond nélkül a feladataikat. A digitális nomádok dolgozhatnak egy bizonyos cégnél, de egyre több személy vág bele a freelance munkába, azaz saját vállalkozásba kezd és szabadúszóvá válik.

Ennek a munkaformának is megvannak az előnyei és a hátrányai is. Kifejezetten nagy előny, hogy a távmunkában dolgozóknak megvan arra a lehetőségük, hogy a munkát kirándulás során magukkal vigyék, ezért nincsenek egy fix helyhez kötve. A távmunka kifejezetten előnyös lehet kismamák és anyukák számára, akiknek így van lehetőségük arra, hogy részmunkaidőben otthonról vagy más helyről dolgozhassanak. A digitális nomádok saját maguknak tudják beosztani az idejüket, ezáltal időt nyerhetnek új hobbiknak.

Ugyanakkor az időbeosztás hátrány is lehet, mert nagy önfegyelem kell ahhoz, hogy valaki megfelelően be tudja osztani az idejét. Mindezek mellett nem válik szét a munka és a magánélet, hanem összefolyik, mondhatni eggyé válik. A digitális nomád szó szerint haza viszi a munkát, ami megpecsételheti a mindennapokat. Sokan nem tudnak otthonról dolgozni, hiszen hiányolják a motiváló irodai munkakörnyezetet, a munkatársakat és a már megszokott ritmust.

A koronavírus azonban rámutatott arra, hogy a digitális nomádkodás az elkövetkezendő évtized egyik legnépszerűbb életformája lesz. A vállalkozóknak és vezetőknek is meg kell ismerkedniük a jelenséggel, és ha rájönnek az mikéntekre, akkor képesek lesznek saját vállalatuknak is előnyt kovácsolni belőle.

Egyébként digitális nomádoknak nevezzük még átfogóan az Y-Z generációt, hiszen ők nagyrészt már beleszülettek a számítógépek és telefonok által dominált világba. Ők lesznek a digitális nomádkodás legfőbb haszonélvezői, mert a generációjuk nagyon gyorsan képes új helyzetekhez alkalmazkodni. Gyorsan tanulnak és képesek az internetet jól használni.

Nagypál Anna

„Me-time” mini szokások – 10 perces énidő, ami csodákra képes

A mindennapok rohanásában olyan könnyen elfelejtjük, hogy mi is emberek vagyunk, nem csak feladatokat teljesítő gépek. Pedig néha elég 10 perc énidő, és mintha újraindítanánk a lelkünket.

Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.

Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.

Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.

Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.