Menü

Új munkahelyi őrület – kik azok a digitális nomádok?

Néhány országban már a koronavírus előtt létezett a home office fogalma, azonban Magyarországon csak a vészhelyzet idejében kezdtek el élni a munkahelyek ezzel a lehetőséggel. Ennek kapcsán ma, aki home officeban dolgozik, az bárhol dolgozhat – így most már hazánkban is kezd elterjedni a digitális nomádkodás fogalma.

A digitális nomád az, akinek nincs szüksége személyes jelenlétre a munkája során. Tehát irodán kívül bárhová elviheti a munkáját, azaz távmunkát végez. Ilyenek általában az online marketing, sales, support, programozás, design, de már egyre több munkát ide lehet sorolni. A digitális nomádoknak ezért lehetőségük van arra, hogy ne csak otthon dolgozzanak, hanem akár másik országból is végezhetik gond nélkül a feladataikat. A digitális nomádok dolgozhatnak egy bizonyos cégnél, de egyre több személy vág bele a freelance munkába, azaz saját vállalkozásba kezd és szabadúszóvá válik.

Ennek a munkaformának is megvannak az előnyei és a hátrányai is. Kifejezetten nagy előny, hogy a távmunkában dolgozóknak megvan arra a lehetőségük, hogy a munkát kirándulás során magukkal vigyék, ezért nincsenek egy fix helyhez kötve. A távmunka kifejezetten előnyös lehet kismamák és anyukák számára, akiknek így van lehetőségük arra, hogy részmunkaidőben otthonról vagy más helyről dolgozhassanak. A digitális nomádok saját maguknak tudják beosztani az idejüket, ezáltal időt nyerhetnek új hobbiknak.

Ugyanakkor az időbeosztás hátrány is lehet, mert nagy önfegyelem kell ahhoz, hogy valaki megfelelően be tudja osztani az idejét. Mindezek mellett nem válik szét a munka és a magánélet, hanem összefolyik, mondhatni eggyé válik. A digitális nomád szó szerint haza viszi a munkát, ami megpecsételheti a mindennapokat. Sokan nem tudnak otthonról dolgozni, hiszen hiányolják a motiváló irodai munkakörnyezetet, a munkatársakat és a már megszokott ritmust.

A koronavírus azonban rámutatott arra, hogy a digitális nomádkodás az elkövetkezendő évtized egyik legnépszerűbb életformája lesz. A vállalkozóknak és vezetőknek is meg kell ismerkedniük a jelenséggel, és ha rájönnek az mikéntekre, akkor képesek lesznek saját vállalatuknak is előnyt kovácsolni belőle.

Egyébként digitális nomádoknak nevezzük még átfogóan az Y-Z generációt, hiszen ők nagyrészt már beleszülettek a számítógépek és telefonok által dominált világba. Ők lesznek a digitális nomádkodás legfőbb haszonélvezői, mert a generációjuk nagyon gyorsan képes új helyzetekhez alkalmazkodni. Gyorsan tanulnak és képesek az internetet jól használni.

Nagypál Anna

Életet menthet egy kis doboz – Miért nélkülözhetetlenek a szén-monoxid- és füstjelzők?

A szén-monoxid és a tűz a két legveszélyesebb, mégis gyakran észrevétlen otthoni kockázat közé tartozik. A szén-monoxid színtelen, szagtalan, láthatatlan gáz, amely akár percek alatt komoly mérgezést okozhat. A dohányfüsttel ellentétben nem csípi a szemet, nem vált ki köhögést – egyszerűen csak belélegezzük anélkül, hogy tudnánk róla.

„Terápiás lustaság”: amikor a semmittevés is önápolás

Az elmúlt években a wellness és az önápolás fogalma egyre inkább kitágult. A meditáció, a jóga, a sport vagy a tudatos táplálkozás mellett most egy új irányzat kezd hódítani: a „terápiás lustaság” (therapeutic laziness).

Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?

Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?

Elfek a polcon, csínyek a lakásban

Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.

Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus

Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.