Menü

A fiatal Batman élete se nem játék és mese

A hős denevérember kalandjai hálás téma, hiszen egyszerre mutat be egy ember arcú szuperhős mítoszt és egy elburjánzó nagyvárosi milliőt, ami szerencsére nem a miénk(?). Matt Reeves rendező gondolt egyet és a Majmok bolyója szép lezárása után újragondolta Batman kalandjait a vásznon. A címszerepet az Alkonyat szomorú szemű vámpírszamurájára, Robert Pattinsonra osztották. Ami egy roppant meglepő döntés olyannyira, hogy mintha a címszereplő is keresné az emberi oldalát a karakternek és kábé 2 mimikával tudja le a kötelezőt. Úgy téblábol, mint egy denevér a fényben.

Az igazi helyét a fiatal Bruce Wayne a jelmezben nyeri el, ott lehet önmaga. Ahol lehullanak a játszmák leplei, az igazi maszkok. Az új kaland ennek jegyében egy nyomasztó krimi köntösben átázott puzzle kirakós lett: Gotham újdonsült maszkos sorozatgyilkosa, Rébusz, a helyi maffia főnökök és a drogbiznisz mozgatta korrupt politikusok közt. Szórakoztató, de ugyanakkor a 16os karika joggal lóg a végterméken, kissé felkavaró ez a megapoliszi mocsok. Felmerülhetnek a nézőben olyan előzmények, mint a Hetedik vagy a pocsék lezárású de hangulatos Csontgyűjtő.

A kész Batman film elődeiből foltokban Burton éjsötét világát is felvillantja, Nolan kegyetlen realizmusával karöltve, de nem nélkülözi a régmúlt rémfilmjeinek expresszionizmusát se. Kerek egész egy kissé merész végjátékkal, ami egy tökös írói stábra utal. Külön dicséret a kalandban feltűnő igen csinos újragondolt macskanőért (Zoe Kravitz). Remek szórakozás lenne a film még akkor is, ha a marketing csapat egyértelmű törekvése, hogy újra eladja hosszútávra a franchise nem lenne ilyen egyértelmű.

Ez azért jobban felismerhető, mint a sminkjében Colin Farrell (Pingvin). A krimi lerázza Az Igazság Ligájának egykori béklyóit, nem akar vicces, szerethető lenni. Ez mindenképpen dicséretes. Bátran ajánlom a műfaj szerelmeseinek, bár Rébusz pszichopata karaktere/tette nem éppen egy nyugodt alvás előtti mozgóképes meditáció. Hamarosan landol trendi módon egy streaming szolgáltató felületén is, így ki-ki döntse el, hogyan nézi meg az új nyomozósabb Batmant. A bevételi adatokat nézve végül nem titok mindenki elnyeri majd a méltó folytatását.

Izland a melankólia szigete is

A Nyári fény, aztán leszáll az éj, Jón Kalman Stefánsson izlandi író melankolikus novellacsokorszerű regénye húsz éve nagy sikerrel szerepel a könyves toplistákon. Svéd és izlandi pénzből három éve kapott egy figyelemreméltó filmfeldolgozást, pár napja már látható a honi művészmozikban is. Tragikus és szívbe markoló, egyszerű, emberi, falusi történetek egyvelege, amely a forgalmazói plakát ellenére egyáltalán nem komédia, csak egy lassú dráma.

Imposztorra várva

Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.